oshimanalyze

oshimanalyze

آموزش ساخت قالب سیلیکونی

برای خرید  و ساخت قالب سیلیکونی می‌توانید به بازار یا فروشگاه مربوطه مراجعه کنید و آن را تهیه کنید. اما خیلی اوقات قالب‌های سیلیکونی طرح‌های یکسانی دارد و شاید در ذهن شما طرح به خصوصی است که در بازار یافت نمی‌شود. بنابراین در این مواقع بهترین راه این است که در خانه خودتان یک قالب سیلیکونی بسازید.

قبل از هر چیزی این نکته مهم باید ذکر شود که این قالب مخصوص آشپزی و درست کردن کیک و دسر نیست. قالب سیلیکونی که در ادامه آموزش می‌دهیم برای ساخت مجسمه، زیورآلات، صابون و شمع به کار می‌رود. حتماً هنگام ساخت این قالب‌ها دستکش به دست داشته باشید تا پوستتان آسیبی نبیند.

دو روش کارساز و خوب برای ساخت قالب سیلیکونی وجود دارد. یکی از روش‌ها ممکن است هزینه‌بر باشد و از مواد صنعتی استفاده می‌شود، دیگر روش نیز روش ساخت قالب سیلیکونی خانگی است که برای مشاغل خانگی بسیار مناسب می‌باشد و هزینه کمی دارد.

آموزش ساخت قالب سیلیکونی با سیلیکون
مرحله ۱: آماده‌سازی مدل برای قالب‌سازی
قالب شما باید شکلی داشته باشد. ممکن است شکل کره باشد یا برگ. می‌توانید هر شیء یا مجسمه و تندیسی که در نظر دارید برای این کار استفاده کنید تا قالبی به همان شکل برای آن تهیه کنید.

برای شروع غیر از شکل قالب، شما باید جعبه شیشه‌ای نیز داشته باشید تا طرح خود را در آن قرار دهید. بهتر است جعبه از جنس شیشه باشد اما شما می‌توانید از جعبه‌هایی با جنس مقوایی سخت و یا چوب نیز استفاده کنید.

قدم بعدی شما، ثابت نمودن نمونه اولیه برای قالب‌گیری است. شی‌ء یا هر نمونه‌ای که برای شکل قالب در نظر دارید را داخل جعبه قرار دهید. دقت کنید که قبل از چسباندن نمونه یا شی‌ء، باید آن را تمیز کنید و مطمئن باشید هیچ‌گونه آلودگی در سطح آن وجود نداشته باشد.

مرحله ۲: مخلوط کردن و آماده‌سازی سیلیکون
نسبت به حجم و ابعاد قالب‌تان باید سیلیکون تهیه کنید. سیلیکون یک محصول دوجزئی است. همراه با سیلیکون باید هاردنر نیز موجود باشد. ترکیب هاردنر و سیلیکون باعث آغاز فرآیند سفت شدن سیلیکون می‌شود. پس از اندازه‌گیری میزان لازم سیلیکون، طبق دستور مصرف درج شده بر روی ظرف به اندازه ۳ تا ۴ درصد از وزن سیلیکون هاردنر را اضافه نمایید و خوب به هم بزنید تا کامل ترکیب شود. در اینجا سیلیکون شما کم‌کم شروع به سفت شدن می‌کند.

مرحله ۳: ریختن سیلیکون در محفظه
بعدازاینکه مواد را خوب ترکیب کردید سریعاً و قبل از سفت‌تر شدن سیلیکون آن را در جعبه موردنظر بریزید. دقت کنید که نمونه و شی‌ء شما کاملاً باید توسط سیلیکون پوشیده شود.

ساخت قالب سیلیکون در خانه
بعد از 8 ساعت قالب سیلیکونی شما آماده است. آن را از جعبه در بیاورید و قسمت‌هایی که می‌توانید برش دهید را برش داده و سپس از قالب خود استفاده کنید.

آموزش ساخت قالب سیلیکونی با نشاسته‌ی ذرت
یک روش عالی و کم‌هزینه و خانگی برای ساخت قالب سیلیکونی.

مواد لازم:

1- سیلیکون قالب‌گیری

2- نشاسته‌ی ذرت یا آرد ذرت

3- ظرف یکبار مصرف

4- دستکش پلاستیکی

مرحله‌ی اول:

در ابتدای کار شما باید یک بسته سیلیکون مایع تهیه کنید (می‌توانید سیلیکون را از فروشگاه‌های آنلاینی مثل پاشا لیزر بخرید). فرق این روش با قبلی این است که شما مقدار بسیار کمی از سیلیکون برای ساخت قالب نیاز دارید. البته این مقدار بستگی به قالب شما دارد. همان‌طور که قبلاً اشاره شد این روش برای مشاغل خانگی مناسب است.

مقدار سیلیکون باید به‌اندازه‌ای باشد که نمونه قالب‌گیری شما در آن جا شود.

مرحله دوم:

حال وقت اضافه کردن نشاسته ذرت به سیلیکون است. مقدار نشاسته ذرت باید دو برابر سیلیکون باشد. می‌توانید از آرد ذرت نیز استفاده کنید.

مرحله سوم:

در این مرحله حتماً دستکش پلاستیکی به دست کنید. دو ماده خود را به‌خوبی باهم ترکیب کنید و آن را ورز دهید. نگران خشک بودن ترکیب خود نباشید به‌تدریج با ورز دادن شما ترکیب به شکلی که باید می‌شود. ممکن است در حین انجام این کار مقداری آرد یا نشاسته از سیلیکون شما جدا شود. لازم نیست آن را به ماده برگردانید سیلیکون به اندازه خود آرد و نشاسته را جذب می‌کند.

مرحله‌ی چهارم:

بعدازآن که این دو ماده به‌خوبی ترکیب شد حال باید یک توپ درست کنید. خمیر را به‌خوبی ورز دهید و سعی کنید که آن را به شکل یک کره یا توپ در بیاوردید. سپس آن را با کف دست به‌آرامی صاف کنید. اما خمیر را نازک نکنید. ضخامت خمیر باید بیشتر از نمونه شما باشد.

مرحله پنجم:

نمونه خود را روی خمیر بگذارید و به‌آرامی آن را به داخل خمیر فشار دهید. سعی کنید خمیر کاملاً به نمونه شما بچسبد و شکل آن را به خود بگیرد.

مرحله‌ی ششم:

قالب را به مدت 20 دقیقه کنار بگذارید و بگذارید کمی سفت شود.

مرحله هفتم:

بعد از 20 دقیقه باید نمونه خود را از قالب جدا کنید. حواستان باشد که قالب آسیبی نبیند. اگر کمی سفت بود می‌توانید با کمک یک شی‌ء باریک یا انگشتان خود نمونه را از قالب جدا کنید. قالب شما به همین سادگی حاضر شد! حال شما می‌توانید از آن استفاده کنید و زیورآلات و یا محصولات خود را بسازید.

ساخت قالب سیلیکون در خانه
از قالب سیلیکون شیرینی‌پزی می‌توان به‌جای قالب سیلیکونی هنری استفاده کرد؟
گاهی اوقات ممکن است خرید یک قالب سیلیکونی پرهزینه باشد و علاوه بر این موضوع ساخت آن نیز می‌تواند زمان بر باشد و شما باید آزمون‌وخطاهای زیادی را در حین ساخت آن انجام دهید.

چگونه از قالب سیلیکونی که تهیه کرده‌ایم، نگهداری کنیم تا عمر زیادی داشته باشد؟

معمولاً به کسانی که کارشان را به‌تازگی شروع کردند پیشنهاد می‌شود که از قالب‌های سیلیکونی شیرینی‌پزی برای کار خود استفاده کنند که قیمت بسیاری کمی نسبت به قالب‌های سیلیکونی هنری دارند. این قالب‌ها ممکن است برای ساخت شمع و یا صابون بسیار مناسب باشد اما نمی‌شود از این نکته چشم پوشید که جنس بعضی از این قالب‌ها سازگار با رزین اپوکسی نیست و سطح نهایی کار به‌صورت مات خواهد بود. اگر کار شما با رزین است بهتر است از همان اول از قالب‌های سیلیکون سازگار با رزین اپوکسی و هاردنر استفاده کنید.

پاشا لیزر، تولیدکننده لوازم هنری و حامی مشاغل نوپا

شما در سایت پاشا لیزر می‌توانید تمامی مواد لازم برای ساخت قالب سیلیکونی را پیدا کنید. علاوه بر این موضوع پاشا لیزر خود تولیدکننده لوازم هنری است و شما می‌توانید انواع قالب‌های سیلیکونی با طرح‌های متفاوت را در سایت خریداری کنید و پاشا لیزر ضمن فروش و تولید لوازم هنری، حامی کسب‌وکارهای نوپا و مشاغل خانگی نیز هست و سعی بر این دارد که تجربیات خود را در کسب‌وکارهای هنری و خانگی به شما ارائه نماید.

oshimanalyze
oshimanalyze

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋