کانال تخفیف (offch.com)

کانال تخفیف (offch.com)

سایت دریافت رایگان انواع کد تخفیف دیجی کالا، اسنپ فود، اسنپ، اکالا، نماوا، علی بابا، اسنپ مارکت و صدها برند معتبر دیگر. خرج کمتر، خرید بیشتر! با کانال تخفیف.

ریزش 5 درصدی بورس و عملی نشدن قانون شرایط اضطراری بازار سرمایه

بر اساس گزارشات، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران پس از افت روز گذشته، دوشنبه نیز در صورتی که با تنزل 5.1 درصدی و از دست دادن حدود 126 هزار واحد، به عددی معادل 2 میلیون و 314 هزار و 407 واحد رسید. هم‌چنین، شاخص هم‌وزن بورس نیز با یک کاهش 37 هزار و 11 واحدی به رقم 803 هزار و 326 واحد رسید. ارزش بازار بیش از 8 هزار و 556 میلیارد تومان است. بیشترین میزان کاهش نیز مربوط به نماد های  فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج‌فارس، ملی‌مس، گل‌گهر، چادرملو، پالایش نفت اصفهان و سرمایه‌گذاری غدیر بوده است. نماد های تأثیرگذار دیگر هم هیچ عملکرد ثبتی نداشته اند.

دلایل زیادی برای این کاهش ناگهانی گفته می شوند. برخی کارشناسان معتقدند دلیل این افت، خارج کردن پول برای خرید خودرو بوده است. در هر حال این افت ناگهانی باعث ایجاد ترس در بازار و صف های فروش بی سابقه شده است. این ریزش ناگهانی سبب شده صحبت از قانون بازار اوراق بهادار به میان بیاید، قانونی که عملی شدن توسط مسئولان بورس هنوز مشخص نیست. بنابر گزارشات خبرگزاری فارس، بر اساس این قانون که در سال 1384 تصویب و در سال 1390 به تأیید شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسیده است، در صورتی که درصد افت شاخص از 5 درصد عبور کند، بازار بورس باید به مدت 3 روز تعطیل شود.

البته، این اقدام فرمول و الزامات قانونی خاص دارد. از طرفی اجرا نشدن آن هم تخلف محسوب نمی شود. در نهایت، تصمیم گییر نهایی با سازمان بورس و اوراق بهادار است. علاوه بر این، با کاهش پنج درصدی شاخص کل بورس، سازمان بورس مجاز است معاملات امروز را ابطال کند.

ماده ۱– سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز است در صورت وقوع شرایط اضطراری و در راستای حمایت از حقوق و منافع سرمایه گذاران و حفظ بازار شفاف، منصفانه و کارا، دستور تعطیل و یا توقف تمام یا بخشی از معاملات هر یک از بورس ها یا بازارهای خارج از بورس را حداکثر به مدت سه روز کاری صادر نماید.

ماده ۳– شرایط اضطراری شرایطی است که: الف) در اثر وقوع آن ارائه خدمات مربوط به معاملات و یا تسویه غیرممکن گردد یا برای آن تهدید جدی ایجاد شود. ب) عدم شفافیت اطلاعاتی یا معاملاتی که منجر به ایجاد مخاطرات جدی برای منافع سرمایه‌گذاران گردد.

ماده ۴– شرایط اضطراری موضوع ماده ۳ شامل موارد ذیل می باشد:

۱– وقوع رویدادهای غیر مترقبه از قبیل سیل، زلزله، آتش سوزی، شرایط بد آب و هوایی، نا آرامی‌های اجتماعی، عملیات تروریستی، جنگ و یا هر واقعه دیگری که امکان ارائه خدمات معاملاتی و یا تسویه را برای بورس ها و یا بازارهای خارج از بورس غیر ممکن سازد و یا برای آن تهدید جدی ایجاد نماید.

۲– در صورتی که نقص اساسی در زیر ساخت های سخت افزاری یا نرم افزاری سامانه‌های معاملاتی یا تسویه‌ای به وجود آید.

۳– در صورتی‌که ارزش بازار بورس یا بازار خارج از بورس طی مدت حداکثر یک روز کاری به میزان 5 درصد کاهش یا افزایش داشته باشد

کانال تخفیف (offch.com)
کانال تخفیف (offch.com) سایت دریافت رایگان انواع کد تخفیف دیجی کالا، اسنپ فود، اسنپ، اکالا، نماوا، علی بابا، اسنپ مارکت و صدها برند معتبر دیگر. خرج کمتر، خرید بیشتر! با کانال تخفیف.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋