نی نی سایت

نی نی سایت

راهنمای بچه داری، راهنمای بارداری، مجله کودک و خانواده
توسط ۱ نفر دنبال می شود

گلوبوس یا غمباد چیست؟

گلوبوس یا غم‌باد چیست؟

گلوبوس یا غم‌باد 

گلوبوس یا غم‌باد یا احساس سنگینی و فشار در گلو، ممکنه به خاطر چندین علت رخ بده. بعضی از علتهای شایع گلوبوس یا غم‌باد شامل موارد زیر هستن:

استرس و اضطراب در افراد مبتلا به گلوبوس:

استرس و اضطراب می‌تونن عواملی باشن که به احساس سنگینی و فشار در گلو منجر بشن. این احساس ممکنه به صورت گلوبوس یا غم‌باد خودشون رو نشون بدن.

مشکلات عصبی:

بعضی از مشکلات عصبی مثل عصب‌های فشرده شده در ناحیه گردن و گلو، ممکنه باعث احساس سنگینی و فشار در گلو بشن.

دلیل ابتلا به غمباد | نی نی سایت

مشکلات عضلانی:

تنش عضلات گردن و شانه، مثل خم شدن طولانی مدت روی میز کار یا استرس عضلانی، می‌تونه به احساس سنگینی و فشار در گلو منجر بشه.

رفلاکس اسید معده در گلوبوس:

رفلاکس اسید معده به معنی برگشت اسید معده به سمت مری و گلو هست. این موضوع می‌تونه باعث احساس سنگینی و فشار در گلو بشه.

علائم وجود گلوبوس یا غم‌باد:

تشخیص گلوبوس یا غم‌باد بر اساس علائم و نشانه‌های واضح می‌تونه دشوار باشه. با این حال، بعضی از علائم و عوامل ممکنه نشون دهنده وجود این بیماری باشن. این علائم شامل موارد زیر می‌شن:

درد در گردن، حلق و ناحیه گلو:

افزایش درد و تحریک در این مناطق ممکنه نشان دهنده گلوبوس یا غم‌باد باشه.

کاهش وزن غیرعادی:

اگه شخص به طور ناگهانی و بدون دلیل مشخصی وزن خودش رو از دست داده باشه، این مورد ممکنه نشونه‌ای از گلوبوس یا غم‌باد باشه.

دیسفاژی:

مشکل در بلعیدن و قورت دادن غذا و مایعات می‌تونه به خاطر وجود گلوبوس باشه.  

کاهش اشتها و میل به غذا از گلوبوس:

اگه فرد دچار کاهش شدید در اشتها و میل به غذا شده باشه، این مورد ممکنه به دلیل وجود گلوبوس باشه.

ضعف عضلانی:

افزایش احساس ضعف و کاهش قدرت عضلات هم ممکنه نشونه‌ای از وجود گلوبوس یا غم‌باد باشه.

با این حال، لازم به ذکره که این علائم ممکنه ناشی از عوامل دیگهای هم باشن و برای تشخیص دقیق و قطعی گلوبوس، تشخیص پزشک حتما لازمه.

درمان گلوبوس یا غم‌باد:

هیچ روش درمانی مشخصی برای بیماری گلوبوس یا غم‌باد وجود نداره، بجز اینکه علت اون مشخص باشه، مثل گیر کردن جسم خارجی در گلو. در اینصورت، با خارج کردن اون جسم، احساس خفگی و سنگینی از بین می‌ره. همچنین، به این نکته توجه داشته باشین که استفاده از یه روش درمانی برای همه افراد مبتلا به گلوبوس یا غم‌باد مفید نیست. بعضی از روش‌های درمانی روی خیلی از افراد تاثیر نمی‌زارن. پزشک گاهی اوقات از درمان‌های روان‌شناختی و رفتار درمانی برای کاهش استرس و اضطرابی که با گلوبوس مرتبط هست، استفاده می‌کنه. گاهی گلوبوس به طور خودبخودی رفع می‌شه و نیازی به درمان هم نداره. در مواردی که بیماری شدید هست، مثل احساس بسته شدن کامل راه تنفس و دشواری در تنفس، مراجعه به پزشک ضروریه. پزشک در این موارد از راه‌های درمانی مختلفی مثل فیزیوتراپی و سایر روش‌های درمانی استفاده می‌کنه.

گلوبوس یا غم‌باد چیست؟| نی نی سایت

توصیه می‌شه که فرد مبتلا به گلوبوس یا غم‌باد مایعات زیادی مصرف کنه. اما بهتره از نوشیدن قهوه، چای و نوشابه‌های گازدار خودداری کنه. همچنین، بهتره شخص مبتلا به گلوبوس با صدای ملایم صحبت کنه و از فریاد زدن پرهیز کنه. انجام ورزش‌های مناسب برای گردن و شانه، تنفس شکمی و خمیازه کشیدن می‌تونن به آرامش ماهیچه‌های گلو کمک کنه. حرکت دادن زبان و دهان، مثل جویدن آدامس، هم می‌تونه به شما کمک کنه. البته در بعضی موارد تغییر در رژیم غذایی هم ممکنه در کم کردن احساس گلوبوس کمک کنه. این مورد رو میتونین از پزشک متخصص جویا بشین.

جمع‌بندی:

در این مقاله در مورد گلوبوس یا غم‌باد توضیحاتی رو خدمتتون ارائه کردیم. گلوبوس احساس وجود یه لقمه یا فشاری مثل بغض در گلو هست که با بلع آب دهان هم از بین نمی‌ره و همچنان ادامه داره. این حالت معمولا در افرادی رخ می‌ده که تحت فشار روحی قرار دارن و مکانیسم ایجاد اون، افزایش انقباض (تونوسیته) اسفنگتر فوقانی مری هست. برای درمان گلوبوس رویکردهای مختلفی وجود داره. پیشنهاد می‌شه فرد مبتلا به این حالت به تحرکات و تغییرات در رفتار بلع خودش توجه کنه. ممکنه مشاوره روان‌شناختی و تکنیک‌های مدیریت استرس و اضطراب هم به کاهش این عارضه کمک کنه. به هر حال، مشاوره با پزشک متخصص در این زمینه توصیه می‌شه تا روش‌های درمانی مناسب برای هر فرد به صورت شخصی بهش ارائه بشه.

 

نی نی سایت
نی نی سایت راهنمای بچه داری، راهنمای بارداری، مجله کودک و خانواده

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋