padone4719

padone4719

نگارش پروپوزال ارشد و دکتری

نگارش پروپوزال ارشد و دکتری

پروپوزال (Proposal) یک واژه انگلیسی و برگرفته از کلمه (Propose) به معنای پیشنهاد دادن است و منظور از آن ارائه یک طرح کلی پژوهشی برای موسسه مورد نظر می باشد. خدمات مشاوره و نگارش پروپوزال ارشد و دکتری در موسسه ماد دانش پژوهان زیر نظر کارشناسان برجسته انجام گرفته و تمامی پروپوزال های انجام شده با بهترین کیفیت و به همراه ضمانت در اختیارشما دانشجویان عزیز قرار خواهد گرفت. ما در موسسه ماد دانش پژوهان علاوه بر کمک به دانشجویان در جهت نیل به موفقیت، قصد داریم هرچه بیشتر شما عزیزان را با فرآیند های علمی و پژوهشی در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری آشنا کنیم. در ادامه این مقاله به اختصار به موضوعاتی مانند نحوه نگارش و انجام پروپوزال، بخش های مختلف یک پروپوزال، چگونگی آماده سازی یک پروپوزال تخصصی و روش گردآوری مطالب خواهیم پرداخت. 

اهمیت پروپوزال در مقاطع ارشد و دکتری

داشتن برنامه و طرح یکی از پیش نیازهای موفقیت در هر کاری است. برای اینکه بتوانید با موفقیت از پایان نامه و یا رساله خود دفاع کنید، نیازمند یک طرح و برنامه استاندارد و تخصصی می باشید. پروپوزال همان برنامه و طرح کلی برای پایان نامه و رساله است که در صورت دقیق، استاندارد و تخصصی بودن می تواند موفقیت شما در مقطع ارشد و دکتری را تضمین کند. نگارش پروپوزال در واقع روشی برای مدون سازی و مکتوب کردن طرحی است که پژوهشگر با استناد به آن مسیر تحقیقش را ترسیم و معرفی می کند. دانشجو سعی دارد به واسطه ارائه پروپوزال، مسیر پژوهش را برای خود و تیم تحقیقش به صورت مستند و قابل اجرا درآورده و ذهن داوران، ناظران، مشاوران و راهنمایان را برای نظارت یا مشاوره روشن تر کند. هرچه گام های ابتدایی در انجام پروپوزال دقیق تر و تخصصی تر برداشته شود، در نهایت نتیجه کار یک پایان نامه و رساله با کیفیت تر خواهد بود. و صد البته پایان نامه با کیفیت به معنای کسب نمره بالاتر در مقطع ارشد و دکتری، امکان استخراج مقالات ISI و همچنین تقویت روزمه کاری و علمی دانشجو خواهد بود. پس از اینکه دانشجو اساتید راهنما و مشاور خود را انتخاب کرده و موضوع وی مورد تایید قرار گرفت باید اقدام به نگارش پروپوزال کند. برخی از دانشجویان به اشتباه گمان می کنند که نگارش پروپوزال ارشد به مراتب از پروپوزال در مقطع دکتری آسان تر بوده و بدون توجه به سطح علمی و کیفی آن در نهایت مورد تایید قرار خواهد گرفت. اما باید به این موضوع توجه داشت که در صورت انجام پروپوزال بدون توجه به استانداردهای محتوایی و کیفیت آن ممکن است برای دانشجو دردسرساز شده و فرآیند تصویب را طولانی تر کند. پروپوزال شامل بخش های مختلفی است که باید بصورت استاندارد و تخصصی انجام شوند. موسسه ماد دانش پژوهان از مرحله ابتدایی فرآیند پایان نامه یعنی مشاوره در انتخاب عنوان تا انجام پروپوزال و نگارش پایان نامه و رساله به عنوان حامی و مشاور در کنار شما دانشجویان گرامی خواهد بود. موسسه ما در تمامی رشته ها و گرایشات تحصیلی آماده ارائه خدمت در زمینه مشاوره، نگارش پروپوزال ارشد و دکتری به شما عزیزان می باشد. در ادامه سعی می کنیم در مورد هر یک از این بخش ها به اختصار صحبت کرده و اهمیت آن را به شما بیاموزیم.

 

پیش نیاز های بسیار مهم برای انجام پروپوزال 

ضروری است دانشجویان پیش از اقدام به نگارش پروپوزال در مقطع ارشد و یا دکتری به نکات زیر توجه داشته باشند.

  • کسب آگاهی در مورد سیاست ها و مقررات آموزشی دانشگاه در زمینه انجام پروپوزال و مدت زمان مورد نیاز برای ارائه تا تصویب نهایی آن.
  • انجام بررسی های لازم در مورد امکان وجود یک قالب یکسان و تعریف شده از طرف دانشگاه برای نگارش پروپوزال. برخی از دانشگاه ها در مقاطع ارشد و دکتری با ارائه فرم های آماده (WORD و PDF) قصد در یکسان سازی فرمت پروپوزال نویسی دارند.
  • بررسی مقالات و منابع مختلف و انتخاب موضوع به منظور ارائه به اساتید مشاور و راهنما.
  • بررسی موضوع انتخاب شده از نظر میزان نوآوری و هماهنگی با اساتید به منظور ارزیابی کلیات تحقیق و محدوده زمانی و مکانی آن.
  • بررسی پیشینه پژوهش و مشخص کردن روش تحقیق و گردآوری داده ها.
  • انجام دادن هماهنگی های لازم و بررسی رزومه اساتید به منظور پیدا کردن استاد راهنما متناسب با موضوع مورد علاقه شما
  • نگارش و انجام پروپوزال بدون هماهنگی با اساتید راهنما و مشاور ممکن است فرآیند تصویب آن را دچار مشکلات جدی کرده و نیاز باشد دانشجو مجددا از ابتدا اقدام به پروپوزال نویسی نماید.

یکی از پیش نیازهای بسیار مهم نگارش پروپوزال، انتخاب اساتید مشاور و راهنما است. در بیشتر کشورها اینگونه است که پیش از انتخاب استاد راهنما باید رزومه و علائق پژوهشی (Research Interest) وی را مورد ارزیابی قرار داد. حتما با این موضوع مواجه شده اید که بسیاری از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در فرآیند تحقیق و نگارش پایان نامه خود دچار مشکلات جدی شده اند و نتوانسته اند به درستی طرح پژوهشی خود را به سرانجام برسانند. یکی از موارد مهم و تاثیر گذار در این امر که بسیاری از دانشجویان از آن غافل هستند و در زمان انجام پروپوزال و پایان نامه آشکار می شود، انتخاب دقیق اساتید مشاور و راهنما است. 

 

کلیاتی در مورد نحوه نگارش پروپوزال

پروپوزال در مقطع ارشد و دکتری به عنوان سنگ بنایی برای پایان تحصیلات تکمیلی است. اگر این سنگ بنا به صورت تخصصی و اصولی گذاشته شود قطعا نتیجه کار عالی خواهد بود. نگارش پروپوزال دقیقا مشابه با بنا کردن یک ساختمان است که در ابتدا نقشه آن طراحی و ترسیم می گردد و سپس بر اساس نقشه، مراحل پی ریزی، فوندانسیون تا دکوراسیون داخلی ادامه می یابد. برای نگارش یک پروپوزال استانداردهای مختلفی وجود دارد که جهت آشنایی یکی از روش های مرسوم پروپوزال نویسی معرفی می گردد. این روش در بیشتر دانشگاه های جهان مورد قبول بوده و پیاده سازی می شود. بنابراین پیشنهاد می شود استانداردهای ذکر شده جهت پروپوزال نویسی مطالعه و در عمل رعایت شوند. رعایت چارچوب کلی پژوهش علمی از الزامات داشتن یک پروپوزال استاندارد و حرفه ای است. هر تحقیق علمی باید بتواند به سوالات زیر پاسخ دهد.

padone4719
padone4719

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋