نی نی ها

نی نی ها

عکس بامزه کودک، سرگرمی های کودکانه، شعر کودک، کتاب، آموزشی، علمی

چگونه طولانی تر زندگی کنیم؟

چه جوری بیشتر عمر کنیم؟

سبک زندگی سالم

چه کسی بدش می‌آید تا یک عمر طولانی با سلامتی و شادی و حال خوب را تجربه کند؟ مسلما همه ما عمر ۷۰۰ ساله نخواهیم داشت تا بتوانیم به تمام آرزوهای نرسیده‌مان برسیم.

اما می‌توانیم جوری زندگی کنیم که نسبت به سن فیزیکی که در آن هستیم، تجربه‌های ۷۰۰ ساله‌ها را داشته باشیم. حتما برایتان سوال است که چطور ممکن است عمر زیاد داشته باشیم؟

عمر طبیعی انسان

مطالعات نشان داده ۲ عامل اصلی در عمر طبیعی انسان تاثیرگذار است:

  • سبک زندگی
  • ژنتیک

البته طبق این مطالعه حدود ۳۰ درصد از عمر انسان به ژنتیک او بستگی دارد. این در حالی است که سبک زندگی در عمر طبیعی انسان در ایران یا کشورهای دیگر پس از ۸۰ سالگی، تاثیری ندارد و ژنتیک است که می‌تواند تاثیرگذار باشد.

البته این تاثیر در افزایش عمر شما پس از ۸۰ سالگی تنها یک سوم است. بنابراین اگر مادربزرگ یا پدر بزرگی دارید که تا ۹۰ یا ۱۰۰ سالگی عمر کردند، تنها یک سوم احتمال وجود دارد شما هم عمر طولانی داشته باشید.

با این حال، ژن ها نقش بسیار کمتری نسبت به آنچه در ابتدا تصور می شد بازی می کنند. به نظر می رسد که عوامل محیطی مانند رژیم غذایی و سبک زندگی کلیدی هستند.
 

سبک زندگی سالم

چطوری سبک زندگیمون رو تغییر بدیم؟

  • از پرخوری پرهیز کن!

ارتباط بین مصرف کالری و طول عمر در حال حاضر علاقه زیادی را ایجاد می کند.

علاوه بر این، محدودیت کالری ممکن است به کاهش وزن اضافی بدن و چربی شکم کمک کند، که هر دو با طول عمر کوتاه‌ مرتبط اند. محدودیت طولانی مدت کالری اغلب ناپایدار است و می تواند شامل عوارض جانبی منفی مانند افزایش گرسنگی، دمای پایین بدن و کاهش میل جنسی باشد .

به هرحال توصیه شده که پرخوری نکنید.

  • آجیل بیشتر بخورید!

آجیل ها سرشار از انرژی هستند. آنها سرشار از پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی مفید هستند. علاوه بر این، آنها منبع بسیار خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی مانند مس، منیزیم، پتاسیم، فولات، نیاسین و ویتامین های B6 و E هستند. چندین مطالعه نشان می دهد که آجیل اثرات مفیدی بر بیماری قلبی، فشار خون بالا، التهاب، دیابت، سندرم متابولیک، سطح چربی شکم و حتی برخی از انواع سرطان دارد.

یک مطالعه نشان داد افرادی که حداقل 3 وعده آجیل در هفته مصرف می کنند، 39 درصد کمتر در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند .

  • زردچوبه را امتحان کنید.

وقتی صحبت از استراتژی‌های ضد پیری می‌شود، زردچوبه یک گزینه عالی است. به این دلیل که این ادویه حاوی یک ترکیب فعال زیستی قوی به نام کورکومین است. کورکومین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد به حفظ عملکرد مغز، قلب و ریه کمک می کند و همچنین از سرطان ها و بیماری های مرتبط با افزایش سن محافظت می کند.

تغذیه سالم

  • از استرس و اضطراب همیشگی  خودداری کنید.

اضطراب و استرس ممکن است به طور قابل توجهی طول عمر شما را کاهش دهد.

به عنوان مثال، زنانی که از استرس یا اضطراب رنج می برند، دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی، سکته مغزی یا سرطان ریه هستند. به طور مشابه، خطر مرگ زودرس برای مردان مضطرب یا استرس زا در مقایسه با کسانی که آرام تر هستند تا سه برابر بیشتر است.

  • برای خودتون زمان خواب مشخص کنید و بهش پایبند باشید.

خواب برای تنظیم عملکرد سلول ها و کمک به بهبودی بدن شما بسیار مهم است.

مطالعات اخیر گزارش می دهند که طول عمر احتمالا با الگوهای خواب منظم، مانند رفتن به رختخواب و بیدار شدن در ساعات مشخص در روز مرتبط است. به نظر می رسد مدت زمان خواب نیز عاملی باشد که هم کم و هم زیاد آن مضر است.

به عنوان مثال، خواب کمتر از 5 تا 7 ساعت در شب با 12 درصد بیشتر خطر مرگ زودهنگام مرتبط است، در حالی که خواب بیش از 8 تا 9 ساعت در شب نیز می تواند طول عمر شما را تا 38 درصد کاهش دهد.

خواب کم نیز ممکن است باعث التهاب شود و خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و چاقی را افزایش دهد.

از سوی دیگر، خواب بیش از حد می تواند با افسردگی، فعالیت بدنی کم، بر طول عمر شما تأثیر منفی بگذارند.

  • حلقه اجتماعی تون رو گسترش بدید.

محققان گزارش می دهند که حفظ شبکه های اجتماعی سالم می تواند به شما کمک کند شانس بقای خود را تا 50٪ افزایش دهید. مطالعات همچنین شبکه‌های اجتماعی سالم را به تغییرات مثبت در عملکرد قلب، مغز، هورمون‌ها و سیستم ایمنی مرتبط می‌کنند که ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش دهد.

همچنین یک دایره اجتماعی قوی می‌تواند به شما کمک کند که واکنش منفی کمتری نسبت به استرس نشان دهید.

نی نی ها
نی نی ها عکس بامزه کودک، سرگرمی های کودکانه، شعر کودک، کتاب، آموزشی، علمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋