کانال تخفیف (offch.com)

کانال تخفیف (offch.com)

سایت دریافت رایگان انواع کد تخفیف دیجی کالا، اسنپ فود، اسنپ، اکالا، نماوا، علی بابا، اسنپ مارکت و صدها برند معتبر دیگر. خرج کمتر، خرید بیشتر! با کانال تخفیف.

خانه تکانی، اهمیت و اولویت ها


چرا خودمان را درگیر نظافت و گردگیری کنیم؟ خصوصاً وقتی خانه ما تمیز است، این سوال ممکن است به ذهن بیافتد. ولی وقتی فرارسیدن سال نو فرصتی فوق‌العاده برای آغاز دوباره و دورانداختن اجناس قدیمی و بلااستفاده است، این ترتیبات به یک معنا واضح تبدیل می‌شود. در گوشه‌های مختلف خانه، وسایل زیادی از لباس گرفته تا کتاب، بدون استفاده ذخیره شده و به خاطر عدم استفاده، آلوده می‌شوند. با دورانداختن یا اهدای این اجناس، نه‌تنها احساس راحتی بیشتری خواهید داشت، بلکه فضای بیشتری نیز در خانه خود ایجاد خواهید کرد.

دلیل دیگر برای تکان دادن خانه، ایجاد آرامش است. ممکن است این امر در نگاه اول آشکار نشود، اما نظم نداشتن در محیط زندگی ما، تأثیر منفی بر روحیه ما دارد. لذا، اگر به دنبال افزایش حال روحی‌تان هستید، به ترتیب و نظم دادن به خانه خود اهمیت بدهید. همچنین، گرد و غبار و آلودگی در فضای خانه ممکن است منجر به حساسیت شود. در زندگی پرمشغله امروزی، عید نوروز و تکان دادن به خانه، فرصتی مناسب برای نظافت است. به علاوه، ترتیب دادن به خانه به ویژه با پیش بردن یک لیست خاص، می‌تواند استرس و تنش محیط را کاهش دهد.

از کجا شروع کنیم؟


برای آغاز تکان دادن خانه، ابتدا هیچ کاری انجام ندهید! قبل از هر چیز، مطمئن شوید که وسایل لازم برای نظافت از جاروگیری تا شوینده‌ها در دسترس شما هستند. سپس زمان‌های خالی خود و اعضای خانواده را تعیین کنید تا تقسیم وظایف راحت‌تر باشد و کارها سریع‌تر پیش برود. به همین منظور، از ابتدای کار فرش‌ها را جمع نزنید و محتویات کابینت‌ها را بر روی زمین پخش کنید. توصیه ما این است که تمامی کارها را به تعویق نندازید. حجم کارهای تکان دادن خانه بسیار زیاد است و انجام آنها در یک یا دو روز می‌تواند خستگی آور باشد. آیا نمی‌خواهید سال نو را با احساس خستگی و شکایت آغاز کنید؟ بهتر است قبل از فرارسیدن عید، هر روز زمان معینی را برای نظافت و تکان دادن خانه تعیین کنید. اختصاص دادن یک ساعت در روز به مدت دو هفته، بهتر از چند ساعت کار فشرده در یک روز است. برای انجام کارهایتان با بهترین عملکرد و سرعت بیشتر، پیشنهاد می‌شود مقاله "9 ترفند طلایی برای تکان دادن سریع خانه" را مطالعه کنید.

لیست کارها برای شروع تکان دادن خانه


ترتیب، ابعاد منزل، وسایل موجود و ترتیبات مختلف در هر خانه ممکن است متفاوت باشد. برای این دلیل، شروع تکان دادن خانه تا حدی به خود شما بستگی دارد؛ اما می‌توانید به لیست پیشنهادی زیر مراجعه کنید. اگر از شماره یک لیست شروع به تکان دادن خانه کنید و به ترتیب ادامه دهید، خانه تمیزتری خواهید داشت و کمتر خسته خواهید شد.

۱. دور انداختن وسایل قدیمی و بی‌استفاده از قبیل لباس، کاغذ و وسایل خانه
۲. آماده کردن وسایل و شوینده‌های لازم برای شروع نظافت
۳. نظافت آشپزخانه
۴. شستشو و گردگیری از فرش و دیوارها
۵. نظافت اتاق‌ها
۶. تمیز کردن اتاق پذیرایی
۷. شستشوی سرویس بهداشتی و حمام
۸. بررسی و اصلاح چیدمان نهایی

لیست لازم‌ترین وسایل برای تکان دادن خانه شامل کیسه زباله، دستمال، چهارپایه، دستکش و لباس مناسب برای نظافت، جاروبرقی، تی، کفشور، پارو و انواع شوینده‌ها مانند پاک‌کننده‌های گاز و سطوح، شامپو فرش، شیشه‌شو، وایتکس و... می‌شود. پس از تهیه همه این ابزارها و هر چیز دیگری که به نظرتان ضروری است، می‌توانید به تکان دادن خانه بپردازید. بعد از تهیه وسایل لازم و تعیین زمان‌های خالی، لازم است لیست کارهای تکان دادن خانه را مشخص کنید. کجا را می‌خواهید تمیز کنید؟ چه بخشی احتیاج به گردگیری دارد و چه بخشی نیاز به شستشو دارد؟ فرش، مبل، و پرده‌ها چطور؟ عموماً بخش‌های مختلف خانه شامل آشپزخانه، اتاق‌ها، پذیرایی و سرویس بهداشتی هستند. اگر خانه ویلایی دارید، شاید نیاز به نظافت حیاط و انبار هم داشته باشید. سپس سعی کنید از بخشی شروع کنید که اهمیت دارد. معمولاً انرژی افراد در ابتدای کار بیشتر است. بنابراین، توصیه می‌شود کارهای مهم‌تر یا سخت‌تر را در اولویت بگذارید.

آشپزخانه، زمان بر ترین بخش خانه تکانی

تمیز کردن آشپزخانه یکی از مراحل چالش‌برانگیزترین در فرآیند خانه‌تکانی است. اغلب بزرگترین حجم کثافت و به هم‌ریختگی به طور معمول در آشپزخانه دیده می‌شود. به همین دلیل، این بخش از خانه نیاز به توجه ویژه دارد و اغلب به عنوان قسمتی مجزا برای نظافت در نظر گرفته می‌شود. برخی حتی لیست کارهای خانه‌تکانی را به دو دسته آشپزخانه و سایر بخش‌ها تقسیم می‌کنند. از این رو، بهتر است خانه‌تکانی را با شروع از بخش چالشی‌تر یعنی آشپزخانه آغاز کنید تا از ابتدا احساس راحتی کنید. مرتب‌سازی کابینت، تمیزکاری سینک، پاکسازی دستگاه‌های گاز، تمیزکاری یخچال و ... همگی نیاز به وقت و انرژی فراوانی دارند. به طور خلاصه، برای شروع خانه‌تکانی آشپزخانه، می‌توانید این مراحل را رعایت کنید:

تمیزکردن کابینت‌ها و ظروف داخل آنها
مرتب‌سازی و چیدمان ظروف و خوراکی‌ها
تمیزکردن سطوح و لوازم برقی و پاکسازی از چربی
شستشوی دیوار و کف آشپزخانه
اگر در مورد اینکه از کجا شروع کنید مترددید، ابتدا بهتر است وسایل بی‌استفاده را دور بریزید. به کلی کابینت‌ها بروید و ظروف و خوراکی‌های اضافی را حذف کنید. پس از انجام این کار، ظروف باقی‌مانده را مرتب کرده و قبل از چیدمان دوباره، داخل کابینت‌ها را تمیز کنید.

به مراتب بعدی از لیست کارهای خانه‌تکانی می‌توانید به کابینت ادویه و مواد اولیه آشپزی بروید. بهتر است مواردی نظیر حبوبات و غلات را در ظروف بزرگ پلاستیکی یا شیشه‌ای جمع‌آوری کنید. سپس به تمیزکاری دستگاه‌های برقی بزرگ بروید. حذف لک‌ها و چربی‌های جمع‌شده روی سطوح دستگاه‌های آشپزخانه مثل یخچال و هود، یکی از مراحل اساسی خانه‌تکانی است که زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. این فرآیند را به دو مرحله تقسیم می‌کنیم: ابتدا تمیزکاری بدنه دستگاه‌ها و سپس تغییر چیدمان آن‌ها. در آخر، به شستن شیشه‌ها، دیوارها و کف آشپزخانه بپردازید تا به راحتی، مهم‌ترین مرحله‌ی خانه‌تکانی را به پایان برسانید.

برخی از اقدامات ممکن است نیاز به زمان بیشتری داشته باشند. اغلب این امور، هر چه بزرگتر باشند، نیاز به دقت و دقت بیشتر دارند. در نتیجه، بعدی در لیست خانه‌تکانی شما، تمیزکردن فرش، سقف و دیوارها است. خصوصاً به عنوان انتهایی از سال و نزدیک شدن به عید، قالیشویی‌ها معمولاً شلوغ می‌شوند و ممکن است نتوانید به راحتی از خدمات آنها بهره‌مند شوید. به همین دلیل، در اولین فرصت فرش، موکت و سایر ملزومات را جمع‌آوری کرده و آنها را به قالیشویی بسپارید. سپس به تمیزکاری سقف و دیوارها بپردازید. این کار باعث می‌شود گرد و غبار جمع‌شده روی این قسمت‌ها بر روی فرش نریزد. کف خانه را هم می‌توانید به راحتی با تی تمیز کنید یا شستشو دهید.

اتاق خواب ها

اتاق‌های خواب بعدی هستند که باید به خانه‌تکانی بپردازید. در این اتاق‌ها، ابتدا فرش و دیوارها را تمیز کرده و سپس کمد‌ها را مرتب سازی کرده و وسایل داخل آن‌ها را بهتر ترتیب دهید. مرتب کردن لباس‌ها و دورانداختن لباس‌های بی‌استفاده نقطه عالی برای شروع خانه‌تکانی اتاق‌هاست. همچنین، اگر روتختی، روبالشی، پتو و لباس‌ها نیاز به شستشو دارند، آنها را به ماشین لباس‌شویی بدهید.

پذیرایی و نشیمن

قسمت بعدی لیست کارهای خانه‌تکانی، اتاق پذیرایی و نشیمن است. این اتاق برای مهمانانی که به خانه‌تان می‌آیند و جلسات خانوادگی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، نیاز به توجه ویژه به چیدمان و دکوراسیون آن دارید.

سرویس های بهداشتی

آخرین مرحله مربوط به نظافت سرویس بهداشتی می‌باشد. با توجه به افزایش رطوبت در حمام و دستشویی، احتمال آلودگی در این قسمت‌ها بسیار زیاد است. برای تمیز کردن این قسمت‌ها، همواره از دستکش و لباس مناسب استفاده کنید، زیرا نیاز به شوینده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌های قوی دارید. البته، مهم است که در استفاده از شوینده‌های قوی مانند وایتکس یا جوهر نمک، دقت کنید و توصیه می‌شود از مخلوط کردن آن‌ها خودداری کنید.

 

منبع: خانه تکانی را از کجا شروع کنیم

 

کانال تخفیف (offch.com)
کانال تخفیف (offch.com) سایت دریافت رایگان انواع کد تخفیف دیجی کالا، اسنپ فود، اسنپ، اکالا، نماوا، علی بابا، اسنپ مارکت و صدها برند معتبر دیگر. خرج کمتر، خرید بیشتر! با کانال تخفیف.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋