nopok48722

nopok48722

توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

حواله ارزی چیست: انواع، قوانین و قیمت حواله ارزی

یکی از بزرگ‌ترین دردسرهای مشتریان بانک‌ها در زمان سفر و معاملات تجاری، نقل و انتقالات ارزی است. مشتریان با چهار روش پرداختی از طریق اسکناس و تراول‌چک، جک ارزی، حواله ارزی و حواله سوئیفتی می‌توانند مبادلات خود را انجام دهند. استفاده از حواله ارزی یکی از متداول‌ترین روش‌های پرداختی در زمان مبادلات تجاری است. حواله یک واژهٔ عربی است و از ریشهٔ فعل حول به معنای جابه‌جاشدن و تغییریافتن می‌آید. با ما همراه باشید تا دربارهٔ حواله و انواع آن بیشتر بدانید:

حواله ارزی چیست

حواله ارزی چیست؟

حواله ارزی (Payment Order) شیوه‌ای برای جابه‌جایی پول و ارز در میان کشورهای مختلف است. با استفاده از این خدمت ارزی می‌توان به انجام مبادلات تجاری در تمام دنیا پرداخت. درواقع حواله ارزی نوعی دستور پرداخت است که از طریق آن به بانک وکالت داده می‌شود تا براساس خواستهٔ مشتری، نقل‌وانتقال حواله را برای طرف مقابل انجام دهد. جالب است بدانید که نقل و انتقالات حواله فقط مختص به خارج از کشور نیست و انتقال حواله به‌صورت داخلی نیز می‌تواند انجام شود.

اگر قصد صدور حواله را دارید، به شعبهٔ بانک یا مؤسسهٔ موردنظر خود مراجعه کنید و درخواست ارز کنید. در ادامه فرم مخصوص به درخواست صدور حواله را تکمیل کنید و با خیالی راحت به انجام معاملات خود فکر کنید.

انواع حواله ارزی

انواع حواله ارزی شامل؛ حواله ارزی صادره، وارده، حواله ارزی مستقیم و غیر مستقیم است که در ادامه هریک را شرح می دهیم.

  • برات ارزی صادره

برات ارزی صادره حواله‌ای است که از طرف اول برای ارسال ارز صادر می‌شود. به‌بیان‌دیگر، زمانی که ارسال ارز از طریق بانک یا مؤسسهٔ معتبر انجام گیرد، از حوالهٔ صادره استفاده شده‌است. برای ارسال حواله، باید به مؤسسهٔ موردنظر خود مراجعه کنید و مشخصات فردی و شماره‌حساب فرد گیرنده، نوع ارز و مقدار آن را مشخص کنید. بانک یا موسسه پول ریالی ایران را از شما دریافت می‌کند و ارز سفارشی شما را به‌حساب شعبهٔ دیگر، ارسال می‌کند. فرد گیرنده نیز با مراجعه به آن شعبه، می‌تواند برای دریافت ارز خود اقدام کند.

انواع حواله ارزی

  • برات ارزی وارده

یکی دیگر از انواع حواله ارزی برات ارزی وارده است. برات وارده، حواله‌ای است که فرد گیرنده با دریافت آن می‌تواند برای دریافت پول خود اقدام کند. درواقع بانک یا مؤسسه مالی در این زمان وظیفه دارد که در کمترین زمان ممکن، پول موردنظر را به‌حساب گیرنده ارسال کند. گیرنده نیز با در دست داشتن مدارک شناسایی، امکان دریافت حواله را خواهد داشت. شخص گیرنده می‌تواند حواله را مستقیماً برای شخص دیگری ارسال کند یا به بانک بفروشد.

  • حواله ارزی مستقیم

حواله مستقیم ارزی را می‌توان بهترین و مطمئن‌ترین روش انتقال پول برای اشخاص حقیقی و حقوقی در سراسر دنیا دانست. این حواله به حوالهٔ T/T نیز معروف است. حوالهٔ T/T همان سیستم مالی گردش بین‌المللی یا سوئیفت است که با استفاده از آن می‌توان با 130 ارز مختلف، پول را در سراسر جهان و در هر کشوری انتقال داد. مزیت استفاده از این روش نقل‌وانتقال ارزی این است که کاملاً ایمن و رمزنگاری‌شده است و جابه‌جایی ارز با سرعت بالایی انجام می‌شود. ارسال پول با این روش هیچ‌گونه محدودیتی ندارد و کارمزد آن نیز مناسب است. یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از این روش این است که پول به‌صورت مستقیم و در عرض 2 تا 3 روز به‌حساب فرد یا شرکت موردنظر واریز می‌شود. البته برای استفاده از این روش، فرد موردنظر باید کد مخصوص سوئیفت را داشته باشد.

  • برات ارزی غیرمستقیم

این روش حواله که به‌اختصار D/D نامیده می‌شود، به‌صورت غیرمستقیم مبلغ را به‌حساب فرد یا شرکت موردنظر ارسال می‌کند. نقل‌وانتقال پول با این روش حدود 4 تا 7 روز طول می‌کشد، به همین دلیل بیشتر افراد تمایل دارند که از روش مستقیم حوالهٔ خود را انجام دهند.

قوانین حواله ارزی

احراز هویت مشتری از مهم‌ترین قوانین حواله ارزی است. بدین منظور، مشتری باید برای انجام مبادلات ارزی خود، مدارک شناسایی معتبر به‌همراه داشته باشد. همچنین مشتری باید فرم درخواست حواله را به‌صورت کامل و خوانا پرکند و به شرکت یا بانک موردنظر تحویل دهد. بدیهی است که تمام مسئولیت موارد نوشته‌شده برعهدهٔ مشتری است و بانک هیچ‌گونه مسئولیتی دراین‌باره ندارد. کلیهٔ کارمزدها و هزینه‌ها جهت انجام امور اصلاحی و یا پیگیری مجدد برعهدهٔ مشتری است. اگر اشتباهی در اطلاعات ارائه‌شده وجود داشته باشد، درخواست برگشت حواله ممکن است که تا چند ماه طول بکشد.

در صورت برگشت حواله به هر دلیلی، کارمزد بانکی از مبلغ کسر شده و مابقی به‌صورت خالص برگشتی به مشتری بازگردانده می‌شود. درصورتی‌که کاربر درخواست دوباره برای انتقال ارز داشته باشد، کارمزد آن جداگانه خواهد بود. اگر مشتری قصد فروش حواله را داشته باشد، قیمت آن بر طبق نرخ روز محاسبه می‌شود. روال انجام حواله‌های بانکی 7 روز کاری است و در صورت تأخیر بیش از 10 روز، مشتری وظیفه دارد موضوع را به اطلاع بانک یا مؤسسه مالی برساند. در آخر نیز انتقال حواله در صورتی انجام می‌شود که با هماهنگی قبلی و تسویهٔ کامل همراه باشد.

قوانین حواله ارزی در ترخیص کالا

 

قیمت و نرخ حواله ارزی

بانک‌ها یا مؤسساتی که کار انتقال حواله را انجام می‌دهند، کارمزد دریافت می‌کنند. هر حواله صادره، دارای یک‌سری کارمزدهای ارزی و ریالی است که برخی از آن‌ها قبل از حواله و مابقی بعد از حواله از مشتری دریافت می‌شود. در متن حواله‌های ارزی به مبلغ کارمزد و پرداخت‌کننده آن اشاره می‌شود، اما یکی از عوامل مؤثر بر مبلغ کارمزد، قیمت و نرخ حواله ارزی است. درواقع نوع ارز و مقدار آن به‌عنوان عاملی مهم در نرخ کارمزد محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که نرخ ارز به‌صورت لحظه‌ای دریافت می‌شود، نرخ کارمزد نیز در لحظهٔ ارسال حواله مشخص می‌شود. بدیهی است که کارمزد ارسال حواله برای ارزهای گران‌قیمت بیشتر از ارزهای ارزان‌تر است.

یک عامل مؤثر دیگر بر نرخ کارمزد، مقصد ارسال حواله است. هرچقدر مقصد ارسال حواله ازلحاظ جغرافیایی دورتر باشد، نرخ کارمزد نیز بیشتر می‌شود. سرعت و روش انتقال حواله یک عامل مهم دیگر در تعیین قیمت کارمزد است. حواله‌های ارزی صادره شامل دو نوع کارمزد ریالی و ارزی می‌شوند. کارمزد ریالی به‌عنوان ارسال، ابطال، اصلاح و انتقال ارز از یک حساب به‌حساب دیگر از مشتری دریافت می‌شود. علاوه‌بر این موارد، مشتری موظف است مبلغی را به‌عنوان کارمزد ارزی بعد از انتقال حواله پرداخت کند.

 

بهترین شرکت ترخیص کالا

واردات کالا به کشور نیازمند گذراندن چند مرحله است. اولین مرحله کسب مجوز ورود کالا به کشور است. برای دریافت کسب مجوز باید به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه شود تا کالایی که قرار است به کشور وارد شود مورد بررسی قرار گیرد. پس از تأییدیه مجوز، نوبت به انتخاب بانک عامل و تقدیم مجوز واردات کالا می‌رسد. بانک عامل مجوز را در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد و بانک مرکزی واردکننده را در نوبت تخصیص ارز قرار می‌دهد. تخصیص ارز وارداتی فقط مربوط به کالاهایی مانند دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی و سایر نیازهای اساسی مردم است.

بعد از خرید کالا، نوبت به ترخیص آن می‌رسد. ترخیص کالا از گمرک با ارائه مدارک و مجوزهای لازم، ثبت اظهارنامه، دریافت کارت بازرگانی ترخیصی، پرداخت هزینه‌های بازرگانی و حقوق گمرکی و حواله ارزی انجام می‌شود. انجام دادن فعالیت‌های مربوط به ترخیص کالا، کاری زمان‌بر است که به تجربه و تخصص زیادی وابسته است. در چنین مواقعی، مشورت گرفتن از یک شرکت ترخیص کالای معتبر بهترین راه‌حل است.

 

شرکت ترخیص کالای طاها فیدار خلیج‌فارس یکی از بهترین و معتبرترین شرکت‌های ترخیص کالا از گمرکات کشور است. این شرکت با همراهی مشاوران مجرب، در هر قدم از فرآیند ترخیص کالا، با شما عزیزان همراه است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، می‌توانید با کارشناسان طاها خلیج در تماس باشید.

 

سؤالات متداول

  1. کارمزد حواله ارزی چقدر است؟

کارمزد حواله‌های ارزی براساس عوامل مختلفی مانند؛ نوع و مقدار ارز، قیمت لحظه‌ای رز، سرعت مبادلات ارزی، منطقه جغرافیایی و هزینه‌های صرافی تعیین می‌شود.

 

  1. ارتباط ترخیص کالا با حواله ارزی چیست؟

ترخیص کالا در گمرک به انتقال برات ارزی داخلی یا خارجی نیاز دارد. درصورتی‌که تمامی فرآیندهای مربوط به ترخیص کالا انجام‌نشده باشد، امکان آزادسازی کالاها وجود ندارد. شرکت طاها خلیج یک شرکت معتبر درزمینهٔ آزادسازی کالاهای گمرکی است.

 

  1. مدارک لازم برای دریافت برات ارزی چیست؟

بانک‌ها یا مؤسسه‌های مالی برای تأمین امنیت روند انتقال حواله‌های ارزی، قوانین مشخصی دارند. یکی از این قوانین، دریافت مدارک شناسایی معتبر است. اشخاص حقیقی باید شناسنامه، اصل کارت ملی و کپی و یک قطعه عکس را جهت احراز هویت به بانک تحویل دهند، اما اشخاص حقوقی برای دریافت برات ارزی، باید آگهی تأسیس، مجوز فعالیت اقتصادی، شناسنامه و کارت ملی مدیران شرکت و کارت بازرگانی را به بانک تقدیم کنند.

 

  1. برای آن‌که یک حواله انجام شود، چه مواردی نیاز است؟

  • شخص ارسال‌کنندهٔ حواله؛

  • بانک فرستندهٔ حواله؛

  • شخص دریافت‌کننده؛

  • بانک ذینفع؛

  • نوع ارز حواله‌شده؛

  • کارمزد.

سخن پایانی

دریافت حواله ارزی جهت انجام امور بین‌الملل بانکی، امری رایج و متداول در سیستم پرداخت پول دنیاست. انواع مختلفی از روش‌های ارسال برات حواله‌ای به سایر کشورها وجود دارد که متداول‌ترین آن، استفاده از برات ارزی مستقیم است. در این روش، حواله مستقیماً به‌حساب طرف مقابل و در کوتاه‌ترین زمان واریز می‌شود.

بانک‌ها به ازای نقل و انتقالات ارزی که انجام می‌دهند، کارمزد دریافت می‌کنند. مبلغ کارمزدها به دو صورت ریالی و ارزی از مشتری دریافت می‌شود. کالاهای خریداری‌شده بعد از انتقال حواله‌های ارزی، از مرز گمرکی وارد ایران می‌شوند. شرکت گمرکی طاها خلیج (https://tahakhalij.ir)  یک شرکت معتبر است که برای ترخیص کالاهای خود، می‌توانید با این شرکت در ارتباط باشید.

منبع:

https://www.tgju.org/news/2607532/%D8%AD%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AD%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%DB%8C

nopok48722
nopok48722

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋