راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎
توسط ۳۲ نفر دنبال می شود
 ۳ نفر را دنبال می کند

آیا موی گربه باعث سقط جنین می شود؟

آیا موی گربه باعث سقط جنین میشه؟

بارداری و نگهداری حیوان خانگی

آیا موی گربه باعث سقط جنین در زنان باردار می‌شه؟ نوعی انگل (توکسوپلاسما) وجود داره که می‌تونه باعث سقط جنین تو زنان باردار یا مشکلات سلامتی در جنین بشه. بعد از اینکه گربه‌ها این انگل رو از موش آلوده یا غذای آلوده‌ای که خوردن دریافت می‌کنن، این انگل در روده گربه تکثیر می‌شه و بیماری رو از طریق مدفوع و موهای آلوده به مدفوع گربه به مدت 2 تا 3 هفته در اطراف پخش می‌کنه. بعد از اون، گربه در برابر توکسوپلاسما مصون میشه و در طول زندگی خودش دیگه به توکسوپلاسموز مبتلا نمیشه و بیماری رو به هیچ وجه منتقل نمی‌کنه. به همین سبب بیشتر موارد توکسوپلاسمایی که تو انسان مشاهده می‌شن، از طریق مصرف گوشت خام، سبزیجات و میوه‌های شسته نشده هستن و از طریق انتقال توسط مدفوع گربه اتفاق نمیفتن.

آیا موی گربه باعث سقط جنین میشه؟

آیا موی گربه باعث سقط جنین میشه؟

این انگل از راه دهان به انسان منتقل می‌شه. این بیماری می‌تونه ناشی از گوشت خام یا نیم پز و یا هر میوه و سبزی که با خاک در تماس بوده (اگر به اندازه کافی شسته نشده باشه)، باشه. همچنین این انگل با لمس مدفوع گربه آلوده و سپس تماس دست با داخل دهان یا از طریق انتقال موی آلوده به مدفوع گربه توکسوپلاسموز به دهان، منتقل میشه.

گربه‌ها این انگل رو از گوشت خام دریافت می‌کنن. اگه گربه خونگی شما برای شکار موش به بیرون نمی‌ره یا از گوشت خام تغذیه نمی‌کنه، امکان انتقال توکسوپلاسما برای اون وجود نداره. جدای از این، گربه‌های ولگرد هم معمولاً در دوره‌های بعدی زندگی خودشون از طریق انگل توکسوپلاسما بیمار نمی‌شن یا این بیماری رو منتقل نمی‌کنن. چون پس از قرار گرفتن در معرض توکسوپلاسما در طول دوران بچگی‌شون، از این انگل در دوره‌های بعد مصون می‌شن. با این همه، اگه خاک جعبه گربه خودتون رو به طور منظم هر روز تمیز کنید، خطر انتقال بیماری حتی از مدفوع حاوی انگل‌های فعال رو هم از بین خواهید برد.

آیا گربه من به انگل توکسوپلاسما آلوده است؟

اینکه گربه شما به این انگل آلوده است یا مصونیت داره رو می‌تونید با آزمایش‌های IgM-IFA و IgG-Elisa که بر روی سرم خون انجام میشه مشخص کنید. همچنین مادران باردار می‌تونن از طریق آزمایش خون متوجه بشن که آیا در برابر این انگل مصون هستن یا خیر. اگر مادران باردار توکسوپلاسما مثبت باشند (ایمنی نسبت به بیماری)، در صورت باردار شدن مادر باردار، خطر ابتلا به توکسوپلاسما مطلقاً وجود نداره.

تنها خطر ابتلا به توکسوپلاسما در صورتی است که مادر بارداری که قبلاً به میکروب‌های توکسوپلاسما مبتلا نشده، در دوران بارداری توکسوپلاسما رو بخوره. اگه مادر باردار توکسوپلاسما منفی است، باید مراقب گربه به شرح زیر باشید.

موی گربه باعث سقط جنین- مراقبت و پیشگیری

1-    اگه فرصت دارید، گربه‌تون رو برای انجام آزمایش توکسوپلاسما به آزمایشگاه ببرید. اگه گربه شما نسبت به توکسوپلاسما مصونه، مشکلی وجود نداره. اگه فرصت انجام آزمایش رو ندارید یا گربه شما در برابر توکسوپلاسما ایمن نیست، مراحل زیر رو دنبال کنید:

الف) بعد از دست زدن به گربه دست‌های خودتون رو تمیز بشورید.

ب) تحت هیچ شرایطی به گربه خونگی خودتون اجازه ندین بیرون بره.

ج) هرگز گربه‌تون رو با گوشت خام و محصولات مشابه تغذیه نکنید.

د) تمام درمان‌ها و واکسیناسیون‌های انگل گربه خودتون رو بدون وقفه انجام بدین. در صورت امکان، فاصله واکسیناسیون انگل رو به هر 4 هفته کاهش بدین.

ه) جعبه خاک گربه‌تون رو با استفاده از دستکش و حداقل هر 24 ساعت تمیز کنین.

بارداری و نگهداری حیوان خانگی

آیا به دلیل خطرات موی گربه برای سقط جنین، گربه رو باید تو دوران بارداری از خونه دور کنم؟

هرگز گربه‌تون رو به دلیل ترس از اینکه موی گربه باعث سقط جنین میشه، در دوران بارداری از خونه دور نکنید. به یاد داشته باشین که بر اساس اطلاعاتی که در بالا هم در موردش توضیح دادیم، خطر ابتلا به توکسوپلاسما از هر سبزی که به خوبی شسته نشده باشه، از غذا هر رستورانی، یا به‌واسطه دست زدن به گوشت خام با دست برهنه بسیار بیشتر از خطر ابتلا به توکسوپلاسما از طریق گربه است. به کارگیری دقیق اطلاعات موجود تو این مقاله می‌تونه به طور کامل شما رو از این خطر محافظت کنه.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پاسخ این پرسش که آیا موی گربه باعث سقط جنین میشه یا خیر، می‍‌تونید مقالات قبلی ما رو هم مطالعه کنید. خطرات گربه برای زنان باردار ، باردارها مراقب گربه باشید! و مقاله تحت عنوان "موی گربه نازایی میاره؟ " می‌تونن تو این مورد مفید باشن.

 

راهنمای بارداری و نوزاد🥰
راهنمای بارداری و نوزاد🥰 راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋