نی نی سایت

نی نی سایت

راهنمای بچه داری، راهنمای بارداری، مجله کودک و خانواده
توسط ۱ نفر دنبال می شود

5 نکته ای که قبل از خرید لنزهای رنگی باید بدانید

5 نکته که قبل از خرید لنز چشم رنگی باید بدانید

لنز چشم که به عنوان لنز تماسی نیز شناخته می شود ، یک عدسی محدب کوچک و نازک از جنس سیلیکون،سیلیکون هایدروژل، پلی ماکن و ... است که روی چشم می نشیند و بسته به کاربرد طبی یا زیبایی باعث تغییر رنگ چشم یا بهبود وضعیت بینایی می شود.

فرقی نمی کند که شما قصد خرید لنز رنگی داشته باشید یا لنز چشم طبی رنگی و طبی بی رنگ.اگر دارای خشکی چشم شدید، آلرژی یا عفونت چشم شدید نیستید و زمان زیادی را در محل دارای گرد و غبار یا بخار نمیگذرانید، استفاده از لنز چشم میتواند مناسب شما باشد. پس انتخاب و خرید لنز تماسی نیازمند نکاتی است که بهتر است با آگاهی کامل نسبت به خرید لنز چشم اقدام نمایید.

1- قبل از خرید لنز چشم ، نسخه چشم خود را تهیه نمایید

اندازه چشم هر فردی با فرد دیگر ممکن است متفاوت باشد. یعنی انحنای چشم (base) و قُطر چشم (diameter) هر فرد دارای اندازه مشخصی است. مثلا فردی که قُطر چشم هایش 14.8 میلی متر است نسبت که کسی که دارای قطر چشم 14.2 میلی متری است ، اصطلاحا دارای چشم های درشت تری است. پس برای این فرد استفاده از لنز چشمی با قطر 14.2 باعث پوشیده شدن مردمک چشم توسط عنبیه لنز خواهد شد و متعاقبا تاری دید و مشکلات دیگر را برای فرد خواهد داشت.

همچنین علاوه بر اندازه چشم ، افرادی که دارای مشکلات چشمی مثل خشکی چشم، ضعیفی چشم و یا آستیگمات هستند نیز میتوانند نمره ضعیفی چشم مناسب یا برند لنز با آبرسانی مناسب برای خشکی چشم را نیز در نسخه چشم خود از چشم پزشک دریافت کنند.

2- لنز چشم طبی ، طبی رنگی و طبی بی رنگ چیست؟

لنز چشم از لحاظ کاربرد به انواع لنز رنگی بدون نمره، لنز طبی بی رنگ و لنز طبی رنگی تقسیم می شود. گاهی افراد برداشت اشتباهی از کلمه "لنز طبی" دارند و با اینکه چشمشان مشکل ضعیفی یا عملکردی ندارد، هنگام مشاوره و خرید لنز چشم رنگی ، به اشتباه درخواست نوع طبی می کنند.

-لنز رنگی : لنز تماسی که قسمت عنبیه آن رنگی است بدون تغییر در بینایی فرد، فقط رنگ چشم طبیعی فرد را تغییر می دهد.

- لنز طبی رنگی : لنز رنگی ای که علاوه بر تغییر رنگ چشم ، با توجه به نمره چشم هر فرد باعث بهبود یا اصلاح بینایی فرد برای ضعیفی چشم می شود.

- لنز طبی بی رنگ: لنز تماسی که بدون رنگ و شفاف است و همچنین دارای قابلیت اصلاح و بهبود برخی بیماری های چشمی مثل ضعیفی چشم ، آستیگمات (لنز توریک) و ... می باشد.

3- انتخاب رنگ و برند مناسب برای خرید لنز چشم رنگی

بعضی افراد رنگ لنز مناسب را با توجه به اینکه رنگ پوستتان سبزه ، گندمی یا سفید است، انتخاب می کنند اما عواملی چون رنگ مو، رنگ چشم طبیعی فرد، سلیقه، سبک زندگی، مکان استفاده و نوع آرایش یا میکاپ میتوانند در انتخاب رنگ لنز دلخواه دخیل باشند. تنوع رنگی بالای لنزها در رنگ های طوسی ، عسلی ، آبی ، سبز ، یخی و ... با طرح ها و ویژگی های متفاوت مانند داشتن دور مشکی، کهکشانی بودن، رگه دار و طبیعی بودن از ویژگی های لنزهای رنگی است که در انتخاب و خرید لنز رنگی میتوان در نظر گرفت.

5 نکته که قبل از خرید لنز چشم رنگی باید بدانید

برای انتخاب و خرید لنز چشم رنگی ، اطمینان از کیفیت برند لنز و همچنین تاثیر تغییر رنگ لنز روی چشم مهم است. در ادامه به چند نکته اشاره میکنیم که میتواند در انتخاب رنگ و برند مناسب لنز چشم کمک کند.

    • برای اطمینان از برند و کیفیت لنز چشم ، از فروشگاه های معتبر دارای مجوز خریداری کنید.
    • برای اطمینان از تاثیر لنز رنگی روی چشم، چند نمونه عکس و ویدیو روی پس زمینه های مختلف چشم مدل ببینید.
    • برخی ویژگی های چشم فرد مانند خشکی چشم نیز می تواند در انتخاب برند لنز تاثیرگذار باشد که اگر دارای مشکلات چشمی هستید بهتر است با چشم پزشک خود در انتخاب برند لنز مشورت کنید.
    • برخی لنزهای رنگی بدلیل دست ساز بودن باعث تاری دید می شوند که باید قبل از خرید لنز این موضوع را جویا شد.

4- توجه به تاریخ انقضا و مدت زمان استفاده لنز

هر لنز تماسی دارای تاریخ انقضا و مدت زمان استفاده از لنز می باشد که عدم توجه به این تاریخ ها میتواند عواقب نامناسبی برای چشم فرد در صورت استفاده داشته باشد.

منظور از تاریخ انقضای لنز ، تاریخی است که روی بسته لنز چشم با عنوان Exp (expire) نوشته شده و این معنی را می دهد که از لنز میتونیم تا این تاریخ استفاده کنیم.

اما منظور از مدت زمان مناسب استفاده از لنز، مدت زمانی است که پس از باز شدن پلمپ لنز میتوانیم از آن لنز استفاده کنیم. مدت زمان های متداول ارائه لنز چشم به صورت روزانه (یکبار مصرف)، ماهانه، فصلی و سالانه می باشد. یعنی اگر لنزی به اسم ماهانه معرفی می شود، این لنز را پس از باز کردن آن حداکثر به مدت یک ماه باید استفاده کرد و پس از یک ماه حتی اگر سالم باشد یا به تاریخ انقضا هم خیلی مانده باشد، باید دور انداخت و با نمونه جدید آن را تعویض کرد. در نظر داشته باشید این لنز ممکن است حتی در مدت زمان کمتر از یک ماه به دلایل گوناگونی مثل نگهداری نامناسب، خراب و غیر قابل استفاده شود.

5-رعایت بهداشت و اصول نگهداری از لنز چشم

چشم یکی از حساس ترین نقاط بدن است و تماس جسم خارجی مثل لنز با چشم نیازمند رعایت موارد بهداشتی و مراقبتی است تا این عضو حساس دچار مشکلی نشود.

- برای گذاشتن و برداشتن لنز چشم بهتر است از اپلیکاتور لنز استفاده شود.

- نخوابیدن ، حمام نرفتن و شنا نکردن با لنز چشم نیز از مواردی است که حتما باید رعایت کرد.

- قبل از گذاشتن لنز در چشم و بعد از استفاده حتما از مایع لنز چند منظوره و مناسب استفاده کنید تا رسوب و باکتری های احتمالی را شستشو دهد و پاکسازی کند.

- به هیچ وجه از لنز فرد دیگری استفاده نکنید.

اگر برای اولین بار از لنز استفاده میکنید شاید برای شما هم این سئوال پیش بیاید که بهتر است لنز چند ساعت در چشم بماند؟ در پاسخ باید گفت با توجه به نوع لنزی که استفاده می شود میانگین مناسب استفاده مداوم روزانه از لنز در چشم بین 4 تا 8 ساعت است، اما بهتر است مدت زمان استفاده از لنز را نیز با چشم پزشک مشورت کنید.

در پایان این نکته را در نظر داشته باشید که هر چه لنز با مدت زمان کوتاه تری استفاده کنید برای سلامتی چشمتان بهتر است. چرا که لنزهای با مدت زمان طولانی مثل لنزهای سالانه کمی ضخیم تر نسبت به لنزهای روزانه و فصلی یا شش ماهه هستند که اکسیژن رسانی کمتری دارند. برای همین اگر قصد خرید و استفاده از لنز چشم دارید، بیشتر باید به استفاده از لنزهای کوتاه مدت مثل لنزهای شش ماهه، فصلی و ماهانه روی بیاورید.

پایان.

نی نی سایت
نی نی سایت راهنمای بچه داری، راهنمای بارداری، مجله کودک و خانواده

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋