راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎
توسط ۳۴ نفر دنبال می شود
 ۳ نفر را دنبال می کند

علل و درمان شقاق

علل و درمان شقاق سینه

شقاق سینه

شقاق سینه عبارتی هست که شاید تا حالا نشنیده باشین، با این حال پدیده‌ی نسبتا رایجی هست که ممکنه برای اکثر افراد علی‌الخصوص خانم‌ها اتفاق بیفته. شقاق، در واقع به معنی ترک خوردن هست و وقتی که نوک سینه دچار ترک خوردگی بشه، از اصطلاح شقاق سینه استفاده می‌کنیم.

ترک نوک سینه پدیده‌ای نیست که بتونیم بگیم فقط و فقط در خانم‌ها اتفاق می‌افته. گاهی اوقات، مردهای ورزشکار مثل دوچرخه‌سوارها و شناگرها هم دچار این عارضه می‌شن. با این وجود، تا 90 درصد، این اتفاق برای خانم‌های باردار و شیرده می‌افته. معمولا زمانی که دو الی سه هفته از تولد نوزاد می‌گذره و مادر مشغول شیردهی شده، نوک سینه‌ها دچار ترک خوردگی می‌شه. این ترک سینه، درد خیلی زیادی رو برای مادر ایجاد می‌کنه. به همین خاطر، مهمه که هرچه سریع‌تر این عارضه شناسایی و درمان بشه تا در فرآیند شیردهی مشکلی ایجاد نکنه. در این مقاله قراره که علل این مشکل رو توضیح بدیم و به شرح درمان‌ها بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

درد شقاق سینه

آیا ترک نوک سینه طبیعی هست؟

قبل از اینکه به شرح علل این مسئله بپردازیم، باید به این سوال جواب بدیم. درسته که ترک سینه‌ها در دوران بارداری و شیردهی خیلی رایجه اما یه پدیده‌ی طبیعی نیست.

بارداری و شیردهی مهم‌ترین علت شقاق سینه

در بحث سبب‌شناسی شقاق سینه، بیشتر از اینکه علت رو ناشی از ورزش سنگین یا بیماری پوستی بدونن، به اهمیت بارداری و شیردهی در بروز این مسئله اشاره می‌کنن. در دوران بارداری و شیر دادن یه سری عوامل باعث ترک خوردن سینه‌ها می‌شن که عبارتند از:

  • تورم سینه‌ها: در دوران بارداری، بافت سینه‌های زن باردار پر از شیر می‌شه. این مسئله ممکنه باعث کشیده شدن پوست سینه بشه. در نتیجه با این کشیدگی، نوک سینه دچار ترک خوردگی شده و شقاق سینه اتفاق می‌افته.
  • بلد نبودن تکنیک‌های درست شیردهی: در خیلی از مواقع علت ترک سینه همین مورده. وقتی که مادر برای شیر دادن، درست نوزاد رو در آغوش نگیره و سرش رو به سینه نزدیک نکنه، اون نمی‌تونه به راحتی تغذیه کنه. در نتیجه، برای اینکه بتونه از سینه شیر بخوره، مجبوره که به نوک سینه‌ی مادر فشار زیادی وارد کنه و به سینه مک‌های محکم‌تری بزنه. همین مسئله باعث شقاق خواهد شد.
  • پمپ شیردوش: گاهی استفاده از پمپ‌های شیردوش با مکش خیلی زیاد، سبب ترک خوردن نوک سینه می‌شه.

سایر عوامل احتمالی

  • ورزش: گاهی اوقات وقتی که افراد در حال ورزش شدید هستن، مدام نوک سینه‌شون به پارچه‌ی لباس‌شون می‌خوره و دچار اصطکاک می‌شه. این اتفاق ممکنه برای موج‌سوارها هم بیفته. توی این موقعیت نوک سینه‌ی اونها بارها و بارها به تخته‌ی موج‌سواری کشیده و ترک می‌خوره. همین اصطکاک‌ها باعث می‌شه که این ورزشکارها شقاق سینه رو تجربه کنن.
  • حساسیت پوستی: در بعضی شرایط علت ابتلا به شقاق سینه، حساسیت پوستی هست. گاهی اوقات پوست افراد به صابون، لوسیون و مواد شوینده‌ی لباس حساسیت نشون می‌ده. همین مسئله باعث ترک سینه می‌شه.

درمان برای شقاق ناشی از بارداری و شیردهی

اگر شقاق بخاطر بارداری و شیر دادن باشه، لازمه که در درجه‌ی اول اشتباهات شیردهی اصلاح بشه. یعنی مادر یاد بگیره که درست سینه رو توی دهان نوزاد قرار بده تا به سینه فشار نیاد. مراجعه به متخصص مربوطه می‌تونه در این زمینه کمک‌کننده باشه. به علاوه، باید بگیم که شیر مادر خواص ضدباکتریایی داره. اگر کمی از شیر رو روی ترک یا زخم بمالیم، بسیار به بهبودی کمک می‌کنه. سایر نکاتی که رعایت‌شون لازمه عبارتند از:

  • خشک نگه داشتن نوک سینه: خیلی مهمه که بعد از شیردهی، نوک سینه مادر در هوای آزاد خشک بشه. سینه‌های همیشه مرطوب، مستعد ترک خوردگی هستن.
  • استفاده از پدهای مخصوص در لباس زیر: این پدها باعث می‌شن که نوک سینه مدام دچار اصطکاک با لباس زیر نشه. در نتیجه شقاق سینه زودتر خوب می‌شه.
  • استفاده از کمپرس آب گرم: قرار دادن یه حوله روی سینه و گذاشتن کمپرس آب گرم روی اون، باعث می‌شه که درد ناشی از شقاق تسکین پیدا کنه.
  • ماساژ سینه‌ها: ماساژ دادن سینه‌ها به آرامی و به صورت دورانی، می‌تونه درد ناشی از شقاق سینه رو تا حد زیادی کاهش بده.

تورم سینه و شقاق

درمان برای شقاق سینه ناشی از ورزش

اگه شقاق سینه ناشی از فعالیت ورزشی و اصطکاک هست، در قدم اول نیازه که از باندهای ضدآب برای پوشوندن سینه‌ها استفاده کنیم. با این کار، دیگه نوک سینه که دچار ترک شده به لباس ورزشی ما برخورد نمی‌کنه. یادتون باشه که اگر توی این شرایط بودین، حتما از کرم‌های مخصوص برای جلوگیری از عفونت زخم استفاده کنین.

درمان برای شقاق ناشی از حساسیت پوستی

اگه شقاق سینه بخاطر حساسیت پوستی ایجاد شده باشه، باید حتما به متخصص پوست مراجعه بشه. متخصص با بررسی وضعیت پوست، به معرفی محصولاتی که با پوست شما سازگار هست، خواهد پرداخت.

در آخر باید بگیم که شقاق سینه، مشکل دردناکی هست که ممکنه برای هر شخصی ایجاد بشه اما با رعایت نکاتی که توی مقاله ذکر کردیم، می‌شه به بهبود اون کمک کرد.  

منبع:

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/22605-nipple-fissure

راهنمای بارداری و نوزاد🥰
راهنمای بارداری و نوزاد🥰 راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋