علمی و خواندنی

علمی و خواندنی

چند کلمه آموزنده و خواندنی و علمی

نکاتی که در هنگام خرید ژاکت کار باید در نظر بگیرید



کاپشن کارگری, کاپشن کار کتان, ضرورت استفاده از کاپشن کار

کاپشن کار برای محافظت از کارگران در حین کار استفاده می شود

 

راهنمای خرید کاپشن کار 

برای کار کردن در بعضی محیط های کاری به ویژه محیط هایی که با سلامت جسمی کارگران درگیر است باید از تجهیزات ایمنی و بهداشتی مختلفی استفاده کرد. کاپشن کار یکی از تجهیزات ایمنی و سلامتی است که اغلب برای کار کردن در محیط های آزاد و روزهای سرد سال استفاده می شود. در این مطلب از شما را با خصوصیات کاپشن کار آشنا می کنیم.

کاپشن کار چیست؟

کاپشن کار یک نوع لباس کار است. در انواع مشاغل مخصوصا مشاغلی که عمدتا در فضای آزاد هستند کارکنان لازم است در فصول سرد سال کاپشن کار بپوشند. این کاپشن علاوه بر اینکه ایشان را گرم می کند بلکه نشانگر موقعیت شغلی آن ها هم هست. در مشاغل مختلف کارکنان لباس های متحد الشکلی می پوشند که به نوعی هویت کاری آن ها را هم نمایانگر خواهد بود.

 

با توجه به مطالب گفته شده کاپشن کار اگر چه مانند انواع کاپشن برای گرم کردن بدن است اما در نگاهی دیگر شباهتی به کاپشن های معمولی ندارد و با شکل مخصوص به خود موقعیت شغلی فرد را بیان می کند. مثلا کارکنان راهداری و پلیس راه کاپشن های مخصوصی دارند. مثلا کاپشن پلیس راهور در ایران نارنجی یا فسفری با نوارهای شب رنگ است. یا افسران پلیس کاپشن های مشکی شمعی یک دست دارند. 

 

 کاپشن کار زمستانی, کاپشن کار, راهنمای خرید کاپشن کار

کاپشن کار موقعیت شغلی فرد را نشان می دهد

 

ویژگی های کاپشن کار 

همان طور که گفتیم کاپشن کار با کاپشن های معمولی که ما در فصل سرد می پوشیم متفاوت است و این تفاوت هم از لحاظ جنس می تواند باشد و هم از لحاظ شکل و طراحی ظاهری. معمولا کاپشن های کار بسیار ساده هستند و برای کارکنانی که شب در فضای باز کار می کنند شب رنگ اند یا با نوارهای شب رنگ دوخته می شوند.

 

در ادامه به برخی از ویژگی های این لباس کار ایمنی پرداخته ایم:

• کاپشن کار معمولا از یک لایه رویی از جنس شمعی، سانتانا و یا پلاستیک تولید می شود. یک لایه خز و یا پشم شیشه داخل آستر آن قرار دارد که برای گرمایش بدن است و در بعضی مدل های کاپشن کار این لایه خز قابل جداسازی است. 

 

• جنس پارچه و دوخت این کاپشن بسیار محکم است. از آنجایی که ممکن است کارگران در حال انجام کارهای سنگین بدنی این کاپشن را به تن داشته باشند باید دوخت های محکمی داشته باشد که باز نشود و همچنین پارچه رویی نیز مقاومت داشته باشد. در برخی مشاغل مانند نیروی انتظامی این محکم بودن اهمیت بیشتری دارد. 

 

• کاپشن کار کارکنانی که در شب به کار مشغول هستند حتما باید از رنگ های روشن و یا شب رنگ ساخته شود که هنگام شب دیده شوند. مثلا پلیس های راهداری و پلیس راه.

 

• کاپشن کار معمولا ساده است و هیچ طرح یا نقشی ندارد مگر آرم شرکت یا مجموعه ای که فرد برای آن کار می کند.

 

• با توجه به نوع شغل فرد کاپشن کار باید ویژگی های مناسب برای آن شغل را هم داشته باشد. به عنوان مثال اگر فرد برق کار است کاپشن او باید عایق برق باشد یا اگر فرد در آزمایشگاه های شیمی کار می کند کاپشن او باید ضد اسید و ضد مواد شیمیایی بوده و در برخورد با این مواد هیچ آسیبی نبیند. 

 

• از آنجایی که اغلب از کاپشن های کار در محیط های بیرونی استفاده می شود این تجهیز ایمنی باید ضد آب باشد و جنس رویی اصلا نباید پارچه ای باشد که آب را جذب می کند مثلا نباید از نخ یا پنبه باشد. 

 

• معمولا کاپشن های کار ضد آتش هم هستند و در برابر حرارت آسیب نمی بینند. این ویژگی به خصوص برای کارکنان آتش نشانی بسیار حیاتی است و تمامی لباس های آن ها باید ضد حرارت و آتش باشد. 

 

کاپشن کار زمستانی, کاپشن کار, راهنمای خرید کاپشن کار

جنس رویه کاپشن کار شمعی یا پلاستیکی است

 

انواع کاپشن کار

کاپشن کار مخصوص مشاغل مختلفی است. در مشاغل مختلف با توجه به خطرات محیط کار باید کاپشن هایی با قابلیت های مختلف تولید کرد. از لحاظ ظاهر نیز انواع گوناگونی کاپشن کار تولید شده است. در ادامه انواع آن را برای شما توضیح خواهیم داد.

 

1- کاپشن کارگری

این کاپشن که به صورت سرهمی کاپشن شلوار تولید می شود به نام اسپیلت شلوار هم شناخته می شود. اسپیلت شلوارها در دو نوع نمدی و خزدار تولید می شوند که از لحاظ جنس با هم متفاوت هستند و با توجه به میزان سرمایش محیط و همچنین نوع کار و مخاطرات آن می توان یکی از دو نوع را خریداری کرد. 

 

2- کاپشن کار مهندسی

این کاپشن یک نوع کاپشن تک است که کاملا ساده و معمولا مشکی رنگ است. در مشاغل مختلفی از آن استفاده می شود. رویه این کاپشن تک کتان و جنس آستر داخل آن یا مخمل است و یا لایکو. 

 

3- اورکت اداری

این نوع لباس کار تقریبا یک اورکت است. از لحاظ ظاهری ساده است و رنگ های مختلف و اکثرا خنثی دارد. لایه داخلی آن پشم شیشه است و جنس رویه آن پارچه کره ای بسیار با کیفیتی است. این اورکت اداری بسیار محکم و ضد آب است و دوخت خوبی دارد. 

 

ضرورت استفاده از کاپشن کار, کاپشن کار زمستانی, کاپشن کار ضد آب

کاپشن کار باید دوخت محکمی داشته باشد

 

4- کاپشن کار کتان

جنس بیرونی این کاپشن کار 100 در 100 کتان است و لایه داخلی آن خز است. این کاپشن کار اسپرت و ساده است و برای بسیاری از مشاغل می تواند استفاده شود . کارگران معمولا از این نوع کاپشن استفاده نمی کنند زیرا آن ها باید از لباس کارهای مشابه استفاده کنند. با این حال این کاپشن ها و نوع مهندسی برای کسانی که معمولا سرپرست و مسئول یک بخش هستند و یا در سمت های اداری و مدیریتی مشغول هستند استفاده می شود. 

 

5- کاپشن پلیس راهور

این کاپشن در رنگ های روشن و با نوارهای شبرنگ تولید می شود. مخصوص راهبران پلیس، کارکنان شهرداری که در فضای بیرون مشغول کار هستند، ادارات نظامی، ساختمان سازی، کارکنان شهر سازی و ... است. این کاپشن رویه ضد آب دارد و با نوارهای شب رنگ در شب دید مناسبی ایجاد می کند. پارچه رویی این اورکت شمعی است و لایه داخلی آن پشم شیشه است که کمی حالت پف به کاپشن می دهد. بسیار گرم است و معمولا هم زیپ دارد و هم دکمه.

 

ضرورت استفاده از کاپشن کار

در صورتی که کار شما در محیط بیرون یا در فضاهای بسیار سرد مثلا در سردخانه ها و سوله های سرد است باید حتما از کاپشن کار استفاده کنید. ضمنا باید توجه داشته باشید که این کاپشن مناسب با خطرات محیط و میزان سرمای موجود در محیط باشد.

 

مثلا کسانی که در بیرون از محیط کار می کنند باید کاپشنی داشته باشند که ضد آب باشد تا آب باران و برف به آن نفوذ نکند یا کسانی که در مشاغلی با خطرات مختلف هستند باید کاپشن در مقابله با آن خطرات باشد و از لحاظ استاندارد آن خطرات را پوشش دهد. 

 

استفاده از کاپشن کار کاملا ضرروی است و تصور نکنید که تنها برای پوشش سرما استفاده می شود. خیلی از کاپشن ها ضد ضربه، ضد مواد شیمیایی و ضد آب هستند و از لحاظ شکل ظاهر و دوخت کاملا با کاپشن های معمولی متفاوت هستند. پس اگر در شغلی هستید که به کاپشن کار نیاز دارید با تحقیق درباره نوع و مخاطرات کار باید یک کاپشن کار تهیه کنید. 

 

کاپشن کار زمستانی, کاپشن کار ضد آب, کاپشن کار زمستانی

کاپشن کار مانع از ورود سرما به بدن می شود

 

کلام پایانی

کاپشن کار یکی از تجهیزات و پوشش های ایمنی است که در مشاغل مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا از آن در فصول سردتر سال استفاده می شود اما گاهی در بعضی مشاغل مثل کار در سردخانه ها دائما باید کاپشن کار مناسب پوشید. این لباس کار ایمنی ویژگی های منحصر به فرد و استانداردهای مختلفی دارد و در محیط های شغلی مختلف استفاده می شود. 

 

گردآوری: بخش دانش کسب و کار

 

علمی و خواندنی
علمی و خواندنی چند کلمه آموزنده و خواندنی و علمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋