نی نی سایت

نی نی سایت

راهنمای بچه داری، راهنمای بارداری، مجله کودک و خانواده
توسط ۱ نفر دنبال می شود

همه چیز درباره تهوع صبحگاهی

همه چیز درباره بیماری صبحگاهی

بیماری صبحگاهی

این عارضه معمولاً تو اوایل بارداری سراغ خانم‌ها میاد و می‌تونه خیلی آزاردهنده باشه. بیماری صبحگاهی، که با نام علمی حالت تهوع و استفراغ بارداری هم شناخته می‌شه، یکی از رایج‌ترین علائم بارداریه که می‌تونه از هفته‌های اولیه شروع شه و تا پایان سه ماهه اول ادامه پیدا کنه. تو این بیماری، مثل خیلی از بیماری های دیگه از جمله سردرد صبحگاهی و افسردگی صبحگاهی ، علائم در شروع روز یعنی صبح‌ها بیشتر خودشونو نشون می‌دن. این حالت می‌تونه از یک تهوع خفیف تا استفراغ‌های شدید متغیر باشه و روی کیفیت زندگی روزمره تأثیر بذاره. خبر خوب اینه که راه‌های زیادی برای مدیریت این شرایط وجود داره که می‌تونه به شما کمک کنه تا این دوران رو راحت‌تر سپری کنین.

مصرف قرص‌های ویتامین

دلایل ایجاد بیماری صبحگاهی

در قدم اول باید گفت که بیماری صبحگاهی موضوع خیلی عجیبی نیست و دلایلش می‌تونه متفاوت باشه. بیشتر وقت‌ها، این حالت تهوع به خاطر تغییراتیه که تو بدن خانم‌های باردار رخ می‌ده. تو دوران بارداری هورمون‌هایی فعال می‌شن که مشکلاتی مثل حالت تهوع رو به‌وجود میارن. یکی از این هورمون‌ها، هورمون جفتیه که تو بارداری‌های دوقلویی و چندقلویی بیشتره و می‌تونه حالت تهوع رو شدیدتر کنه. یه دلیل دیگه هم می‌تونه حساسیت دستگاه گوارش در قبل از بارداری باشه، یعنی اگه قبلاً به بوی غذاها یا به طعم‌های خاصی حساس بودید، احتمال داره تو دوران بارداری این حساسیت‌ها بیشتر هم بشه.

البته، بیماری صبحگاهی فقط مختص خانم‌های باردار نیست. گاهی اوقات، ممکنه به خاطر مشکلات دیگه‌ای مثل استرس، خستگی یا حتی مسمومیت غذایی هم اتفاق بیفته. پس اگه صبح‌ها حالتون بد می‌شه، بهتره یه نگاهی به شرایط زندگی‌تون هم بندازید.

در هر صورت، این حالت تهوع معمولاً تو سه ماهه اول بارداری بیشتره و بعد از اون کم‌کم بهتر می‌شه ولی اگه خیلی شدید باشه و باعث دهیدراته شدن بدن بشه، حتماً باید با دکترتون مشورت کنید تا راه‌حل مناسبی پیدا کنین.

روش‌های کنترل بیماری صبحگاهی

درسته که بیماری صبحگاهی قسمتی از فرآیند بارداریه اما روش‌های ساده‌ای برای کنترل و کاهش این فرآِیند وجود داره که در ادامه بهشون پرداخته شده:

  1. تغذیه منظم: سعی کنید به جای سه وعده غذایی بزرگ، روزانه ۵ تا ۶ وعده کوچک بخورید. این کار می‌تونه به هضم بهتر غذا کمک کنه و فشار کمتری به معده‌تون بیاره.
  2. مصرف مایعات: نوشیدن مقدار کافی آب و مایعات مهمه و این کار به جلوگیری از دهیدراته شدن بدن کمک می‌کنه. بهتره نوشیدنی‌ها رو بین وعده‌های غذایی بنوشید تا از پر شدن بیش از حد معده جلوگیری کنین.
  3. غذاهای خشک و بی‌بو: اگه حالت تهوع شدیده و باعث می‌شه که غذا خوردن براتون سخت بشه، می‌تونید از غذاهای خشک و بی‌بو مثل نان تست یا بیسکویت استفاده کنین.
  4. مصرف ویتامین‌ها: حتماً مکمل ویتامینی مصرف کنید، به‌ویژه اگه با غذا خوردن حالت تهوع‌می‌گیرین.
  5. مصرف مواد غذایی قبل از بلند شدن از رختخواب: خوردن یه میوه یا بیسکویت خشک قبل از بلند شدن از رختخواب می‌تونه به کاهش حالت تهوع صبحگاهی کمک کنه.

اگه این روش‌ها کمکی نکرد و حالت تهوع ادامه دار بود، حتماً با پزشک مشورت کنین. گاهی اوقات ممکنه نیاز به دارو یا روش‌های درمانی دیگه‌ای باشه که فقط یک متخصص می‌تونه به شما توصیه کنه.

همه چیز درباره بیماری صبحگاهی

تاثیر تهوع روی جنین

تو این قسمت از مقاله قراره موضوعی رو بررسی کنیم که شاید ذهن خیلی از خانم‌های باردار رو مشغول کرده باشه، اینکه آیا این حالت تهوع و بیماری صبحگاهی روی جنین تاثیر می‌ذاره یا نه؟ خوشبختانه، جواب این سوال معمولاً  نه هست. یعنی، تهوع صبحگاهی به خودی خود آسیبی به جنین نمی‌زنه و حتی گاهی اوقات نشانه‌ای از اینه که هورمون‌های بارداری دارن درست کار می‌کنن. البته، اگه حالت تهوع خیلی شدید باشه و باعث بشه که نتونید غذا یا آب کافی بخورین و بدنتون دچار کم‌آبی بشه، باید حتماً به دکتر مراجعه کنین چون این شرایط می‌تونه برای سلامتی شما و جنینتون مشکل‌ساز بشه. به‌طور کلی می‌تونیم بگیم که تو اکثر موارد، این حالت تهوع فقط یه بخشی از فرآیند بارداریه و جای نگرانی نداره. اگه صبح‌ها یا هر وقت دیگه‌ای از روز حالت تهوع دارید، سعی کنید آروم باشید و به خودتون یادآوری کنید که این یه قسمت طبیعی از بارداریه.

نی نی سایت
نی نی سایت راهنمای بچه داری، راهنمای بارداری، مجله کودک و خانواده

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋