نی نی سایت

نی نی سایت

راهنمای بچه داری، راهنمای بارداری، مجله کودک و خانواده
توسط ۱ نفر دنبال می شود

علت جمع شدن پنبه در ناف

علت پنبه جمع شدن در ناف

بهداشت بدن

پنبه جمع شدن در ناف به پرز ناف معروفه و در افراد میان سال که پر مو هستن بیشتر دیده می‌شه. اکثر این پرزها به خاطر لباس‌ها‌، در ناف جمع می‌شن. علت پنبه جمع شدن در ناف می‌تونه موهای اطراف این ناحیه باشه. به علت جمع شدن فیبرهای نخی، داخل ناف پرز می‌گیره. رنگ پرزهای داخل ناف با تیشرت یا لباسی که هر فرد  می‌پوشه یکی هست. اگه لباس کمی کهنه‌تر باشه این پرزها کمتره، چون با گذشت زمان لباس‌ها پرزهای خودشون رو از دست می‌دن. البته محققان به این نتیجه رسیدن که فقط لباس‌ها علت پنبه جمع شدن در ناف نیستن. پوست‌های مرده، غبار موجود در خانه، عرق بدن و پروتئین در این پنبه‌ها وجود داره.

 تمیز کردن ناف

علت پنبه جمع شدن در ناف:

موهایی که روی شکم و اطراف ناف وجود دارن الیاف لباس رو می‌کنن و این کرک‌ها داخل ناف جمع می‌شن. زبری موی اطراف ناف باعث سایش فیبرهای لباس می‌شه و سبب پنبه جمع شدن در ناف خواهد شد. موی بدن و اطراف ناف مثل یک قلاب خاردار هست که به شکل دایره‌وار اطراف ناف رشد کردن. اگه این موها کوتاه بشه پرزها هم در ناف کمتر می‌شه. پس می‌شه گفت علت اینکه در ناف کرک جمع می‌شه به خاطر لباس‌هایی هست که می‌پوشیم. در مردان چاق پرز بیشتری در ناف جمع می‌شه و علت هم اینه که شکم بزرگ باعث اصطکاک موی بدن با لباس می‌شه، بنابراین پرز بیشتری از لباس جدا و داخل ناف می‌ره. حتی پوشیدن شلوار هم باعث سایش می‌شه، فیبر شلوار با سایش جدا شده و به طرف ناف حرکت می‌کنه. پس می‌توان به این نتیجه رسید که کرک‌های این ناحیه به خاطر الیاف لباس هست که با رنگ لباس فرد هماهنگی داره.

چطور پنبه جمع شدن در ناف رو به حداقل برسونیم:

پوشیدن لباس‌های قدیمی یکی از راه‌حل‌های مناسب برای جلوگیری از پرز داخل ناف هست. لباس‎های قدیمی نسبت به لباس‌های جدید و نو کمتر پرز می‌دن. کرک‌های داخل این ناحیه ضرری ندارن و با تمیز نگه داشتن این قسمت می‌شه این کرک‌ها رو به حداقل رسوند. در افراد بخصوص آقایون اطراف نافشون موهای زائدی هست که با کوتاه کردن اونا می‌شه از جمع شدن پرز جلوگیری کرد. افراد مسن که دارای ناف تو خالی یا حفره‌ای هستن بیشتر از بقیه کرک و پشم در نافشون جمع می‌شه.

بهداشت ناف:

اگه از ناف به خوبی مراقبت نشه محلی برای رشد باکتری خواهد شد، چون محیط این ناحیه مرطوب، گرم و تاریک هست ممکنه دچاره عفونت بشه. تمیز کردن ناف باید جزء بهداشت روزانه باشه که اغلب اون رو فراموش می‌کنیم. ناف رو می‌شه با گوش پاک کنی که محلول تمیز کننده داره پاک کرد. با انگشتی هم که با روغن نارگیل چرب شده می‌شه این ناحیه رو تمیز کرد برای تمیزی بیشتر باید با گوش پاک کن روغن اضافه رو پاک کرد. اگه بهداشت رعایت نشه خطر ابتلا به آمفولیت وجود داره. در این بیماری کراتین، پوست مرده و اضافی غدد چربی در ناف جمع می‌شه. در صورتی که عفونتی بروز کنه باید تحت نظر پزشک آنتی بیوتیک مصرف بشه. نیازی نیست که دائما این قسمت تمیز بشه، باید از لباس‌هایی که پارچه طبیعی دارن استفاده بشه تا از رطوبت و عرق کردن زیاد اطراف ناف جلوگیری کنه و اون رو به حداقل برسونه.

علت پنبه جمع شدن در ناف

چگونه از ناف مراقبت کنیم:

  • خشک کردن ناف بعد از حموم مهمه، چون رطوبت باعث رشد باکتری می‌شه.
  • بهتره قبل از حموم مقداری روغن زیتون یا نارگیل داخل ناف ریخته بشه تا اگه کثیفی یا ذراتی توی اون هست با شست و شو راحت‌تر بیرون بیاد.
  • در هنگام تمیز کردن این ناحیه باید دقت و حوصله به خرج داد چون عجله باعث آسیب به ناف می‌شه.
  • افرادی که نافشون رو سوراخ کردن باید دستوراتی که بهشون داده شده رو حتما رعایت کنن.
  • اگه در قسمت پیرسینگ ناف مشکلی پیش اومد باید با فردی که این کار رو انجام داده تماس گرفت تا راهنمایی بشید.
  • کسانی که ناف خود رو سوراخ کردن باید هر چند وقت یکبار پیرسینگ این قسمت رو دربیارن و آب نمک شست و شو بدن تا باکتری در اون رشد نکنه.
  • اگه احساس می‌کنین که نافتون خشکه می‌شه از نئوسپورین استفاده کرد. ابتدا از اطراف ناف به شکل دورانی شروع به مالیدن کرم می‌کنین تا کم کم وارد ناف بشه. بعد با گوش پاک کن می‌شه کرم رو پاک کرد. در صورت سوزش یا خارش امکان عفونت وجود داره که باید با پزشک مشورت بشه.

 

 

نی نی سایت
نی نی سایت راهنمای بچه داری، راهنمای بارداری، مجله کودک و خانواده

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋