علمی و خواندنی

علمی و خواندنی

چند کلمه آموزنده و خواندنی و علمی

شگفت انگیزترین حقایق علمی که باور نکردنی به نظر می رسند

شگفت‌انگیزترین حقایق علمی که باور نکردنی به نظر می‌رسند



حقایق علمی عجیب جهان,جدیدترین کشفیات علمی جهان

حقایق علمی درباره جهان

 

حقایق علمی درباره جهان به وسیله‌ی دانشمندان، همیشه ما را شگفت‌زده می‌کنند. از ابعاد فضا تا زندگی در سیارات دیگر، علم به ما اطلاعاتی بی‌پایان ارائه می‌دهد. در این مقاله از ، به بررسی برخی از این حقایق جذاب می‌پردازیم. 

حقایق علمی درباره جهان

"در دنیای پر از رموز و رازهای نهفته، علم به ما نگاهی عمیق به ساختار و عملکرد جهان ارائه می‌دهد. حقایق علمی درباره جهان، از ابعاد فضایی گرفته تا جزئیات فرازمینی، ما را به سوی دیدگاه‌ها و دانش‌های جدید هدایت می‌کنند. در این مقاله، به بررسی برخی از این حقایق شگفت‌انگیز می‌پردازیم تا با ماهیت پیچیده و زیبای جهان آشنا شویم."

 

 وزن یک ابر حدد یک میلیون تن است 

حجم یک ابر به‌طور معمول در حدود ۱ کیلومتر مکعب و چگالی آن حدود ۱.۰۰۳ کیلوگرم بر متر مکعب است. این چگالی تقریباً ۰.۴ درصد کمتر از هوای اطراف آن است (به همین دلیل است که ابرها می‌توانند شناور بمانند).

 

 احتمال برخورد صاعقه به زرافه‌ها ۳۰ برابر انسان‌هاست 

این درست است که تنها پنج مورد اصابت صاعقه‌ی کشنده به زرافه‌ها بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۰ به طور مستند ثبت شده است. اما با توجه به اینکه جمعیت این گونه در این مدت تنها حدود ۱۴۰ هزار رأس بوده است، این رقم سالانه تقریباً معادل ۰.۰۰۳ مرگ ناشی از صاعقه به ازای هر هزار زرافه است. این رقم ۳۰ برابر نرخ مرگ‌ومیر ناشی از صاعقه در انسان است.

 

دوقلوهای همسان اثر انگشت یکسانی ندارند 

به هر حال، نمی‌توانید جرم‌های خود را به گردن دوقلو‌ی خود بیندازید. دلیل این امر این است که عوامل محیطی در طول رشد در رحم (طول بند ناف، موقعیت در رحم و سرعت رشد انگشتان) بر اثر انگشت شما تأثیر می‌گذارد.

 

حقایق علمی عجیب جهان,جدیدترین کشفیات علمی جهان

حقایق علمی عجیب جهان

 

 سرعت چرخش زمین در حال تغییر است 

در واقع، سرعت زمین در حال کاهش است. این بدان معناست که به طور متوسط، طول روز به طور متوسط ​​حدود ۱.۸ ثانیه در هر قرن افزایش می‌یابد. ۶۰۰ میلیون سال پیش، یک روز فقط ۲۱ ساعت طول می‌کشید.

 

 مغز شما دائماً در حال خوردن خودش است

این فرآیند فاگوسیتوز (phagocytosis) نامیده می‌شود، جایی که سلول‌ها سلول‌های کوچک‌تر یا مولکول‌ها را در بر می‌گیرند و مصرف می‌کنند تا آن‌ها را از سیستم خارج کنند. نگران نباشید! فاگوسیتوز مضر نیست، بلکه در واقع به حفظ ماده خاکستری مغز شما کمک می‌کند.

 

بزرگترین قطعه‌ی مدفوع فسیل‌شده‌ی دایناسور که کشف شده است، بیش از ۳۰ سانتی‌متر طول و بیش از دو لیتر حجم دارد

این تکه‌ی مدفوع فسیل‌شده (که به آن «کوپرولیت» (coprolite) نیز گفته می‌شود) که تصور می‌شود متعلق به یک تیرانوسور رکس باشد، به دانشمندان کمک می‌کند تا بهتر درک کنند که این دایناسور چه چیزی می‌خورده است.

 

 رنگ متوسط جهان هستی «لاته‌ی کیهانی» نامیده می‌شود

در یک مطالعه‌ی انجام‌شده در سال ۲۰۰۲، ستاره‌شناسان دریافتند که نور ساطع‌شده از کهکشان‌ها به‌طور متوسط به رنگ بژ (beige) متمایل به سفید درمی‌آید.

 

حیوانات می‌توانند زمان را به شکل متفاوتی از انسان‌ها تجربه کنند

برای حیوانات کوچک‌تر، دنیای اطرافشان نسبت به انسان‌ها با سرعت کمتری حرکت می‌کند. به عنوان مثال، سمندرها و مارمولک‌ها زمان را نسبت به گربه‌ها و سگ‌ها کندتر تجربه می‌کنند. این به این دلیل است که درک زمان به سرعت پردازش اطلاعات ورودی توسط مغز بستگی دارد.

 

آب شاید خیس نباشد

این به این دلیل است که اکثر دانشمندان خیس بودن را به عنوان توانایی مایع برای حفظ تماس با یک سطح جامد تعریف می‌کنند، به این معنی که خود آب خیس نیست، اما می‌تواند اجسام دیگر را خیس کند.

 

 یک مرغ زمانی به مدت ۱۸ ماه بدون سر زندگی کرد

این شاهکار باورنکردنی مرغی به نام مایک در دهه‌ی ۱۹۴۰ در ایالات متحده ثبت شد. او زنده ماند زیرا رگ گردنی او و بیشتر ساقه‌ی مغز او تا حد زیادی سالم ماندند و فقط به اندازه‌ی کافی عملکرد مغز برای بقا باقی مانده بود. در اکثر موارد، یک مرغ بدون سر ظرف چند دقیقه می‌میرد.

 

 با فرض اینکه تمام باکتری‌های جهان روی هم چیده شوند، طول آن‌ها به ۱۰ میلیارد سال نوری می‌رسد

باکتری‌های ۰.۰۰۱ میلی‌متری زمین می‌توانند بیش از ۲۰,۰۰۰ بار دور کهکشان راه شیری بپیچند.

 

 خورشید صدا تولید می‌کند، اما ما نمی‌توانیم آن را بشنویم

خورشید به شکل امواج فشاری صدا تولید می‌کند. با این حال، طول موج امواج فشاری خورشید صدها مایل اندازه‌گیری می‌شود، به این معنی که آن‌ها فراتر از محدوده‌ی شنوایی انسان هستند.

 

 بلندترین کوه جهان اورست نیست

ماونا کیا و ماونا لوا در هاوایی، این دو آتشفشان دوقلو به دلیل اینکه ۴.۲ کیلومتر از ارتفاع آن‌ها زیر آب است، از کوه اورست بلندتر هستند. این دو آتشفشان دوقلو در مجموع ۱۰.۲ کیلومتر ارتفاع دارند، در مقایسه با ۴.۶ کیلومتر اورست.

 

منظومه‌ی شمسی ما دیواری دارد

هلیوپوز (ناحیه‌ای از فضا که در آن باد خورشیدی به اندازه‌ی کافی داغ نیست که باد ذرات ناشی از ستارگان دوردست را عقب براند) اغلب به عنوان «دیوار مرزی» منظومه‌ی شمسی و فضای بین ستاره‌ای در نظر گرفته می‌شود.

 

 اختاپوس‌ها در واقع «چنگال» ندارند

آن‌ها هشت اندام دارند، اما این اندام‌ها (برای اکثر گونه‌ها) «بازو» هستند. از لحاظ فنی، دانشمندان هنگام صحبت درباره‌ی سرپادماهیان (اختاپوس، ماهی مرکب و غیره)، چنگال‌ها را به عنوان اندام‌هایی با مکنده در انتهایشان تعریف می‌کنند. بازوهای اختاپوس در بیشتر طول خود دارای مکنده هستند.

 

 اکثر نقشه‌های جهان اشتباه هستند

در اکثر نقشه‌ها، هنوز از «نگاشت مرکاتور» استفاده می‌شود که اولین بار در سال ۱۵۶۹ توسعه یافت. این روش به شدت نادرست است و باعث می‌شود آلاسکا به بزرگی برزیل و گرینلند ۱۴ برابر بزرگتر از اندازه‌ی واقعی‌اش به نظر برسد. برای اینکه یک نقشه کاملاً دقیق باشد، باید در اندازه‌ی واقعی و به صورت کره باشد، نه مسطح.

 

ناسا واقعاً بخشی از فرود روی ماه را جعل کرد

در حالی که به طور قاطع قدم‌های اولیه‌ی نیل آرمسترانگ روی سطح ماه تقلبی نبود، اما پروتکل قرنطینه‌ی فضانوردان  هنگامی که فضانوردان به زمین بازگشتند، تا حد زیادی نمایشی بزرگ بود.

 

 دنباله‌دارها بوی تخم‌مرغ گندیده می‌دهند

بوی یک دنباله‌دار شبیه تخم‌مرغ گندیده، ادرار، کبریت سوخته و... بادام است. آثاری از سولفید هیدروژن، آمونیاک، دی‌اکسید گوگرد و هیدروژن سیانید در ساختار دنباله‌دار ۶۷پی/چوریوموف-گراسیمنکو یافت شد. حتی کارت‌پستال‌های تبلیغاتی در سال ۲۰۱۶ با بوی تند یک دنباله‌دار سفارش داده شد.

 

حقایق علمی عجیب جهان,جدیدترین کشفیات علمی جهان

دانستنی‌های علمی جهان

 

قطب‌های زمین در حال حرکت هستند

این تغییر جهت میدان مغناطیسی قطب شمال و جنوب در ۷۱ میلیون سال گذشته ۱۷۱ بار اتفاق افتاده است. زمان تغییر جهت بعدی ما گذشته است. این تغییر جهت ممکن است به زودی رخ دهد، زیرا قطب شمال با سرعت حدود ۵۵ کیلومتر در سال در حال حرکت است، که نسبت به ۱۵ کیلومتر در سال تا ۱۹۹۰ افزایش یافته.

 

اره برقی‌ها در ابتدا برای زایمان اختراع شدند

اره برقی در اواخر قرن هجدهم در اسکاتلند برای کمک و سرعت بخشیدن به روند سمفیزوتومی (گسترش غضروف لگن) و برداشتن استخوان‌های آلوده به بیماری در حین زایمان توسعه یافت. تا اوایل قرن بیستم نبود که از اره برقی برای چوب‌بری استفاده شد.

 

 مورچه‌ها ریه ندارند

آن‌ها به جای ریه از طریق نای‌تنفس (spiracles)، نه یا ده سوراخ ریز، بسته به گونه، تنفس می‌کنند.

 

 به احتمال زیاد تی‌رکس پر داشت

دانشمندان در چین اسکلت‌های تیرانوسور دوره‌ی کرتاسه‌ی اولیه را کشف کردند که پوشیده از پر بودند. اگر اجداد تی‌رکس پر داشته باشند، به احتمال زیاد تی‌رکس هم داشته است.

 

توربین‌های بادی سالانه بین ۱۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ پرنده را در بریتانیا می‌کشند

جالب اینجاست که رنگ‌آمیزی یکی از تیغه‌های توربین بادی به رنگ سیاه می‌تواند مرگ و میر پرندگان را تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

 

حلزون‌ها دندان دارند

دقیقاً بین ۱۰۰۰ تا ۱۲,۰۰۰ دندان. البته آن‌ها شبیه دندان‌های ما نیستند، پس به حلزون‌هایی با لبخندهای دندانی مسخره فکر نکنید. دندان‌های ریز حلزون را می‌توانید روی کل زبان سوهان‌مانند آن‌ها پیدا کنید.

 

صدا می‌تواند منفی دسی‌بل باشد

ساکت‌ترین مکان روی زمین اتاق بی‌اکوی مایکروسافت در ردموند، واشنگتن، ایالات متحده آمریکا با -۲۰.۶ دسی‌بل است. این اتاق‌های بی‌اکو از بتن و آجر سنگین ساخته شده‌اند و روی فنر نصب شده‌اند تا از ورود لرزش از طریق کف جلوگیری کنند.

 

یک اسب به طور معمول بیش از یک اسب بخار قدرت دارد

مطالعه‌ای در سال ۱۹۹۳ نشان داد که حهایتین قدرتی که یک اسب می‌تواند تولید کند ۱۸,۰۰۰ وات، معادل حدود ۲۴ اسب بخار است.

 

امضای شما می‌تواند ویژگی‌های شخصیتی‌تان را آشکار کند

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که در میان مردان، امضای بزرگ‌تر با گستاخی اجتماعی بیشتر و در میان زنان، امضای بزرگ‌تر با ویژگی‌های خودشیفته‌وار مرتبط است.

 

از هر ۱۸ نفر یک نفر نوک سینه‌ی سوم دارد

این عارضه که پلی‌تلی (polythelia) نامیده می‌شود، ناشی از جهش در ژن‌های غیرفعال است.

 

موز رادیواکتیو است

هر موزی به دلیل غنی بودن از پتاسیم، در واقع به دلیل داشتن ایزوتوپ طبیعی پتاسیم-۴۰، کمی رادیواکتیو است. جالب اینجاست که بدن شما حاوی حدود ۱۶ میلی‌گرم پتاسیم-۴۰ است، به این معنی که شما از قبل حدود ۲۸۰ برابر رادیواکتیو‌تر از یک موز هستید. هر مقدار اضافی پتاسیم-۴۰ که از موز به دست می‌آورید، طی چند ساعت از بدن دفع می‌شود.

 

 هیچ چیز به اسم خط راست وجود ندارد

به هر چیزی به اندازه‌ی کافی نزدیک شوید، متوجه‌ی بی‌نظمی‌ها خواهید شد. حتی پرتو نور لیزر هم کمی خمیده است.

 

 افراد ناشنوا در خواب از زبان اشاره استفاده می‌کنند

مطالعه‌ی موردی روی یک مرد ۷۱ ساله با اختلال حرکات سریع چشم و کم‌شنوایی شدید نشان داد که او در خواب از زبان اشاره روان استفاده می‌کند و محققان به لطف آن نشانه‌ها توانستند بفهمند او در مورد چه چیزی خواب می‌بیند.

 

 فنلاند شادترین کشور زمین است

طبق گزارش جهانی خوشبختی، این کشور به مدت شش سال متوالی شادترین کشور بوده است. این موضوع با توجه به اینکه فنلاند خانه‌ی بابانوئل، گوزن‌های شمالی و به ازای هر ۱.۵۹ نفر یک سونا است، چندان هم جای تعجب ندارد.

 

 اسب آبی نمی‌تواند شنا کند

اسب‌های آبی واقعاً استخوان‌های بزرگی دارند، آنقدر بزرگ و متراکم که به سختی شناور می‌مانند. آن‌ها شنا نمی‌کنند و در عوض روی بستر رودخانه یا کف دریا به تاخت آهسته‌ای می‌پردازند. در واقع، اسب‌های آبی حتی می‌توانند زیر آب بخوابند، به لطف یک رفلکس داخلی که به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون بیدار شدن بالا بیایند، نفس بکشند و دوباره پایین بروند.

 

 ماه در نیمکره‌ی جنوبی وارونه به نظر می‌رسد

به هر حال، این موضوع در مقایسه با نیمکره‌ی شمالی است. این بدان معنی است که «مرد ماه» در نیمکره‌ی جنوبی وارونه است و بیشتر شبیه یک خرگوش به نظر می‌رسد.

 

شما می‌توانید در فضا یoyo بازی کنید

در سال ۲۰۱۲، دان فضانوردی ناسا به نام دان پتیت یک یویو به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد و چندین ترفند را به نمایش گذاشت. این به این دلیل کار می‌کند که یویو برای انجام حرکات خود به طور عمده به قوانین پایستگی تکانه‌ی زاویه‌ای متکی است که در صورت کشیده نگه داشتن نخ، در گرانش میکرو هم اعمال می‌شود.

 

 نه تنها گیاهان فتوسنتز می‌کنند

جلبک‌ها (که گیاه نیستند) و برخی دیگر از موجودات – از جمله سحل‌ماهی‌ها و شته‌های نخود – حاوی کلروفیل هستند و می‌توانند نور خورشید را به یک منبع انرژی تبدیل کنند.

 

 ممکن است باردار باشید و اصلاً متوجه نشوید

حاملگی‌های پنهان چندان غیرمعمول نیستند، به طوری که ۱ مورد از ۵۰۰ مورد تا حداقل نیمی از دوران بارداری و ۱ مورد از ۲۵۰۰ مورد تا شروع زایمان تشخیص داده نمی‌شوند.

 

 باکتری‌های روی پوست باعث خارش شما می‌شوند

به طور خاص، باکتری‌هایی به نام استافیلوکوکوس اورئوس می‌توانند ماده‌ای شیمیایی آزاد کنند که پروتئینی را در اعصاب ما فعال می‌کند. این سیگنالی را از پوست ما به مغز ما می‌فرستد که مغز ما آن را به عنوان خارش درک می‌کند.

 

ناخن‌های شما در تابستان گرم سریع‌تر رشد می‌کنند

احتمالاً این به دلیل افزایش جریان خون به نوک انگشتان است. همچنین ممکن است به این دلیل باشد که در تعطیلات کمتر استرس دارید و کمتر ناخن‌هایتان را می‌جوید.

 

 ستاره‌دریایی بدن ندارد

آن‌ها به همراه دیگر خارپوستان (مثل جوجه‌تیغی‌های دریایی و دلارهای شنی)، کل بدنشان از لحاظ فنی به عنوان سر طبقه‌بندی می‌شوند.

 

شما بدون اینکه متوجه شوید روزانه ۲.۵ میلیون کیلومتر دور خورشید می‌چرخید

مدار زمین با سرعت تقریباً ۲.۵ میلیون کیلومتر نسبت به مرکز خورشید و حدود ۱۹ میلیون کیلومتر نسبت به مرکز کهکشان راه شیری حرکت می‌کند.

 

ماهی‌ها در مواقع اضطراری به صورت منظم صف می‌کشند

هنگام تخلیه از فضاهای باریک در شرایط نامناسب، دسته‌های ماهی تترا نئون به صف می‌شوند تا با هم برخورد نکنند یا مسیر را مسدود نکنند. دانشمندان این رفتار را نشانه‌ی این می‌دانند که ماهی‌ها حتی در شرایط اضطراری، برخلاف ما انسان‌ها، می‌توانند به قوانین اجتماعی احترام بگذارند.

 

شاید بتوان برای "شر" چاره ای اندیشید.  به هر حال، برای اختلال روانی درمانی وجود دارد 

روانشناسان معتقدند که با "درمان شناختی رفتاری" می توان جنبه هایی از اختلال روانی را "درمان" کرد. گفته می شود این روش باعث کاهش جرائم خشونت آمیز در افراد مبتلا به این بیماری می شود. تحقیقات اولیه نشان می دهد که "آموزش شناختی مبتنی بر کامپیوتر" نیز می تواند به فرد مبتلا به اختلال روانی کمک کند تا همدردی و پشیمانی را تجربه کند.

 

تمام پستانداران دچار "سیخ شدن مو" می شوند 

هنگامی که موهای شما سیخ می شود، ماهیچه های ریز در پایه هر مو منقبض می شوند که پوست را برای ایجاد "سیخ شدن مو" کج می کند. این فرآیند "پیلورکشن" نامیده می شود و در همه پستانداران وجود دارد. از مو یا خز برای به دام انداختن یک لایه هوای عایق استفاده می شود.

 

بازیکنان فوتبال به دلیل اینکه ورزش باعث افزایش میزان پروتئین در بزاق می شود

خیلی تف می کنند. هنگامی که ورزش می کنید، مقدار پروتئینی که در بزاق ترشح می شود افزایش می یابد. یک مخاطب پروتئینی به نام "MUC5B" باعث می شود بزاق شما در هنگام ورزش غلیظ تر شود که بلعیدن آن را دشوارتر می کند، بنابراین تمایل بیشتری به تف کردن پیدا می کنید. ممکن است این اتفاق در حین ورزش بیفتد زیرا بیشتر از طریق دهان نفس می کشیم. بنابراین، "MUC5B" ممکن است برای جلوگیری از خشک شدن دهان ما فعال شود.

 

برخی از حیوانات ویژگی های شبیه اوتیسم را نشان می دهند

ویژگی های اوتیسم در حیوانات شامل تمایل به رفتارهای تکراری و عادات اجتماعی غیرمعمول است.

 

بزرگترین پروانه جهان دارای بال هایی به طول 31 سانتی متر است

این پروانه متعلق به گونه "پروانه ملکه الکساندرا" است که می توانید آن را در جنگل های استان اُرو، در شرق پاپوآ گینه نو پیدا کنید.

 

تحقیقات نشان می دهد که اگر خواب بدی داشته باشید و چندین بار در طول شب از خواب بیدار شوید، به احتمال زیاد محتوای هر رویایی را که داشته اید به یاد خواهید آورد. همچنین هنگامی که از خواب بیدار می شوید، بیشتر احتمال دارد رویایی را به خاطر بسپارید.

 

ممکن است هنگام اضطراب برای هشدار دادن به دیگران عرق کنید

یک نظریه حاکی از آن است که ما برای هشدار دادن به مغز افراد اطرافمان در هنگام اضطراب، تکامل یافته ایم تا برای هر چیزی که باعث اضطراب ما می شود آماده شوند. اسکن های مغزی نشان داده اند که وقتی عرق فردی را که دچار وحشت زدگی شده است بو می کنید، مناطقی از مغز که سیگنال های احساسی و اجتماعی را کنترل می کنند، روشن می شوند. هنگامی که مضطرب هستید، سیستم عصبی سمپاتیک هورمون هایی از جمله آدرنالین را ترشح می کند که غدد عرقی شما را فعال می کند.

 

صاعقه پنج برابر داغتر از سطح خورشید است

بار الکتریکی که توسط یک صاعقه حمل می شود چنان شدید است که دمای آن به 30,000 درجه سانتیگراد (54,000 درجه فارنهایت) می رسد.

 

ماه در حال کوچک شدن است

اما فقط به میزان بسیار کمی - حدود 50 متر (164 فوت) در شعاع طی چند صد میلیون سال گذشته. فعالیت لرزه ای مرموز، که به عنوان "ماه لرزه" شناخته می شود، می تواند عامل آن باشد.

 

به طور متوسط، تیر (عطارد) نزدیکترین سیاره به زمین است، نه ونوس

  به طور متوسط، تیر با فاصله ۱.۰۴ واحد نجومی (AU) از زمین قرار دارد، در حالی که فاصله متوسط بین زمین و ونوس ۱.۱۴ واحد نجومی است. (یک واحد نجومی معادل فاصله متوسط بین زمین و خورشید است.) با این حال، ونوس به عنوان بخشی از مدار خود به دور خورشید، همچنان به زمین نزدیکتر می شود.

 

فلامینگوها با رنگ صورتی به دنیا نمی آیند

آنها در واقع با پرهای خاکستری/سفید به دنیا می آیند و تنها پس از شروع رژیم غذایی شامل آرتمیای شور (نوعی سخت پوست ریز) و جلبک سبزآبی، رنگ صورتی به خود می گیرند.

 

شما می توانید بوی مورچه ها را احساس کنید

بسیاری از گونه های مورچه ها هنگام عصبانیت، تهدید یا له شدن، مواد شیمیایی با بوی تند ترشح می کنند. مورچه های آرواره ای (مورچه هایی با آرواره های قدرتمند)  هنگام عصبانیت بوی شکلاتی از خود ساطع می کنند، در حالی که مورچه های سیترونلا (مورچه هایی با رایحه لیمو)  نام خود را از بوی لیمویی که از خود ساطع می کنند گرفته اند.

 

افرادی که هر چه می خواهند می خورند و لاغر می مانند، سوخت و ساز (متابولیسم) کندی دارند، نه سریع

فرد لاغر نسبت به دیگران توده عضلانی کمتری دارد، به این معنی که سرعت متابولیک پایه (BMR) آنها نسبت به افراد با توده عضلانی بالا پایین تر است - این به آنها متابولیسم کند، نه سریع، می دهد.

حقایق علمی عجیب جهان,جدیدترین کشفیات علمی جهان

حقایق علمی جالب درباره جهان

 

 

زمین ۴.۵۴ میلیارد سال قدمت دارد

دانشمندان با استفاده از روش تعیین سن رادیومتری کشف کرده اند که زمین ۴.۵۴ میلیارد سال قدمت دارد (به علاوه یا منهای ۵۰ میلیون سال). این امر سیاره ما را نصف کهکشان راه شیری (۱۱-۱۳ میلیارد سال) و حدود یک سوم سن جهان (۱۰-۱۵ میلیارد سال) می کند.

 

ممکن است الکترون ها برای همیشه عمر کنند

دانشمندان عمر مفید حداقل الکترون را حدود ۶.۶ × ۱۰۲۸ سال تخمین زده اند - این یعنی ۶۶،۰۰۰ "یوتاسال". از آنجایی که این تقریباً ۵ کوینتیلیون برابر سن جهان است، حتی اگر الکترون ها برای همیشه عمر نکنند، به نظر می رسد همینطور باشد!

 

سگ آبی ها در واقع در سدها زندگی نمی کنند

از نظر فنی، سگ های آبی در کلبه ای زندگی می کنند که پشت سدی که می سازند، درون حوضچه عمیقی از آب قرار دارد.

 

عمر متوسط دایناسورها به طرز شگفت انگیزی کوتاه بود

به عنوان مثال، تیرانوزاروس رکس بین 16 تا 22 سالگی به اندازه کامل خود می رسید و تا 27 تا 33 سال عمر می کرد. بزرگترین دایناسورها مانند برونتوساروس و دیپلودوکوس تمایل داشتند تا بین 39 تا 53 سال عمر کنند و شاید به ارتفاع 70 سال برسند.

  

در تایتان، بزرگترین قمر زحل، باران متان می بارد

تایتان تنها قمر در منظومه شمسی ما با جو غلیظ است و تنها جسم به جز زمین است که دارای رودخانه ها، دریاچه ها و دریاهای مایع است که توسط باران تغذیه می شوند. هرچند این باران آب نیست، بلکه متان مایع است.

 

زرافه ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر زمزمه می کنند

تصور بر این است که این زمزمه با فرکانس پایین می تواند شکلی از "تماس صوتی" بین افرادی باشد که از گله خود جدا شده اند و به آنها کمک می کند تا یکدیگر را در تاریکی پیدا کنند. برخی از محققان فکر می کنند آنها در خواب نیز صحبت می کنند.

 

اسفنج های شیشه ای می توانند 15000 سال عمر کنند

این امر آنها را به یکی از طولانی ترین موجودات زنده روی زمین تبدیل می کند. با این حال، عروس دریایی جاودانه از لحاظ تئوری می تواند برای همیشه عمر کند (اما دانشمندان مطمئن نیستند).

 

احتمال اینکه با یکی از دوستان خود در یک روز به دنیا آمده باشید 50 درصد است

طبق محاسبات ریاضی، در هر گروه 23 نفره، دو نفر تاریخ تولد مشترکی خواهند داشت. برای اینکه احتمال داشته باشد همه افراد گروه تاریخ تولد منحصر به فردی داشته باشند، باید تمام احتمالات 23 نفر را در هم ضرب کنید که نتیجه 0.493 می شود. بنابراین احتمال داشتن تولد مشترک 1 - 0.493 = 0.507 یا 50.7 درصد است.

 

"سطح دریا" در واقع سطح صافی ندارد

از آنجایی که نیروی ناشی از چرخش زمین در خط استوا قویتر است، سطح متوسط ​​دریا در آنجا به سمت بیرون برآمده است و آن را نسبت به قطب ها از مرکز زمین دورتر می کند. تفاوت در قدرت گرانش زمین در نقاط مختلف نیز باعث ایجاد تغییراتی می شود.

 

هر بار که نفس می کشید، 50 باکتری بالقوه مضر را استنشاق می کنید

خوشبختانه، سیستم ایمنی بدن شما دائماً در حال کار است، بنابراین تقریباً همه این باکتری ها به سرعت و بدون اینکه احساس چیزی کنید از بین می روند. اوه!

 

با چشم غیرمسلح می توانید ستاره ها را همانطور که 4000 سال پیش بودند ببینید

بدون تلسکوپ، همه ستارگانی که می توانیم ببینیم در فاصله حدود 4000 سال نوری از ما قرار دارند. این بدان معنی است که شما حداکثر ستاره ها را همانطور که 4000 سال پیش بودند، زمانی که اهرام مصر در حال ساخته شدن بودند، می بینید.

 

گیاهان قبل از دانه ها وجود داشته اند

طبق سوابق فسیلی، گیاهان اولیه شبیه خزه بودند و با اسپورهای تک سلولی تولید مثل می کردند. دانه های چند سلولی تا 150 میلیون سال بعد تکامل نیافتند.

 

سلول های مرده ما توسط سلول های دیگر در بدنمان خورده می شوند

نگران نباشید؛ این برای بدن مفید است. زمانی که سلول های داخل بدن شما می میرند، توسط فاگوسیت ها (یاخته های درنده) بلعیده می شوند - گلبول های سفید خونی که کارشان هضم سلول های دیگر است.

 

بو می تواند از مایع عبور کند

لطفا زیر آب بو نکشید (بینی شما آن را دوست نخواهد داشت)، اما بو از مایع نفوذ می کند.

 

خفاش ها کور نیستند

با وجود اصطلاح معروف، خفاش ها می توانند ببینند، اما همچنان از سیستم مشهورترِ "ردیابی صوتی" خود برای پیدا کردن طعمه استفاده می کنند.

 

درختان کاج می توانند بفهمند که آیا قرار است باران ببارد

دفعه بعد که یک مخروط کاج دیدید، با دقت نگاه کنید. اگر بسته است، به این دلیل است که هوا مرطوب است، که می تواند نشان دهد باران در راه است.

 

شما نمی توانید یک تکه کاغذ A4 را بیش از هشت بار تا کنید

از آنجایی که تعداد لایه ها هر بار دو برابر می شود، کاغذ به سرعت برای تا شدن بیش از حد ضخیم و خیلی کوچک می شود. رکورد فعلی تا کردن کاغذ در جهان متعلق به بریتنی گالیوان، دانش آموز دبیرستانی در کالیفرنیا است که در سال 2002 موفق شد یک تکه کاغذ توالت به طول 1.2 کیلومتر را 12 بار تا کند.

 

خنده قبل از زبان به وجود آمد

چطور می دانیم؟ برخی از محققان بچه میمون ها را قلقلک می دادند، که این کار نه تنها آنها را دوست داشتنی می کرد، بلکه نشان می داد که ساختار خنده آنها شبیه ما است و به احتمال زیاد میلیون ها سال پیش در اجداد مشترک ما به وجود آمده است. زبان بسیار دیرتر به وجود آمد.

 

مغز شما در روز 400-500 کالری می سوزاند

این تقریباً یک پنجم کل نیاز انرژی شماست. بیشتر این کالری صرف کنترل ماهیچه ها و پردازش ورودی های حسی می شود که فرآیندهایی عمدتاً خودکار هستند، اگرچه برخی مطالعات نشان می دهند که حل مشکلات پیچیده نیز نیازهای متابولیک مغز شما را افزایش می دهد.

 

سوالات متداول درباره حقایق علمی درباره جهان

۱. چقدر طول می‌کشد تا نور از خورشید به زمین برسد؟

نور خورشید حدود ۸ دقیقه و ۲۰ ثانیه طول می‌کشد تا به زمین برسد.

 

۲. چه تعداد سیاره در منظومه شمسی وجود دارد؟

منظومه شمسی شامل ۸ سیاره (شامل زمین) و بیش از ۱۵۰ دهانه‌سوز و اجسام کوچک دیگر مانند کویپر بلت‌ها و ناهیدها است.

 

۳. چگونه سیاره‌ها اطلاعات خود را به دست می‌آورند؟

سیاره‌ها اطلاعات خود را از طریق مشاهده، آزمایشات و ارسال داده‌ها توسط پرتوهای الکترومغناطیسی مانند نور و موج‌های رادیویی به دست می‌آورند.

 

۴. چرا خورشید به عنوان ستاره مهمی شناخته می‌شود؟

خورشید به دلیل اینکه نور و گرمای زندگی را بر روی زمین فراهم می‌آورد و به عنوان مرکزی برای سیاره‌های منظومه شمسی عمل می‌کند، به عنوان ستاره مهمی شناخته می‌شود.

 

۵. چهارمین سیاره از خورشید چیست؟

چهارمین سیاره از خورشید، سیاره مریخ است که دارای سطح سنگین و گازی و گرمای زیاد است و مانند زمین، دوره ۶۸۰ روزه برای یک دوره پیراهنی دور خورشید نیاز دارد.

 

سخن آخر مقاله درباره حقایق علمی درباره جهان 

همین حقایق جالبی که به تازگی خوانده‌اید، نشان دهنده پیچیدگی‌ها و شگفتی‌های بی‌پایان جهان هستند. همیشه ما را به سوی جذابیت‌هایی کشانده‌اند که فقط علم می‌تواند برای ما افشا کند. امیدوارم که این مقاله ، شما را به دنیای دیدگاه‌های جدید و شگفت‌انگیز درباره جهان هدایت کرده باشد.

 

 

 گرد آوری:بخش علمی

 

 

علمی و خواندنی
علمی و خواندنی چند کلمه آموزنده و خواندنی و علمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋