می خواهید شناخت برندتان در بین افراد افزایش یابد و مشتریان جدیدی را جذب کنید؟ راه حل ساده ارائه کدهای تخفیف به مشتریان است. برای هر کسب و کار، جذب و حفظ مشتریان امری بسیار حیاتی است. استفاده از استراتژی های بازاریابی با کدهای تخفیف، به شرکت ها این امکان را می دهد تا با رقبای خود رقابت کنند. وقتی به خریداران تخفیف ارائه می دهید، احتمال استفاده بیشتر آنها از محصولات و خدمات شما افزایش می یابد.
به طور کلی، استفاده از کوپنها منجر به افزایش تعداد مشتریان، افزایش فروش، شناخته شدن برند و افزایش وفاداری مشتریان میشود. با این حال، وقتی شما تخفیفات را ارائه میدهید، در واقع قسمتی از سود خود را فدای این امر میکنید. این مسئله میتواند نگرانی برخی از افراد را به وجود آورد. آیا به جای بهبود سود خود، خسارت خواهم دید؟ اما یک راه برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد، و آن هم استفاده صحیح از استراتژی های بازاریابی با کوپن است. چگونه؟ در ادامه به شما توضیح میدهیم.
قبل از بررسی استراتژیهای موفق در ارائه کد تخفیف به مشتریان، منطقی است که ابتدا به کلیت این رویکرد بازاریابی نگاهی اندازیم. همه مشتریان و کاربران به دنبال کمک به صرفهجویی در هنگام خرید و انجام معامله هستند تا پول خود را صرفهجویی کنند. ارائه کد تخفیف یک رویکرد بازاریابی است که بر اساس همین ویژگی خریداران، به رشد کسب و کارها کمک میکند. به زبان ساده، با القا کردن این اطمینان به مخاطبان خود که با استفاده از پیشنهادات شما در حال حاضر، میتوانند از لحاظ اقتصادی سود ببرند. مزیت این روش این است که حتی افرادی که تاکنون با نام شما آشنا نبودهاند، برای مشاهده سایر محصولات و پیشنهاداتی که در اختیار دارید، به سایت شما مراجعه میکنند.
بازاریابی با استفاده از کد تخفیف، یکی از ابزارهای بسیار قدرتمند در زمینه مارکتینگ است که از سالها قبل تاکنون، به روشهای مختلف، توسط کسب و کارها مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه، به شما راهکارهایی را برای بهرهبرداری بیشتر از این روش بازاریابی ارائه میدهیم. برای اطلاعات بیشتر درباره مزایا و فواید این رویکرد، میتوانید مقاله "چگونه بازاریابی با کد تخفیف به برندسازی کمک میکند" را مطالعه نمایید.
تأثیرگذاری کوپنها تنها زمانی امکانپذیر است که برای مشتریان وسوسهانگیز باشند. بنابراین، قبل از طراحی و انتشار تخفیف، نیاز است با بازار و مخاطبان هدف خود به خوبی آشنا شوید. یک راهکار برای داشتن استراتژی موفق در ارائه کوپنها، همخط با هدف شما بودن آنها است. آیا میخواهید بیشترین تعداد مشتری را جذب کنید یا میخواهید آنها را ترغیب به خریدهای بیشتر کنید؟ تخفیفی که ارائه میدهید باید برای هر یک از این هدفها به صورت متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر میخواهید تعداد نصبهای اپلیکیشن خود را افزایش دهید، میتوانید برای اولین خرید از طریق اپلیکیشن، هدایا یا تخفیفات جذابی را پیشنهاد دهید.
استراتژی موفق دیگر در ارائه کدهای تخفیف به مشتریان، تعیین محدودیت زمانی برای پیشنهادات شما است. داشتن کوپنی که تنها در چند ساعت یا چند روز قابل استفاده باشد، ابزاری بسیار خوب برای ترغیب مشتری به خرید سریعتر است. محدود کردن زمان، یک راه کار مؤثر است؛ اما میتوانید آن را بهبود بخشید. رقبای خود و مزایایی که آنها به مشتریان خود ارائه میدهند را بررسی کنید. سپس، راهی را پیدا کنید که از آنها جلوگیری کنید. به عنوان مثال، میتوانید درصد تخفیف را افزایش داده یا به آن هدایای اضافی ارائه دهید.
داشتن کوپنی جذاب، تا وقتی که مخاطبان قادر به پیدا کردن آن نباشند، هیچ ارزشی ندارد. استراتژی موفق در ارائه کد تخفیف، به معنای این است که بتوانید مخاطبان را به درستی شناسایی کرده و اطلاعات را از طریق منابعی که از آنها استفاده میکنند، به آنها ارائه دهید. به عبارت دیگر، شما باید مخاطبان را پیدا کنید، نه برعکس.
توصیه میشود که مخاطبان خود را بشناسید و بدانید که از کجا اطلاعات خود را دریافت میکنند و از همان راه برای برقراری ارتباط با آنها استفاده کنید. بهترین راه این است که به یک روش تکیه نکنید و برنامههای خود را از طریق چندین کانال مختلف انتشار دهید تا اطمینان حاصل شود که همه با خبر میشوند. استفاده از شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوا و همکاری با بلاگرها تنها برخی از روشهای موجود هستند. همچنین، یکی از راههای بسیار موثر استفاده از وبسایتهای انتشار کننده کدهای تخفیف مانند "آفچنل" است. این وبسایتها دارای تعداد زیادی مخاطب هستند و همکاری با آنها باعث میشود آگاهی از برند شما به طور چشمگیری افزایش یابد.
یکی از عوامل حیاتی در تمامی استراتژیهای موفق ارائه کد تخفیف به مشتریان، انتخاب زمان مناسب است. عدم توجه به زمان انتشار کوپن، یک اشتباه شایع است که بسیاری از کسب و کارها به آن میافتند. با توجه به زمانبندی صحیح، تعامل با مشتریان افزایش مییابد و آنها را به خرید ترغیب میکنید.
در خصوص زمانبندی، دو نکته بسیار مهم است. بهتر است زمان انتشار تخفیف را برای افرادی که قبلاً از شما خرید کردهاند و همچنین برای مخاطبان جدید تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر فردی از فروشگاه شما خرید داشته باشد، چند هفته بعد میتوانید به او کوپن هدیه یا پیشنهاد خرید محصولات مرتبط ارائه کنید. همچنین، تعطیلات و مناسبتها بهترین فرصتها هستند. در این زمانها، با ارائه تخفیفات ویژه، میتوانید جریانی از مشتریان جدید را به سمت خود جذب کنید.
همانطور که پیش از این نیز اشاره شده، یکی از مشکلات ناشی از استفاده نادرست و عدم داشتن یک استراتژی موفق در ارائه کدهای تخفیف به مشتریان، خسارت مالی است. اگر پیش از طراحی کمپین خود، سود و زیان خود را به درستی محاسبه نکنید، به نتیجه مطلوب نخواهید رسید. ارائه مداوم تخفیفات بدون بررسی دقیق، این روش بازاریابی برای شما سودآور نخواهد بود.
علاوه بر محدودیت زمانی که پیش از این درباره آن صحبت کردیم، باید برای تعداد و حجم پیشنهادات خود نیز محدودیت تعیین کنید. همه استراتژیهای موفق در ارائه کدهای تخفیف یک چیز را مشترک دارند؛ حفظ تعادل. به عنوان مثال، اگر هر هفته یک کوپن جدید ارائه کنید، خریداران به روزمرگی آن عادت میکنند و هرگز خرید خود را نهایی نمیکنند. زمانی که پیشنهاد ویژهای را ارائه میدهید، خریدار شما باید مطمئن شود که این فرصت منحصر به فرد است و دیگر تکرار نمیشود.
کوپنها ابزاری کارآمد برای تبلیغ کسب و کار شما نیز به حساب میآیند. شما میتوانید از بنرهای مختلف برای تبلیغ خود استفاده کنید. استفاده از لوگوی شرکت یا گرافیک جذاب، باعث میشود مشتریان احتمالی بیشتری به استفاده از خدمات شما ترغیب شوند. همچنین، به متن کوپن نیز توجه کنید. این نکته شاید چندان مهم به نظر نرسد، اما تأثیرگذار است. کدی که خریدار میبیند نباید خیلی طولانی یا بیمعنی باشد و همچنین نوشتن آن (در صورتی که بن را کپی نکنند) باید ساده باشد.
یکی دیگر از نکاتی که باید مدنظر قرار دهید، نحوه نمایش کد در گوشیهای هوشمند است. اکثر کاربرانی که به دنبال تخفیف یا اصلاً خرید اینترنتی هستند، از موبایل برای این کار استفاده میکنند. به همین دلیل، باید از این موضوع بیشترین استفاده را ببرید. برای مثال، طراحیهایی داشته باشید که ابعادشان مناسب صفحه گوشی باشد یا از طریق اپلیکیشنهای موبایلی محبوب آنها را تبلیغ کنید.
مانند هر شیوه بازاریابی دیگری، استفاده از کدهای تخفیف همراه با مزایای زیاد خود، معایبی نیز دارد. برای جلوگیری از تأثیر منفی این موارد یا کاهش آسیب آنها، باید از قبل با این ایرادات آشنا باشید و راهکارهایی برای مقابله با آنها در نظر بگیرید. از جمله معایب ممکن میتوان به افزایش تعداد خریدارانی که تنها یک بار سفارش میدهند و بار مالی اضافی برای شرکت ایجاد میکنند، اشاره کرد.
هر گروه از خریدارانی که در بازار هدف شما قرار دارند، سلایق، علاقهها و خواستههای متفاوتی دارند. به همین دلیل، منتشر کردن یک نوع کد تخفیف که تنها بخشی از مشتریان را به خرید ترغیب میکند، بهتر است. برای این منظور، لازم است تمام خریداران خود را در چند گروه مختلف دستهبندی کنید. در صورتی که این کار دشوار است، میتوانید فقط دو دسته مشتریان جدید و قدیم را در نظر بگیرید. برای گروه اول، لازم است ویژگیهایی مانند سن، جنسیت، ترجیحات، درآمد، محل خرید فعلی و نیازهای آنها را شناسایی کنید و کدهای تخفیفی را ارائه دهید که به بهترین شکل این موارد را پوشش دهند. همچنین، برای خریداران قدیمی نیز توصیه میشود بنهای اختصاصی را از طریق ایمیل یا پیامک ارسال کنید.
در پایان، ضرورت دارد نتایج استراتژیهای ارائه کدهای تخفیف را تجزیه و تحلیل کنید تا به میزان موفقیت آنها پی ببرید. روش این تجزیه و تحلیل بسیار ساده است؛ کافیست ارقام و اعداد فروش خود را بررسی کنید. کمپینهای جدید عموماً نقاط ضعفی دارند و با بررسی دقیق بخشهایی که درآمد شما را افزایش دادهاند و بخشهایی که بیفایده یا عامل ضرر بودهاند، میتوانید در دفعات بعدی نتایج بهتری به دست آورید. هزینههای خود را بررسی کنید و میزان سود به دست آمده را با سود مورد انتظارتان مقایسه کنید. همچنین، تعداد و نوع محصولاتی که به فروش رفتهاند را نیز محاسبه کنید و در نهایت ببینید که کدام دسته از خریداران بیشترین استقبال را از پیشنهادات شما داشتهاند.
در صورت بررسی پیشنهادات مختلف کسب و کارها، متوجه خواهید شد که تنوع زیادی در آنها وجود دارد. سوال این است که کدام کد تخفیف بهتر است؟ در استراتژیهای موفق ارائه کدهای تخفیف به مشتریان، اغلب از چه نوع کوپنهایی استفاده میشود؟ در ادامه، لیستی از انواع تخفیفات پربازده را مشاهده خواهید کرد.
• تخفیفات مشروط، از جمله محبوبترین نوع تخفیفات هستند. در این نوع پیشنهادات، خریدار با خرید تعداد مشخصی از محصول یا پرداخت مبلغی مشخص، مانند ۱۰ درصد تخفیف یا ۵۰ هزار تومان تخفیف، بهرهمند میشود.
• همچنین، محصولات رایگان نیز معمولاً با استقبال خوبی همراه هستند. کافی است همراه با سفارش خریداران، یک هدیه یا اشانتیون کوچکی نیز ارسال کنید. به عنوان مثال، ارسال یک دسر رایگان همراه با هر سفارش ناهاری ثبتشده در روز جمعه، یا ارسال یک براش آرایشی رایگان همراه با هر سفارش پلت سایه، میتواند جذابیت و ترغیب بیشتری را برای مشتریان ایجاد کند.
• ارسال رایگان، از جمله بهترین کوپنها برای ترغیب مشتری به خرید است. برای مثال، میتوانید به مدت یک هفته ارسال سفارشات را به صورت رایگان ارائه دهید یا تمام خریدهای بالای ۵۰۰ هزار تومان را با ارسال رایگان همراه کنید.
• پیشنهادات "یکی بخر، دو تا ببر" همچنین قطعاً جذابیت بسیاری را برای مشتریان ایجاد میکنند. به عنوان مثال، با خرید یک لباس، میتوانید یکی دیگر را به عنوان هدیه دریافت کنید. حتی در برخی موارد، لازم نیست محصول دوم را به صورت رایگان ارائه دهید، کافی است قیمت آن را کمی کاهش دهید. به عنوان مثال، با خرید دو عدد کیف، میتوانید ۲۰٪ تخفیف دریافت کنید.
شیوههای بازاریابی متعددی وجود دارند؛ اما همه آنها به موفقیت نمیانجامند. بسیاری از افراد به دنبال راهکارهایی هستند که آزموده شده باشند و کارآیی آنها به ثبوت رسیده باشد. ارائه تخفیف یکی از این راهکارها است. استفاده از استراتژیهای موفق در ارائه کوپن هدیه میتواند درصد موفقیت شما با این روش بازاریابی را افزایش دهد.
به طور کلی، استفاده از کدهای تخفیف در بازاریابی دارای مزایای بسیاری است. در ابتدا، تعداد مشتریان شما افزایش مییابد و به ویژه خریداران قبلی شما را به سمت خود جذب میکنید. ارائه مزیت نسبت به رقبا و ایجاد یک دیتابیس شخصی نیز از مزایای دیگر است.
منبع:
پاسخ ها