اسباب بازی ها همواره از نخستی روزهای کودکی همراه ما هستند و نقش عمیق و پنهانی در شکل گیری شخصیت مان دارند. در دوران کودکی همه ما روزانه، ساعت ها وقت مان را صرف بازی با اسباب بازی ها می کردیم و در دنیای خیالی هر کدام غرق می شدیم. انتخاب اسباب بازی در سنین ابتدای کودکی توسط والدین مان صورت می گرفت و آن ها بودند که تصمیم می گرفتند ما با چه اسباب بازی هایی اجازه بازی کردن داریم، اما الان در عصر تکنولوژی همه چیز کاملا فرق کرده است. دسترسی به دنیای آزاد اطلاعات و گسترش ارتباطات مخصوصا در حوزه کسب و کارهای آنلاین باعث شده است تا معیارها و حتی روش های انتخاب و خرید اسباب بازی نیز، همانند تأمین بسیاری از وسایل و احتیاجات مان تغییر کند.
امروزه کودکان با دسترسی به اینترنت و گشت و گذار در رسانه های اجتماعی و سایت های فروشگاهی به طور مستقیم و حتی گاهی بدون اطلاع والدین اقدام به خرید اسباب بازی می کنند. صرف نظر از درست بودن یا نبودن این عمل، باید توجه کرد که کودک بر اساس چه معیارهایی انتخابش را انجام می دهد یا خرید خود را از چه فروشگاه آنلاینی ثبت می کند. در این یادداشت قرار است به چندتا از بزرگ ترین وب سایت های فروشگاه آنلاین اسباب بازی و دایرکتوری ها در ایران و جهان اشاره کنیم و هرکدام را از حیث امکاناتی که برای انتخاب در اختیار کاربران خود می دهند، بسنجیم.
فروشگاه آنلاین hamleys.com
فروشگاه اسباب بازی هملس که از سال 1881 در لندن و در حوزه فروش اسباب بازی فعالیت کرده است و از سال 2003 میلادی نیز به سمت کسب و کار الکترونیک روی آورد و هم اکنون یکی از بزرگ ترین فروشگاه های اسباب بازی آنلاین دنیا را دارد.
در سایت هملس علاوه بر دسته بندی های متداول سن، جنسیت و برندها، انتخاب اسباب بازی ها بر اساس مفاهیم آموزشی و یا ماهیت کاربردی شان نیز دسته بندی شده اند. مثلا اسباب بازی های که ماهیت تاریخی، علمی، هنری و حتی جغرافیایی دارند.
این ویژگی به کودکان و والدین آن ها در انتخاب درست اسباب بازی کمک زیادی می کند.
فروشگاه آنلاین toysrus.com
فروشگاه اسباب بازی ToysRus نیز یکی از معروف ترین برندهای فروش اسباب بازی در دنیای کسب و کارهای آنلاین است. قدرت بالای ToysRus در برندینگ و طراحی شخصیت برند نیز به این موفقیت بسیار کمک کرده است.
ToysRus علاوه بر تفکیک سنی و برند، امکان انتخاب براساس کارکترهای کارتونی و سینمایی را نیز به شما می دهد و کودک یا والدین او می توانند تمام اسباب بازی های یک شخصیت خاص که در این فروشگاه آنلاین اسباب بازی وجود دارد را به صورت یکجا دیده و انتخاب کنند.
فروشگاه آنلاین bigbadtoystore.com
فروشگاه آنلاین اسباب بازی BigBadToyStore که البته برخلاف اسم نسبتاً ناخوشایندی که دارد بسیار معتبر و مورد علاقه همه است، مخصوصاً اگر به دنبال خاص ترین و نایاب ترین اکشن فیگورها هستید این وب سایت فروش آنلاین اسباب بازی قطعا انتخاب شماره یک در دنیاست.
دسته بندی محصولات براساس خانواده ها، برندها، کمپانی های خالق شخصیت ها و سبک هویتی فیگور از جمله ویژگی های این سایت است که کاربران را به راحتی به سمت محصول هدف خود هدایت می کند.
ارسال به سراسر به دنیا (البته به جز ما) هم از ویژگی های خوب این فروشگاه آنلاین اسباب بازی می باشد.
خرده فروشی های آنلاین ایرانی
در ایران نیز فروشگاه های اسباب بازی آنلاین زیادی وجود دارد، البته به دلیل پیشی گرفتن وب سایت های خرده فروشی آنلاین مانند دیجی کالا، باسلام، دیوار و... و اختصاص بخش اعظم حجم بازار فروش آنلاین اسباب بازی به خود وب سایت مستقل به سختی و با تلاش بیشتر می توانند در سبد جستجوهای کاربران قرار گرفته تا پاسخی برای نیاز آنان در انتخاب و خرید آنلاین اسباب بازی ارائه کنند.
نقطه ضعف اصلی این سایت های بزرگ اولاً عدم ارائه تنوع زیاد و دسته بندی مناسب برای انتخاب و ثانیاً عدم توجه به ظرافت ها در انتخاب براساس ویژگی های محصول اسباب بازی می باشد. بیشتر تأمین کنندگان در این سایت ها خرده فروش هایی هستند که با عدم امکان پشتیبانی و پاسخگویی بعد از خرید یا تنوع پایین محصولات پاسخگوی خوبی برای تأمین الزامات یک انتخا و خرید آنلاین درست اسباب بازی نیستند.
در این میان فروشگاه های بزرگ اسباب بازی در ایران نیز هستند که سال ها به صورت فیزیکی یا مجازی در حوزه صنعت اسباب بازی فعالیت نموده و با سبد کاملی از محصولات و امکانات می توانند گزینه مناسبی برای خرید آنلاین اسباب بازی باشند.
فروشگاه آنلاین Joopitertoys.com
فروشگاه اسباب بازی ژوپیتر نیز که بیش از 20 سال از تاسیس آن می گذرد، از سال 1391 با نام تجاری اسباب بازی ژوپیتر در شهر رشت و در این حوزه فعالیت می کند.
شعبه های 1 و 2 ژوپیتر به عنوان یک فروشگاه اسباب بازی فروشی در رشت و استان گیلان قرار دارد اما شعبه آنلاین آن بدون تعطیلی و به صورت شبانه روزی از سراسر ایران قابل دسترس است.
در سایت فروشگاه اسباب بازی ژوپیتر محصولات براساس ماهیت کارکردی دسته بندی شده و در 17 گروه قرار گرفته اند و هر گروه نیز شامل زیر دسته هایی می باشد که جمعا بیش از 126 عنوان خانواده محصول می شود.
این تقسیم بندی به کودکان و والدین این امکان را می دهد تا به راحتی و در کم ترین زمان ممکن بدون احساس سردرگمی وارد شعبه آنلاین فروشگاه شده و با سهولت در انتخاب گروه و زیردسته محصول به اسباب بازی هدف خود برسند و با طی کردن یک فرایند ساده پرداخت، سفارش خود را ثبت و منتظر دریافت آن از طریق پست پیشتاز باشند.
علاوه بر این امکان جستجوی هوشمند و پیشرفته براساس معیارهایی مانند سن، جنسیت، برند و قیمت نیز در این فروشگاه آنلاین وجود دارد که کاربر می تواند با تعیین هرکدام از این معیارها، محصولات پیشنهادی را بررسی و انتخاب نماید.
در فروشگاه آنلاین اسباب بازی ژوپیتر علاوه بر ارائه محصولات، بخش استودیو قرار دارد که ویدئوهایی از آنباکس اسباب بازی های خاص و مدرن، معرفی جدیدترین محصولات حوزه سرگرمی کودک، معرفی بهترین انواع بازی فکری و گفتگوهای مشاوره ای با مخاطبان به اشتراک گذاشته شده است.
در پایان باید یادآوری کنیم که انتخاب اسباب بازی صرفاً خرید یک محصول برای سرگرم شدن نیست، بلکه می تواند زمینه ساز منظومه فکری کودکان امروز و مردان و زنان فردا باشد پس باید در انتخاب درست و خرید اسباب بازی خیلی بیش از پیش مراقب باشیم.
پاسخ ها