p.1997.nourian

p.1997.nourian

کاربردهای آجر ده سوراخ در ساختمان سازیآجر ده سوراخ نوعی از آجرهای سوراخ دار است که با نام های مختلف

 

 

 

 

 

آجر ده سوراخ نوعی از آجرهای سوراخ دار است که با نام های مختلف مثل آجر نما، نما سوراخ دار، سوله سازی و متداول ترین نام آن آجر لفتون است. آجر ده سوراخ که به رنگ های مختلف اعم از قرمز، گلبهی، قهوه ای و... ساخته می شود به دلیل سوراخ های موجود در آن، کاهش حجم 25 درصدی نسبت به آجرهای معمولی پیدا کرده است.

 

آجر ده سوراخ چیست؟

آجر ده سوراخ، آجری از جنس شیل، رس یا خاک نسوز بوده که عمدتا امروزه آجر ده سوراخ رسی بیشتر از انواع دیگر آجر ده سوراخ با ماده اولیه شیل یا خاک نسوز مورد استفاده است. البته دو نوع آجر ساخته شده با شیل و خاک نسوز گرانتر از انواع رسی است. آجرهای ده سوراخ در دو نوع کوچک و بزرگ قالبگیری می شود که انواع کوچک آن زرد رنگ بود و در شهرهای جنوبی مثل اهواز و بوشهر تولید می شود. برعکس انواع آجر ده سوراخ تولید شهرهای کرج و تهران است. از هر دو مورد برای توکار یا نما استفاده می شود.

نکته مهمی که در استفاده از آجر ده سوراخ باید مورد توجه قرار گیرد چیدن آن به شکل پازلی در کنار یکدیگر است. این کار به افزایش استحکام و مقاومت سازه کمک می کند.

از مهمترین ویژگی های آجر ده سوراخ می توان گفت:

·   آجر ده سوراخ مقاومت و استحکام زیادی دارد

·   آجر ده سانت پس از استفاده نیازمند نما نیست و می تواند به عنوان سازه اصلی و نمای دیوار به کار رود

·   آجر ده سوراخ ضد سایش و مقاوم بالا در برابر یخ زدگی یا آتش سوزی است

·   آجر ده سوراخ برای نماسازی ساختمان مناسب است

·   آجر ده سوراخ میزان جذب آب کمی دارد

·   آجر ده سوراخ دوستدار محیط زیست بوده و آلودگی کمی در فرایند تولید از مواد اولیه آن ایجاد می شود 

تفاوت آجر ده سوراخ با دیگر انواع آجر

آجرها انواع مختلفی دارند، آجرها می توانند بر اساس نوع کاربرد مثل کفپوش یا دیوارپوش دسته بندی شوند. نوع دیگر دسته بندی آجرها بر اساس مصالح مورد استفاده در تولید آن است که می تواند لعابی، سفالی، نسوز، ماسه آهکی و... باشد.

 با همه این اوصاف اما دو نوع اصلی دسته بندی آجرها که بیشتر مورد توجه قرار دارد شامل انواع آجر فشاری و ماشینی است که در واقع انواع مختلف آجر را شامل می شود.

آجرهای سوراخ دار به ویژه آجر ده سوراخه از نوع آجرهای ماشینی است که قالبگیری می شود. از مهمترین تفاوت های آجر ده سوراخ با دیگر آجرها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مواد اولیه آجر: این آجرهای ماشینی از مواد اولیه ای مثل شیل، رس یا خاک نسوز تولید می شود که باعث شده نسبت به آجرهای فشاری شکننده تر باشند.

وزن و حجم آجر: آجرهای ده سوراخ کم حجم تر و سبک تر از آجرهای دیگر به ویژه آجرهای فشاری هستند. از همین رو  از آن برای کاربری های مختلف استفاده می شود و این قابلیت را دارد که هم به شکل توکار و هم برای نما استفاده شود. این در حالی است که آجرهای فشاری پس از کار نیازمند نماکاری با آجرهای نماکاری یا دیگر انواع مصالح نما هستند.

کاربری آجر: آجرهای ده سوراخ برای تو کار و یا نما هر دو کاربرد را دارد این در حالی است که آجرهای فشاری تنها برای مراحل سفت کاری قابل استفاده هستند.  البته وجود سوراخ های آجر ده سوراخ استفاده از آن را نیز برای دیوارهای حمال و مقاومت بالای آن در برابر فشار و زلزله افزایش داده است، این مورد از مزیت های آجر ده سوراخ به شمار می آید.

ملات مورد استفاده متفاوت برای چسباندن آجرها: نوع کاربری آجر تعیین کننده ملات مورد استفاده در چسباندن این آجرها است.

تفاوت هزینه خریدار آجر: آجرهای ماشینی گران تر از آجرهای ماشینی هستند و برای خرید آن ها را به صورت تکی شمارش و خریداری می شود. اما آجرهای فشاری بر حسب تناژ به فروش می رسد.

نحوه و شرایط تولید: اگر چه هر دو نوع آجر ماشینی و فشاری توسط دستگاه قالبگیری و تولید می شود اما آنچه بین این دو تفاوت ایجاد می کند دمای حرارت مختلفی است که در نهایت محصول نهایی از آن که آجر فشاری یا ماشینی است، به دست می آید.

شکل ظاهری آجر : آجرهای ده سوراخ به صورت صیقل داده شده با ایجاد ده سوراخ روی کف آن است در حالی که آجرهای فشاری و سایر آجرها با سوراخ های کمتر یا به شکل کامل و متراکم تولید می شوند.

کاربرد سوراخ های آجر چیست؟

با توجه به اینکه آجرهای مختلف تعداد سوراخ هایی با سطح مقطع متفاوت دارند طبیعی است، این سوال در ذهن ایجاد شود که کاربرد سوراخ های آجر برای چیست؟

در پاسخ می توان گفت این سوراخ ها در آجر  ارتباط مستقیم با نوع کاربری مدنظر برای هر نوع آجر دارد. در آجر ده سوراخ این سوراخ ها در موارد زیر موثر هستند:

·   کاهش وزن آجر در زمان حمل و نقل و جابجایی

·   کاهش مواد اولیه برای ساخت آجر

·   افزایش قدرت چسبندگی بین آجرها با ملات

·   افزایش مقاومت دیوار پس از قرارگیری و چسباندن آجرها با ملات

·   کاهش زمان تولید در پخت و خشک شدن آجر

·   کاهش هزینه های تولید و مصرف آجر

از همین رو از این آجرها برای ساخت دیوار یا سقف بسیار استفاده می شود. این آجرها تحمل وزنی دیوار ساخته شده را افزایش می دهند و تحمل فشار در آن بالا می رود. از همین رو امنیت دیوارهای ساخته شده برای ساختمان های مختلف را نیز زیاد می کند.

ظاهر با کیفیت این آجرها استفاده از آن برای نماسازی ساختمان یا ساخت شومینه را نیز با اقبال زیادی مواجه کرده است.

نکته مهمی که در زمان خرید آجر باید به آن توجه کنید، اینکه بدانید برای چه هدفی قصد خرید دارید. پس از این موضوع، می توانید مناسب ترین آجر با قیمت قابل قبول را خریداری کنید.

شرکت پیشگامان آژمان تدبیر با نام شناخته شده اصفهان آجر یکی از شرکت های عرضه کننده و توزیع آجر ده سوراخ و انواع دیگر آجر با ضمانت ده ساله کتبی است که شما می توانید با اطمینان خاطر اقدام به ثبت سفارش و خرید کنید.

در صورت نیاز به مشاوره یا کسب اطلاعات بیشتری می توانید با همکاران ما در شرکت پیشگامان آژمان تدبیر از طریق شماره تلفن های ۰۹۱۲۰۸۰۶۱۶۳، ۰۹۱۲۰۸۰۶۱۶۵، ۰۹۱۳۴۶۰۴۰۴۹، ۰۳۱۳۲۶۷۰۹۶۲ و ۰۳۱۳۵۳۳۲۱۵۵ و یا از طریق واتساپ تماس بگیرید.

p.1997.nourian
p.1997.nourian

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋