نی نی سایت

نی نی سایت

راهنمای بچه داری، راهنمای بارداری، مجله کودک و خانواده
توسط ۱ نفر دنبال می شود

چند روز پس از واکسیناسیون، حمام کردن نوزاد مجاز است؟

چند روز بعد از تزریق واکسن استحمام نوزاد مجاز است؟

استحمام نوزاد بعد از تزریق واکسن

  همه نوزادها بعد از تولد چندین بار واکسن تزریق می‌کنن تا از ابتلا به انواع عفونت جلوگیری کنن. بعضی از پزشک‌ها به والدین توصیه می‌کنن تا 2 روز پس از تزریق واکسن، فرزندان خودتون رو حمام نکنید چون استفاده از آب تو محل جای واکسن می‌تونه خطرناک باشه. بعضی دیگه از پزشکای اطفال هم مخالف این نظریه هستن و می‌گن اگه کودک به اندازه کافی سالم باشه، تماس آب با جای واکسن ضرری نداره. تو این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که امکان استحمام کودک بعد از چند روز از انجام واکسیناسیون وجود داره؟

چند روز بعد از واکسیناسیون، کودک می‌تونه حموم کنه؟

آیا کودک بعد از واکسیناسیون می‌تونه حموم کنه؟ فرآیند ایمن سازی کودک با هر واکسنی، مثل واکسن 18 ماهگی، معمولاً با درد و تب همراهه. بعد از واکسیناسیون هر تغییری که تو بدن کودک ایجاد می‌شه باید به دقت تحت نظر قرار بگیره تا مناسب‌ترین زمان برای استحمام کودک پس از واکسیناسیون پیدا بشه. اگه دمای بدن نوزاد بالا رفت، خواب آلود یا بی خوابه، پس بهتره استحمام نوزاد رو به تعویق بندازید. اگه کودک شما قوی و پر جنب و جوشه، نیازی به اجتناب از حمام کردنش نیست. می‌تونید به آرامی اون رو حمام کنید. این کار معمولا دمای بدنش رو کمی پایین میاره اما جای نگرانی تو این مورد وجود نداره.

چند روز بعد از واکسیناسیون، کودک می‌تونه حموم کنه؟

چند روز بعد از تزریق واکسن استحمام نوزاد مجاز است؟ برخی از کارشناس‌ها توصیه می‌کنن روز قبل از واکسیناسیون، کودک رو حموم کنید تا بتونید بعد از واکسیناسیون، استحمام اون رو تا دو سه روز به تعویق بندازید. این گروه بر این باورند که چون آب لوله کشی حاوی میکروارگانیسم‌های زیادی هست، تماس اون با جای واکسن، خطر ابتلا به بیماری و عفونت تو محل واکسن رو افزایش می‌ده. این موضوع رو می‌شه از این بعد هم توضیح داد که چون واکسن‌ها همون میکروب‌های ضعیف یا کشته شده هستن، ورود اون‌ها به بدن باعث تحریک سیستم ایمنی بدن نوزاد می‌شه. تو این شرایط بدن نوزاد که تا حدودی ضعیف شده قدرت مقابله با عوامل میکروبی دیگه رو نداره؛ پس خطر عفونت تو بدن به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کنه.

آیا وجود خطر استحمام بعد از تزریق واکسن از نظر علمی ثابت شده هست؟

در مورد پرسش "چند روز بعد از تزریق واکسن استحمام نوزاد مجاز است؟" با مطالعه مطالب بالا ممکنه این پرسش رو مطرح کنید که آیا توصیه‌های مطرح شده تو این مورد از نظر علمی ثابت شده هستن یا خیر؟ خیر موارد گفته شده و توصیه‌های که تو این باره تو منابع مختلف وجود دارن از نظر علمی ثابت نشدن. در حقیقت اینا به نوعی عقیده هستن که متخصصای علم پزشکی مطرح می‌کنن. البته بین متخصصای اطفال عقیده بر عکس این موضوع هم وجود داره. گروه دیگه ای معتقدن که کلا سوراخ ایجاد شده ناشی از سوزن برای تزریق واکسن، خیلی کوچک‌تر از اون چیزیه که بتونه باعث ورود میکروب به بدن نوزاد یا کودک بشه.

نکات مهم استحمام نوزاد بعد از واکسیناسیون

نکات مهم استحمام نوزاد بعد از واکسیناسیون

نکات مهم استحمام نوزاد بعد از واکسیناسیون چیه؟ بعد از واکسیناسیون نوزاد، می‌تونید به موارد زیر برای استحمام اون توجه کنید:

- اگه نوزاد تب دار یا ناراحته، بهتره که استحمام رو به تعویق بندازید.

- اگه شرایط بدنی نوزاد یا کودک شما عادی هست و دلیلی برای اجتناب از استحمام وجود نداره از آب گرم برای این منظور استفاده کنید تا پوست حساسش تحریک نشه.

- از محصولات ملایم و بدون عطر برای شستشو استفاده کنید تا پوست نوزاد تحریک نشه.

- بعد از استحمام، پوست نوزاد رو با دقت خشک کنید و از استفاده از لوسیون‌ها یا روغن‌های معطر پرهیز کنید.

- در صورت دیدن هرگونه علامت غیرعادی روی پوست نوزاد پس از واکسیناسیون، با پزشک مشورت کنید.

لطفا توجه داشته باشید که این نکات عمومی هستند و بهتره با پزشک کودک‌تون در مورد مراقبت‌های خاص بعد از واکسیناسیون نوزاد مشورت کنید.

شما به عنوان یه مادر حق دارید که در مورد استحمام نوزاد بعد از واکسیناسیون نگران باشید اما قطعا با خوندن مواردی که تو این مقاله گفته شد، نگرانی‌هاتون تو این باره کمتر می‌شه. هر موضوع پیش پا افتاده‌ای در مورد مراقبت از کودک تنها در صورتی می‌تونه به یه چالش تبدیل بشه که شما تو اون حوزه اطلاعات کافی رو نداشته باشید.

نی نی سایت
نی نی سایت راهنمای بچه داری، راهنمای بارداری، مجله کودک و خانواده

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋