omidabi

omidabi

ساخت سوله و مزایای آن

 

سوله از جمله سازه هایی است که در حال حاضر بسیار شناخته شده است و میتوان توسط آن ، سازه های کوچک و بزرگ را با یک اسکلت بسیار مستحکم در کوتاه ترین زمان اجرا کرد . سازه های فلزی که با نام سوله شناخته شدند از زمان های بسیار گذشته در کشور ما و کشور های اروپایی به عنوان یک روش ساخت سازه مرسوم بوده است . در کشور های آمریکایی نیز ابتدایی ترین حالت های ساخت سوله در قالب کلبه های چوبی با سقف ها شیب دار و مثلثی بوده است . این روش اکنون نیز کاربرد دارد .

اکثر گاوداری ها و مرغداری هایی که در گذشته و حتی اکنون در کشور هایی آمریکایی ساخته می شوند توسط چوب و به روش سقف های هشتی شکل اجرا شدند . در کل ساخت سازه های هشتی شکل را سازه های خرپا می نامند . زمانی که سقف به شکل هشتی شکل ساخته می شود فشار وارد به بخش تحتانی و همچنین ستون ها بسیار کاهش پیدا می کند و نتیجه آن نیز هم کاهش فشار و هم کاهش مصالح مصرفی است . ساده ترین حالت های ساخت خرپا تا پیچیده ترین آن ، بسته به نوع ساختمان و سازه میتواند اجرا شود .

خرپاها انواع مختلفی دارند همچون پرات ، شاه تیر ؛ ملکه و ... که در مهندسی ساخت سوله همگی دقیقا با محاسبات مهندسی شده برای ساختمان های مختلف ساخته و نصب می شوند .

در کشور ما اولیه ترین نسل سازه های فلزی که شناخته شدند سوله های تیرورقی بودند . سوله های تیرورقی سازه هایی بودند که به شکل سقف های شیب دار اجرا می شدند و اکنون نیز این مدل سازه ها در حال اجرا هستند اما این سازه ها برخی محدودیت ها داشتند . از جمله مهم ترین محدودیت های سوله تیرورقی یا همان سوله های سنگین ، این بود که برای سازه هایی که عرض دهانه آنها بیشتر از 20 متر هستند قابلت اجرا نداشتند چرا که با توجه به وزن بالای قطعات مختلف سازه ، و جنس تماما فولادی این قطعات ، تناژ سازه بالا رفته و تحمل سازه برای این میزان بار به شدت پایین بود .

کم کم مهندسین به این فکر افتادند که با ترکیب روش خرپا و استفاده از آن در ساخت سازه های فلزی یک تحول در صنعت سوله سازی ایجاد کنند . در این بین باید دو مشکل اساسی حل میشد اول اینکه وزن سازه نهایی و قطعات به کار رفته در آن کمتر شود و هم اینکه بتوان محدودیت ساخت سازه های کوچک را از میان برداشت .

در حقیقت مهندسین به دنبال تکنولوژی و مهندسی ساختی بودند که بتوان سازه های فلزی را با حداقل وزن در ابعاد دلخواه اجرا کرد .

به این ترتیب سوله های خرپایی متولد شدند . در ساخت سوله های خرپایی ، قطعات سنگین سوله های تیرورقی کنار رفتند و از اتصال قطعات فلزی جهت ساخت خرپا استفاده شد . در سوله های خرپایی هم ستون و هم سقف به روش خرپایی اجرا می شود . البته در ساخت سقف این نوع از سازه ها ممکن است اجرای سقف به صورت هشتی یا قوسی اجرا شود .

سقف های هستی بیشتر مرسوم هستند اما سقف های قوسی بیشتر جنبه زیبایی دارند و در پروژه های کمتری اجرا می شوند .

سوله های خرپایی را میتوان در دهانه های مختلف اجرا کرد ، یعنی محدودیتی برای دهانه های مختلف نداریم ! از این جهت دست سازندگان بسیار بازتر است . این مدل سازه ها چندین سال است که در کشور ما نیز به شکلی مهندسی شده اجرا می شوند .

سوله های خرپایی را ، هم برای سازه های کوچک و هم برای سازه های بزرگ میتوان اجرا کرد . البته هنوز هم برای سازه های کوچک و با دهانه های کمتر از 20 متر ، گزینه مناسب همان سوله های تیرورقی و سنگین است .

 

استحکام سازه های خرپایی کم نیست و تقریبا به اندازه سازه های تیرورقی است اما هنوز هم بر روی استحکام سازه های تیرورقی نمیتوان حرف زد . در سازه های کوچک ، تفاوت قیمت ساخت سازه های تیرورقی با سازه ها سبک بسیار زیاد نیست به همین خاطر گزینه ساخت سازه های کوچک هنوز هم سازه های سنگین است .

در اندازه های بزرگ ، میتوان از 30 تا 40 درصد هزینه های ساخت را کاهش داد و از آنجایی که سازه های تیرورقی برای ساخت ساختمان های بزرگ کاربردی نیست پس تنها راه و بهترین راه سوله های خرپایی یا همان سوله های سبک هستند .

کاربرد سوله برای سازه های مختلف

سوله ها را میتوان برای ساخت انبار ها ، مرغداری ها ، دامداری ها ، کارخانجات ، استخر ، سالن های ورزشی و … به راحتی اجرا نمود . برای تاسیس سازه هایی همچون مرغداری ، پرورش دام و در کل سازه های پرورشی ، میتوان سازه های سبک شیب دار یا قوسی را با حداقل هزینه و وزن مناسب در محل مورد نظر اجرا نمود . از آنجایی که سوله انواع مختلفی دارد ، لذا میتوان سازه های مختلفی را نیز به کمک سوله اجرا نمود . اجرای فروشگاه های کالا ، انبار ، کمپ های نظامی ، آشیانه های هواپیما ، سالن های خدماتی و … همگی میتوانند توسط انواع مختلف سوله ها اجرا شوند .

این انواع سوله ، هزینه های مختلفی دارند و ممکن است برخی افراد اینگونه تصور کنند که ساخت سوله با قیمت پایین تر مناسب است اما باید در نظر داشت که اجرای سوله با توجه به فاکتور های خاص هر منطقه و همچنین ابعاد پروژه باید مد نظر گرفته شود . در ادامه به فاکتور های اصلی ساخت سوله در حالت کلی اشاره شده است .

سوله های صنعتی

یکی از سازه های بسیار پر طرفدار و البته کاربردی که هم اکنون نیز در کشور ما بسیار در حال ساخت و اجرا می باشد سازه های صنعتی هستند . سوله های صنعتی در عموم برای احداث کارخانجات و سالن های تولیدی و صنعتی و واحد های مشابه کاربرد دارند . به دلیل متراژ بالای این نوع سوله ها و همچنین استفاده از ماشین آلات ساخت و تولید ، و در کنار آن تردد ماشین آلات جابجایی بار ، باید فضای مفید مناسبی را داخل آنها ایجاد نمود .

از آنجایی که به حداقل رساندن تعداد ستون ها میانی در این نوع سوله ها از اهمیت بالاتری برخوردار است لذا میتوان به کمک سازه های خرپایی با نهایت استحکام و بهره برداری از فضای مفید ، این نوع سازه ها را به مرحله اجرا رساند . در حقیقت دو مورد از بهترین شاخص سازه های خرپایی که استحکام و عدم محدودیت در اجرا می باشد را میتوان در سازه های صنعتی با الحاق یک معماری سازه زیبا به تصویر کشید .

برای مطالعه کامل در مورد انواع سوله ، روش های ساخت ، مزایا و معایب هریک از سوله ها میتوانید از مقاله ساخت سوله کمک بگیرید .

omidabi
omidabi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋