علمی و خواندنی

علمی و خواندنی

چند کلمه آموزنده و خواندنی و علمی

۱۱ سوالی که هر مرد باید هنگام مراجعه به متخصص اورولوژی بپرسد

11 سوالی که هر مرد باید هنگام مراجعه به متخصص اورولوژی بپرسد



سوالاتی که هر مرد باید هنگام مراجعه به متخصص اورولوژی بپرسد، معاینات اورولوژی برای مردان

متخصص اورولوژی یک متخصص سلامت است

 

مراجعه به متخصص اورولوژی می تواند دلهره آور باشد، به خصوص اگر اولین بار است که این کار را انجام می دهید. با این حال، مهم است که سوالات خود را بپرسید تا مطمئن شوید که تمام اطلاعات لازم را برای تصمیم گیری در مورد سلامتی خود دارید. در این مطلب از به برخی از سوالاتی که هر مرد باید هنگام مراجعه به متخصص اورولوژی بپرسد اشاره می کنیم.

مراجعه به متخصص اورولوژی برای پیشگیری، تشخیص و درمان عفونت‌های مجاری ادراری، مشکلات پروستات و سایر بیماری‌ها اهمیت دارد. این مقاله به سوالاتی می‌پردازد که هر مردی باید هنگام مراجعه به اورولوژیست مطرح کند.

 

سوالاتی وجود دارد که هر مردی باید هنگام مراجعه به متخصص اورولوژی بپرسد. این متخصص با مشکلات مربوط به دستگاه ادراری یا تناسلی (البته مورد دوم فقط در مردان و نه زنان) سروکار دارد. با اینکه برخی افراد از این موضوع خجالت می کشند یا از آن می ترسند، اما توصیه می شود حتی در صورت عدم وجود علائم خاص، از سن 40 سالگی به طور منظم به اورولوژیست مراجعه کنید. در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که در طول مشاوره چه چیزی می توانید بگویید یا بپرسید.

 

سوالاتی که هر مرد باید هنگام مراجعه به متخصص اورولوژی بپرسد، معاینات اورولوژی برای مردان

مراجعه به متخصص اورولوژی برای پیشگیری و تشخیص بیماریها است

 

متخصص اورولوژی در چه زمینه‌ای تخصص دارد؟

متخصص اورولوژی یک متخصص سلامت است که در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به دستگاه ادراری (در هر دو جنس) و دستگاه تناسلی (در مردان) تخصص دارد.

به طور خاص، اورولوژیست می‌تواند با مشکلات زیر سر و کار داشته باشد:

• سنگ کلیه

• اختلال نعوظ

• مثانه بیش فعال

• بی اختیاری ادراری

• بزرگی خوش‌خیم پروستات

• عفونت‌های مجاری ادراری

• کاهش سطح تستوسترون

• سرطان بیضه، آلت تناسلی، پروستات، مثانه یا کلیه

 

چه زمانی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

با رسیدن به سن خاصی (بالای 40 سال) بهتر است برای پیشگیری و کنترل، به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. با این حال، ممکن است پزشک عمومی شما نیز به دلیل مشاهده برخی علائم، شما را به اورولوژیست ارجاع دهد. در همین راستا، برخی علائم ممکن است نشان دهنده لزوم مراجعه به اورولوژیست باشند:

• شب ادراری کودکان (بی اختیاری ادرار در کودکان در سن خاص هنگام خواب)

• سابقه بیماری‌های آمیزشی

• مشکل در کنترل ادرار

• نیاز به دفع ادرار با دفعات بسیار زیاد

• آسیب‌های دستگاه تناسلی یا مجاری ادراری

• تغییر رنگ و ظاهر ادرار

• درد، ناراحتی یا سوزش هنگام ادرار کردن

• مشکل در نعوظ

• احساس تخلیه ناقص مثانه

• وجود خون در ادرار (هماچوری)

 

سوالاتی که هر مرد باید هنگام مراجعه به متخصص اورولوژی بپرسد، معاینات اورولوژی برای مردان

با افزایش سن بهتر است به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

 

سوالاتی که هنگام مراجعه به متخصص اورولوژی باید پرسید

این متخصص معاینه شکم، ناحیه تناسلی و رکتوم را انجام می دهد. همچنین ممکن است آزمایش ادرار یا خون و همچنین مطالعات تصویربرداری (به خصوص سونوگرافی) را تجویز کند. او همچنین در مورد سبک زندگی بیمار (رژیم غذایی، مصرف الکل، مصرف سیگار، فعالیت بدنی) اطلاعاتی را درخواست خواهد کرد. سوالاتی وجود دارد که هر مردی باید هنگام مراجعه به متخصص اورولوژی بپرسد. بیایید ببینیم آنها چه هستند.

 

ممکن است متخصص اورولوژی برای بررسی مجاری ادراری درخواست تصویربرداری با اشعه ایکس، سونوگرافی، سی تی اسکن یا ام آر آی کند.

 

1. چند بار در روز باید ادرار کنم؟

تعداد دفعات عادی ادرار در روز عدد دقیقی ندارد. این می تواند بسته به آب و هوا، میزان مصرف مایعات و سایر عوامل تغییر کند. با این حال، اگر احساس می کنید بیشتر یا کمتر از حد معمول به دستشویی می روید، باید این موضوع را در ویزیت خود به متخصص اورولوژی گزارش دهید.

 

2. اگر در ادرار کردن مشکل داشته باشم چه؟

برای پاسخ به این سوال، پزشک شما نیاز به انجام برخی آزمایشات دارد. این ممکن است بخشی از روند طبیعی افزایش سن باشد. با این حال، همچنین می تواند به دلیل بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) یا مشکل عملکرد کلیه باشد.

 

3. آیا به معاینه پروستات نیاز دارم؟

اگرچه پاسخ توسط پزشک و بسته به هر مورد تعیین می شود، طبق توصیه های "گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده" سن توصیه شده برای اولین معاینه پروستات 55 سالگی است. با این حال، برای افرادی که سابقه خانوادگی سرطان دارند، این سن می تواند به دهه چهارم کاهش یابد. برعکس، افراد بالای 70 سال نیازی به غربالگری روتین برای سرطان پروستات ندارند.

 

4. آزمایش پروستات چگونه انجام می شود؟

چند سال پیش، این آزمایش شامل معاینه دیجیتال رکتال و تعیین سطح PSA بود، اما این در حال تغییر است. امروزه، اندازه‌گیری آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) تنها آزمایشی است که تأیید علمی دارد. در این راستا، "گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده" (USPSTF)  از سال 2018 به دلیل عدم وجود شواهد کافی برای مفید بودن آزمایش، انجام معاینه دیجیتال رکتال را توصیه نمی کند.

 

5. آیا همیشه باید آزمایش پروستات را انجام داد؟

در مورد این سوال نیز پزشک تصمیم می گیرد و آن را در نظر بیمار قرار می دهد. توصیه به شروع غربالگری در سن 55 سالگی مشروط به ارزیابی فرد مراجعه کننده نسبت به آن اطلاعات است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) تأکید می‌کند که اندازه‌گیری PSA یک تصمیم شخصی است. این احتمال وجود دارد که نتیجه اشتباه مثبت باشد و فرد تحت درمان‌های قدرتمندی قرار گیرد که شاید به آنها نیاز نداشته باشد.

 

به طور کلی، آمار نشان می دهد که در صورت پایین ماندن سطح PSA، پس از 60 سالگی احتمال ابتلا به سرطان پروستات بسیار کم است. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که 20.3 درصد از بیماران مبتلا به این تومور بدخیم بین 70 تا 75 سال سن دارند.

 

سوالاتی که هر مرد باید هنگام مراجعه به متخصص اورولوژی بپرسد، معاینات اورولوژی برای مردان

از سکوت دست بردارید و سوالات خود را از متخصص اورولوژی بپرسید

 

6. آیا معاینه رکتال با انگشت دردناک است؟

آنچه بیشتر مردان را هنگام مراجعه به متخصص اورولوژی نگران یا می ترساند، معاینه رکتال با انگشت است. این روش برخلاف پاپ اسمیر برای زنان، در بین جمعیت مردان رواج زیادی ندارد. با این حال، باید روشن شود که معاینه رکتال با انگشت،  اگرچه ممکن است ناراحت کننده باشد، نباید دردناک باشد. علاوه بر این، زمان کمی می برد و ساده است. با این حال، همانطور که قبلا اشاره کردیم، تمایل به انجام ندادن آن وجود دارد.

 

7. چطور بفهمم اختلال نعوظ دارم؟

زمانی که فردی در به دست آوردن یا حفظ نعوظ در هنگام رابطه جنسی مشکل داشته باشد، ممکن است نگران شود. با این حال، به خصوص در سنین خاص، گاهی اوقات این اتفاق ممکن است طبیعی باشد. برای اینکه بتوان از اختلال نعوظ صحبت کرد، باید ناتوانی تقریبا دائمی باشد. در هر صورت، در طی ویزیت متخصص اورولوژی، پزشک و بیمار با در نظر گرفتن عوامل خطر احتمالی مرتبط، وضعیت را بررسی خواهند کرد.

 

به طور مشابه، سایر بیماری ها نیز باید در نظر گرفته شوند، زیرا اختلال نعوظ نه تنها بر زندگی جنسی فرد تأثیر می گذارد، بلکه طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه، می تواند با مشکلات مختلف سلامتی قلبی عروقی، عصبی یا غدد درون ریز نیز مرتبط باشد.

 

8. چگونه بفهمم سنگ کلیه دارم؟

علاوه بر علائمی که معمولاً با سنگ کلیه همراه است (درد پایین کمر، خون در ادرار، ناراحتی یا مشکل در ادرار کردن)، برای تشخیص مناسب باید آزمایشاتی انجام شود. سونوگرافی معمولاً اولین تست انتخابی است.

 

9. علائم سرطان بیضه چیست؟

همانطور که زنان به طور منظم از سینه های خود معاینه به عمل می آورند، مردان نیز می توانند به طور منظم از بیضه های خود معاینه به عمل آورند. پزشک شما می تواند نحوه انجام آن و موارد قابل توجه را توضیح دهد. وجود توده، درد کشاله ران، سنگینی یا بزرگ شدن کیسه بیضه ممکن است علائم هشداردهنده باشد. در صورت وجود این علائم، باید به متخصص اورولوژی مراجعه کرد تا معاینه انجام دهد و تصمیم بگیرد که آیا آزمایشاتی باید انجام شود یا خیر.

 

10. آیا او در درمان این مشکل تجربه دارد؟

اگر بیماری یا شرایطی تشخیص داده شده است، باید از پزشک معالج بپرسید که آیا در درمان آن مشکل تجربه دارد یا خیر. در غیر این صورت، ممکن است بتواند فرد دیگری را پیشنهاد دهد یا ارجاع دهد.

 

11. برای پیشگیری از مشکلات سلامتی چه کاری می توان انجام داد؟

هیچ روش قطعی برای جلوگیری از مشکلات سلامتی در سیستم ادراری یا تولید مثل مردانه وجود ندارد. با این حال، برخی توصیه های کلی برای به خاطر سپردن وجود دارد:

- سیگار کشیدن را ترک کنید.

- مصرف نمک خود را کاهش دهید.

- به طور مناسب مایعات مصرف کنید.

- مصرف الکل را تعدیل کنید.

- فعالیت بدنی منظم داشته باشید.

- برای تقویت کف لگن خود ورزش کنید.

- مصرف گوشت قرمز و چربی های ترانس را کاهش دهید.

- یک رژیم غذایی متعادل شامل میوه ها و سبزیجات تازه داشته باشید.

 

سوالاتی که هر مرد باید هنگام مراجعه به متخصص اورولوژی بپرسد، معاینات اورولوژی برای مردان

سوالات مهمی که باید از اورولوژیست خود بپرسید

 

موارد دیگری که باید به متخصص اورولوژی خود بگویید

علاوه بر سوالاتی که هر مردی باید در ویزیت خود از متخصص اورولوژی بپرسد، جزئیاتی نیز وجود دارد که باید برای کمک به تشخیص به پزشک اطلاع داده شود. شما باید در مورد سبک زندگی خود، رژیم غذایی خود، ورزش یا کم تحرکی، عملکرد جنسی، دفعات و شکل ادرار، و سابقه خانوادگی یا شخصی بیماری های مزمن صحبت کنید.

 

نباید برای اینکه خود را خوب جلوه دهید یا از "سرزنش" پزشک اجتناب کنید، اطلاعات را پنهان کنید. همچنین نباید هیچ جزئیاتی را که به نظر بی اهمیت است نادیده گرفت. این رفتارها نه تنها کمکی نمی کند، بلکه می تواند باعث تشدید مشکل موجود شود.

 

گردآوری:بخش سلامت  

 

علمی و خواندنی
علمی و خواندنی چند کلمه آموزنده و خواندنی و علمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋