نی نی ها

نی نی ها

عکس بامزه کودک، سرگرمی های کودکانه، شعر کودک، کتاب، آموزشی، علمی

فواید استفاده از رازیانه برای شیردهی

فواید مصرف رازیانه برای شیردهی

مصرف رازیانه در دوران شیردهی

گیاه رازیانه دارای گل‌های زرد کوچک است که بسیار شبیه به گیاه شوید است. این گیاه طعمی شبیه شیرین‌بیان دارد و بسیار معطر است. رازیانه کاربردهای زیادی دارد، از استفاده‌های آشپزی تا درمانی. این گیاه به طور ویژه در آشپزی مدیترانه‌ای استفاده می‌شود، به عنوان ادویه یا به صورت خام و … .

مدت‌هاست که مادران از رازیانه برای افزایش تولید شیر استفاده می‌کنند. تأمین مقدار کافی شیر برای تغذیه و رشد نوزادان ضروری است و استفاده از گیاهان دارویی برای افزایش شیر مادران یک اقدام رایج است.

مطالعه‌ای که توسط محققان انجام شد، نشان داد که حدود ۵۷.۵ درصد از مادران شیرده برای افزایش تولید شیر به استفاده از گیاهان دارویی روی آورده‌اند. محققان معتقدند که رازیانه دارای خواص دارویی افزایش‌دهنده شیر است که به تحریک شیردهی کمک می‌کند. با این حال، باید تمام اطلاعات مربوط به رازیانه را قبل از استفاده از آن بدانید. در این مقاله، تأثیرات رازیانه بر تولید شیر، نحوه مصرف آن و احتیاط‌های لازم را بررسی خواهیم کرد.

مصرف رازیانه در شیردهی

آیا رازیانه تولید شیر را افزایش می‌دهد؟

بله، دانه‌های رازیانه می‌توانند مقدار شیر مادر را افزایش دهند، اما این ادعا بیشتر بر اساس تجربیات است و شواهد علمی در مورد انسان‌ها هنوز کافی نیست. با این حال، محققان خواص گیاه دارویی رازیانه را تأیید کرده‌اند چرا که مطالعات افزایش قابل توجهی در تولید شیر در سایر پستانداران را نشان داده است. برای درک بهتر نحوه عملکرد رازیانه در انسان‌ها ادامه مطلب را مطالعه کنید.

رازیانه چگونه تولید شیر را افزایش می‌دهد؟

رازیانه حاوی ترکیبی به نام آنتول است که از نظر شیمیایی مشابه با ناقل عصبی دوپامین در مغز است. دوپامین به هورمون پرولاکتین متصل می‌شود که تولید شیر را تحریک کرده و ترکیب شیمیایی آن را تغییر می‌دهد، که این تغییر باعث کاهش تولید شیر می‌شود.

از آنجا که آنتول مشابه دوپامین است، با آن رقابت کرده و ابتدا به پرولاکتین متصل می‌شود، اما خواص تحریک‌کننده شیر را حفظ می‌کند. به این ترتیب، افزایش تولید شیر به دلیل کاهش ترکیب غیرموثر پرولاکتین-دوپامین است.

میزان مصرف رازیانه برای افزایش تولید شیر چقدر است؟

در ارتباط با مقدار استفاده از رازیانه و سایر گیاهان دارویی هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری هست بنابراین، نمی‌توان به طور دقیق گفت که چقدر رازیانه می‌تواند تولید شیر را افزایش دهد.

چگونه رازیانه را در دوران شیردهی مصرف کنیم؟

راه‌های مختلفی برای مصرف رازیانه وجود دارد. در اینجا برخی از موارد آورده شده است:

اگر از دانه‌های رازیانه به عنوان خوشبوکننده دهان بعد از غذا استفاده می‌کنید، احتمالاً در حال حاضر مقدار کمی رازیانه مصرف می‌کنید.

چای رازیانه، دم‌کرده‌ای از دانه‌های رازیانه، برگ‌ها و حتی پیازک‌های گیاه است که با آب جوشیده می‌شود. این چای به طور طبیعی بدون کافئین است و به هضم کمک می‌کند.

روغن رازیانه از فشرده کردن دانه‌های رازیانه برای استخراج روغن غنی از آنتول به دست می‌آید. روغن رازیانه می‌تواند به چای معمولی یا آب گرم اضافه شود. روغن رازیانه حاوی ترکیباتی است که باید با دوز پیشنهادی روی ظرف آن استفاده شود یا با پزشک/ مشاور شیردهی در این خصوص مشورت شود.

قرص‌ها و کپسول‌های عصاره رازیانه حاوی دانه‌های خرد شده رازیانه در ژلاتین هستند. این‌ قرص ها معمولاً بعد از غذا برای کاهش نفخ مصرف می‌شوند.

پودر رازیانه قرن‌هاست در تهیه غذا استفاده می‌شود. پودر رازیانه در سوپرمارکت‌ها موجود است و می‌توانید آن را به هر غذایی برای طعم‌دهی اضافه کنید.
 

مصرف رازیانه در دوران شیردهی

چه زمانی باید از مصرف رازیانه خودداری کرد؟

سابقه مشکلات زنان یا سرطان: اگر سابقه مشکلات رحمی یا سرطان تخمدان یا پستان دارید، باید از مصرف رازیانه خودداری کنید. رازیانه حاوی ترکیباتی است که مشابه هورمون زنانه استروژن عمل می‌کنند.

حساسیت غذایی: مادران یا نوزادانی که به هویج، کرفس و گشنیز حساسیت دارند ممکن است به رازیانه نیز حساسیت داشته باشند. باید مراقب علائم حساسیت باشید و در صورت بروز مشکلات، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

فواید دیگر رازیانه

رازیانه حاوی ترکیبات فعالی مانند آنتول و استراگول است که به خواص دارویی این گیاه کمک می‌کنند. آنتول، به ویژه، به عنوان یک ترکیب استروژنیک شناخته می‌شود که می‌تواند بر سیستم غدد درون‌ریز تأثیر بگذارد. این ترکیبات به طور سنتی برای درمان مشکلات گوارشی، افزایش اشتها و حتی کاهش التهاب استفاده می‌شوند. رازیانه به هضم غذا کمک می‌کند و برای کاهش نفخ و کمک به هضم غذا شناخته شده است. همچنین به کاهش فشار خون و بهبود مشکلات مربوط به تخمدان‌های پلی‌کیستیک (PCOS) کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری

رازیانه به عنوان یک گیاه دارویی با خواص متعدد، از جمله افزایش تولید شیر ، مورد توجه قرار گرفته است. این گیاه می‌تواند به مادران شیرده کمک کند تا نیازهای تغذیه‌ای نوزادان خود را بهتر تأمین کنند. با این حال، قبل از شروع به مصرف رازیانه، مشاوره با پزشک یا مشاور شیردهی توصیه می‌شود تا از بروز عوارض جانبی جلوگیری شود و بهترین روش مصرف تعیین گردد.

نی نی ها
نی نی ها عکس بامزه کودک، سرگرمی های کودکانه، شعر کودک، کتاب، آموزشی، علمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋