معرفی خدمات و محصول
یکی از مهم ترین موارد تعیین کننده ی میزان پیشرفت شما در کسب و کار نحوه ی معرفی خدمات و شیوه ی بازرایابی آن است. حتی اگر بهترین محصول بازار را در حوزه ی خدماتی خود تولید کنید اگر از روش های صحیح برای معرفی آن استفاده نکنید، سهم بازار خوبی نخواهید داشت. در این مطلب از قصد داریم در خصوص بهترین روش های معرفی محصول و یا خدمات بپردازیم.
در ابتدا لازم است که با انواع روش های تبلیغات آشنا باشید تا در ادامه بتوانید به طور موثرتر بهترین روش های بازاریابی محصولات خود را از میان نکات مختلف این مقاله استخراج کنید. به طور کلی در حال حاضر انواع روش های بازاریابی را در سه دسته ی کلی زیر تقسیم بندی می کنند:
*بازاریابی دیجیتال
*بازاریابی سنتی
*بازاریابی مستقیم یا رو در رو
در ابتدا باید به این نکته دقت کنید که برای موفقیت در تبلیغات باید از تمام این روش ها استفاده کنید. البته در هر کسب و کار یک یا دو نوع از روش های بازاریابی ممکن است بیشتر از سایر روش ها کارآمد باشد. این وظیفه ی شما است که با ارزیابی روش های مختلف و مطالعه و تحقیق متوجه شوید که کدام روش های بالا بهتر می تواند در معرفی محصول یا خدمات کسب و کار شما موثر باشد.
اولین شیوه ی بازاریابی که صاحبان کسب و کار باید با آن اشنا بوده و برای معرفی خدمات خود از آن استفاده کنند، بازاریابی سنتی است. بازاریابی سنتی به روشی از بازاریابی گفته می شود که بدون نیاز به استفاده از اینترنت و فضای دیجیتال محصول و یا خدمات را به مشتریان جدید معرفی می کنند.
از این شیوه از بازاریابی زمانی که خبری از اینترنت و روش های تبلیغات مدرن فعلی نبوده، استفاده می کردند. با این حال هنوز هم بعضی از روش های تبلیغات سنتی جزء موثرترین روش های بازاریابی محصول در بازار است.
به طور کلی 6 روش کارآمد برای تبلیغات محصول به شیوه ی سنتی وجود دارد که شامل وارد زیر است:
• بازاریابی چاپی: به روشی از بازاریابی گفته می شود که در آن از طریق ارائه ی کارت ویزیت، بروشور و پکیچ های پستی محصولات و یا خدمت کسب و کارها را تبلیغ می کنند. این روش هزینه ی زیادی دارد؛ زیرا لازم است ابتدا متناسب با نوع کسب و کار طراحی های تخصصی صورت بگیرد (ذکر اطلاعات کسب و کار و تماس الزامی است) سپس در مکان هایی که مشتریان بالقوه در آنجا هستند، پخش شود.
بازاریابی تبلیغاتی یکی از روشهای معرفی خدمات و محصولات
• بازاریابی تبلیغاتی: در این روش لازم است که با کمک استراتژی هایی مانند: طرح مسابقه، دادن کدهای تخفیف و نمونه محصول کسب و کار خود را معرفی و تبلیغ کنید. استفاده از بازاریابی دیجیتال می تواند سرعت پیشی گرفتن شما را از رقبا افزایش داده و شما را به مشتریان بیشتری معرفی کند.
• بازاریابی تبلیغات پستی: بازاریابی پستی بیشتر برای کسب و کارهایی کاربرد دارد که در فضای مجازی فعالیت می کنند. در این روش شما می توانید با ارسال ایمیل و ارائه ی کد تخفیف و یا سایر روش های تبلیغات، ضمن معرفی خدمات و محصولات خود، فروشتان را افزایش دهید.
• بازاریابی تلفنی: در این روش کارشناس بازاریابی به صورت تلفنی با تک تک مشتریان تماس گرفته و محصولات خود را به انها معرفی می کند. دقت کنید که استفاده از این روش به استراتژی های مختلفی نیاز دارد. بنابراین اگر بدون توجه به اصول لازم برای انجام این مدل تبلیغات، با مشتریان خود تماس بگیرید ممکن است به جای جذب مشتری بیشتر سبب نارضایتی آنها شوید.
بازاریابی تلفنی از روشهای معرفی خدمات و محصولات
• بازاریابی در تلویزیون و رسانه های صوتی: بازاریابی در رسانه های صوتی و تصویری مانند تلویزیون، رادیو و پادگیرهای مخصوص پخش انواع پادکست ها جزء پرهزینه ترین انواع بازاریابی هستند. البته در نظر داشته باشید که اگر به خوبی از این روش استفاده می کنید با سرعت بیشتری می توانید نرخ فروش محصولات خود را افزایش دهید. یکی از روش های موثر در بازاریابی صوتی معرفی کسب و کار و خدمات شرکت تان در ابتدای پادکست های پرطرفدار است.
• تبلیغات چاپی: استفاده از روش بازاریابی چاپی به شما این امکان را می دهد که بتوانید تبلیغات خود را در مجلات و روزنامه ها تبلیغ کنید. بسیاری از افراد ترجیح می دهند که روزانه ساعتی را از فضای مجازی فاصله گرفته و از مطالب این رسانه های چاپی لذت ببرند. شما می توانید با طراحی تبلیغات موثر محصولات و خدمات خود را به آن افراد معرفی کنید.
تبلیغات چاپی از روشهای معرفی خدمات و محصولات
دیجیتال به شیوه ای از بازاریابی می گویند که از طریق رسانه های مجازی محصولات را به مشتریان معرفی می کنند. بنابراین اگر شما هم از روش هایی مانند: رسانه های اجتماعی، وب سایت ها، تبلیغات در نرم افزارهای موبایل، پادکست ها و ... برای معرفی محصول خود استفاده می کنید، در حال به کارگیری روش های دیجیتال برای تبلیغات هستید.
بهترین روش های بازاریابی دیجیتال عبارتند از:
• ساخت وب سایت و سئو کردن آن: مهم ترین و پایه ای ترین استراتژی که باید برای تبلیغات کسب و کار خود از طریق بازاریابی دیجیتال پیش بگیرید، ساخت وبسایت و سئو کردن مطالب آن است. از طریق وبسایت مشتریان با ویژگی محصولات آشنا شده و از طریق پیدا کردن راه های ارتباطی در سایت، محصولات مورد نظر خود را سفارش می دهند. همچنین اگر سایت شما دارای محتوای مفیدی باشد، مخاطبان از طریق مطالعه ی این محتواها و اعتما به سایت شما خدمات مورد نیازشان را از طریق سایت سفارش می دهند.
• بازاریابی موبایل: بازاریابی موبایلی یکی از شیوه های تبلیغات است که مطمئنا تا به حال با آن مواجه شده اید. پرطرفدارترین شیوه ی بازاریابی موبایلی ارسال پیامک های تبلیغاتی است که از طریق این روش می توانید در در مدت زمان کم محصولات و خدمات خود را به تعداد زیادی از مشتریان معرفی کنید.
بازاریابی موبایل از روشهای معرفی خدمات و محصولات
• بازاریابی محتوا: در این شیوه ی تبلیغاتی شما می توانید از طریق استفاده از محتوای تصویری و متنی خدمات خود را به صورت مستقیم و غیر مستقیم معرفی کنید. اگر با روش های افزایش رتبه بندی سئو سایت آشنا باشید، می توانید با به کارگیری شیوه های موثر، افزایش بازدید از سایت خود را بالا برده و مشتریان بیشتری را پیدا کنید.
• بازاریابی شبکه های اجتماعی: در روش بازاریابی شبکه های اجتماعی اغلب برندها صفحات مجزایی را در شبکه های اجتمای مختلف مانند: اینستاگرام، فیس بوک، توئیتر و ... ایجاد کرده و به شیوه ی خلاقانه محصولات و خدماتشان را به مخاطبان بالقوه معرفی می کنند. در این روش همچنین می توان از اینفلوئنسرها نیز برای جذب بیشتر مشتریان استفاده کرد.
بازاریابی شبکه های اجتماعی از روشهای معرفی خدمات و محصولات
در شیوه ی بازاریابی رو در رو شما می توانید به طور مستقیم با مشتریان بالقوه ی خود ارتباط برقرار کرده و محصولات خود را به آنها معرفی کنید. اگر آگاهانه و درست از این رو روش استفاده شود، بیشتر از سایر روش ای بازاریابی می توانند نرخ فروش شما را در بازار افزایش دهد.
مهم ترین روش های بازاریابی محصول با شیوه ی رو در رو شامل موارد زیر است:
• بازاریابی رویدادی: در این روش از بازاریابی لازم است که به طور مستقیم از طریق شرکت در رویدادها و گرفتن غرفه با مشتریان بالقوه ی خود ارتباط برقرار کنید. برای مثال اگر کسب و کار شما در زمینه ی تولید و فروش دستگاه های آزمایشگاهی است می توانید با شرکت در کنگره های علمی مرتبط، محصولات و خدمات خود را به مسئولین مراکز آموزشی علمی و یا مدیران آزمایشگاه ها معرفی کنید.
بازاریابی رویداد از روشهای معرفی خدمات و محصولات
• مشارکت محلی: مشارکت محلی شامل استفاده از بازاریابان و تیم فروش حرفه ای برای تبلیغات و معرفی کسب و کار در مکان هایی مانند: مسابقات مختلف، خیریه ها و ... است. همچنین در این روش شما می توانید در ازای پرداخت هزینه و یا اسپانسر شدن از مزایای تبلیغات در مجامع و رویدادهای فرهنگی هنری شهرتان بهره مند شوید.
در نهایت پیشنهاد می کنیم اگر تا به حال در خصوص بازاریابی و معرفی محصول و خدمات فعالیتی نداشته اید، از مشاوره ی افراد با تجربه بهره مند شوید؛ زیرا به کار گیری روش های بالا باید در شرایط ویژه و برای مشتریان مختلف با پرسونای متفاوتی انجام گیرد.
گردآوری: بخش کامپیوتر و اینترنت
پاسخ ها