omranmoderncontent

omranmoderncontent

آموزش مرحله به مرحله نصب و راه اندازی آسانسور

برای نصب آسانسور، اصول و ضوابط مشخصی وجود دارد و همه چیز درباره نصب آسانسور باید طبق این ضوابط انجام گردد. آسانسور وسیله ای است که به منظور تسهیل و سرعت بخشیدن به جابجایی افراد مورد استفاده قرار می گیرد. ایمنی آن از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از این رو لازم است که تمامی مراحل نصب به درستی و با دقت کافی انجام شود. برای نظارت صحیح بر این روند، نیاز به شناخت تمامی مراحل نصب آسانسور و به کارگیری نصابان حرفه ای و باتجربه می باشد. در این مقاله، مراحل نصب آسانسور را به ترتیب شرح خواهیم داد.

برای اطلاع از قیمت، دریافت مشاوره و خرید آسانسور ارزان می توانید از طریق شماره تماس 62999675-021 و یا وبسایت omranmodern.com با کارشناسان عمران مدرن در ارتباط باشید.

 

همه چیز درباره مراحل نصب آسانسور

مراحل نصب آسانسور باید با دقت تمام انجام شده و در انجام هر مرحله به اصول، ضوابط و استانداردهای تدوین شده، توجه شود. دقت داشته باشید که تنها اطلاع از مراحل نصب آسانسور به هیچ عنوان کافی نبوده و همه چیز درباره نصب آسانسور باید توسط افراد متخصص و شرکت های فعال در این حوزه صورت گیرد.

آماده کردن زیرساخت

برای اجرای آسانسور به آماده سازی زیرساخت نیاز است که اولین مرحله از مراحل نصب آسانسور می باشد. آماده سازی زیرساخت شامل مواردی همچون در نظر گرفتن فضای مورد نیاز برای چاله آسانسور، موتورخانه و تامین برق مورد نیاز آن است. در واقع در زمان ترسیم نقشه های معماری، باید به جانمایی فضای مورد نیاز برای نصب آسانسور دقت شود. این فضا باید با توجه به ظرفیت پیش بینی شده آسانسور، در نظر گرفته شود.

آماده کردن کف چاله آسانسور

کف چاله آسانسور باید به درستی و طبق ضوابط اجرایی آماده گردد. کف چاله توسط بتن و آرماتور آماده شده و سپس اجزایی چون ضربه گیر، بافر، گاورنر و سینی کابین در آن قرار داده می شود.

کف چاله آسانسور باید به اندازه 190 سانتی متر از اولین ایستگاه، گود شود و این فضا به اندازه 10 سانتی متر با بتن و 30 سانتی متر با آرماتور، پوشانده شود.

فضای باقی مانده پس از آماده سازی کف چاله و قرار دادن اجزای گفته شده، باید ابعادی برابر با 60*50*100 سانتی متر داشته باشد. این فضا تحت عنوان جان پناه در چاله باقی مانده و به منظور سرویس و نگهداری از آسانسور مورد استفاده قرار می گیرد.

آهن کشی آسانسور

آهن کشی جزو مراحل بسیار تخصصی نصب آسانسور می باشد و همانند همه چیز درباره نصب آسانسور باید توسط افراد متخصص انجام گردد. برای آهن کشی آسانسور در ابتدا نقشه آهن کشی توسط مهندس مربوطه آماده شده و سپس آهن کشی توسط تیم فنی انجام می شود.

پس از تمام آهن کشی، سطح آهن های استفاده شده توسط ضد زنگ پوشیده می شوند تا از زنگ زدگی آن ها جلوگیری شود.

 

ایجاد موتورخانه آسانسور

موتور آسانسور و متعلقات آن باید در موتورخانه قرار گیرند. توجه داشته باشید که آسانسور بدون موتورخانه به این فضا نیازی ندارد. موتورخانه باید طبق ضوابط معینی طراحی و ساخته شود. یکی از این ضوابط تعبیه پنجره مناسب یا یک فن با دبی 250 cfm در فضای موتورخانه، به منظور تامین گردش هوای این فضا می باشد. درب موتورخانه هم باید دارای حداقل عرض 80 سانتی متر باشد. پارامتر دیگری که باید برای موتورخانه مدنظر قرار گیرد، دمای آن است که لازم است در محدوده 5 الی 40 درجه سانتی گراد حفظ شود.

در سقف موتورخانه باید یک قلاب با توانایی تحمل حداقل 2 تن وزن، قرار داده شود. لازم است که در بالای چاه آسانسور فضایی تحت عنوان جان پناه در نظر گرفته شود. کپسول آتش نشانی هم از تجهیزات لازم در فضای موتورخانه است. در اجرای موتورخانه باید حداقل 6 متر فاصله بین کف کابین در آخرین ایستگاه تا سقف موتورخانه لحاظ شود. کابل کشی اصولی به تابلو برق آسانسور از دیگر مواردی است که باید در ساخت موتورخانه مدنظر قرار گیرد.

نصب درب و دیوار چینی

یکی دیگر از مراحل نصب آسانسور، نصب درب و دیوار چینی می باشد که باید همانند همه چیز درباره نصب آسانسور به درستی انجام شود. درب آسانسور شامل دو نوع درب برای کابین و طبقات می باشد.

درب آسانسور کابین بر روی کابین نصب شده و درب طبقات در هر طبقه نصب می شود. پس از نصب درب طبقات، باید دور درب ها توسط آجر، بلوک و یا پوشش های فلزی دیوار کشی شود. باید دقت داشت که دیوار کشی هم تراز با سطح داخلی چاله آسانسور بوده و بیرون زدگی و برآمدگی در آن وجود نداشته باشد.

 

کابل کشی و نصب تابلو برق

کابل کشی نیز مانند همه چیز درباره نصب آسانسور بسیار مهم بوده و باید به درستی انجام شود. برای کابل کشی از کنتور به تابلو برق آسانسور باید کوتاه ترین و در حین حال، امن ترین مسیر انتخاب شده و در صورت طولانی بودن مسیر، از کابل بزرگ تر استفاده شود.

از دیگر بخش های برق کشی آسانسور، ایجاد چاه ارت می باشد. چاه ارت باید تا رسیدن به رطوبت زمین حفر شده و کف آن با ترکیب برابر از نمک، ذغال و پتاسیم پوشانده شود. در آخر فرآیند برق کشی نیز فن و ترموستات موتورخانه اجرا شده و مدار فرمان و قدرت آسانسور نصب می شود.

بستن سقف چاه

پس از پایان مراحل نام برده شده و دریافت تاییدیه از طرف شرکت آسانسور، بایستی سقف چاه به وسیله بتن و آرماتور بسته شود. بطور معمول زمان مورد نیاز برای رسیدن بتن به استحکام مورد نیاز ، 15  روز است. سقف چاه باید توانایی تحمل بار استاتیکی تمامی اجزای آسانسور را داشته باشد.

همه چیز درباره نصب قطعات مکانیکی آسانسور

همانطور که همه چیز درباره نصب آسانسور نیاز به تخصص دارد، نصب قطعات مکانیکی آسانسور نیز باید توسط افراد متخصص انجام شود. قطعات مکانیکی اصلی آسانسور شامل موتور، شاسی موتور، گاورنر، پاراشوت و فلکه هرزگرد می باشد. لازم به ذکر است که انواع موتور آسانسورهای کششی شامل موتور گیرلس آسانسور و موتور گیربکس آسانسور می باشد.

پیش از نصب موتور، باید شاسی آن به درستی نصب شود و سپس موتور و متعلقات آن بر روی شاسی قرار بگیرد. بنابراین شاسی باید توانایی تحمل وزن موتور و متعلقات آن را داشته باشد. در زمان انتخاب موتور باید به مشخصات موتور آسانسور توجه کنید و با توجه به اندازه کابین و تعداد طبقات، بهترین موتور آسانسور را خریداری نمایید.

گاورنر و پاراشوت آسانسور جزو قطعات مکانیکی بسیار مهم آسانسور هستند که مسئول حفظ ایمنی آسانسور در برابر سقوط کابین می باشند. در مواقعی که سرعت آسانسور به شکل کنترل نشده ای افزایش می یابد و یا کابین سقوط می کند، گاورنر به پاراشوت دستور متوقف ساختن کابین را می دهد.

به منظور استعلام قیمت آسانسور و دریافت مشاوره می توانید از طریق شماره تماس 62999675-021 و یا وبسایت omranmodern.com با کارشناسان عمران مدرن در ارتباط باشید.

omranmoderncontent
omranmoderncontent

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋