ngtmedical999

ngtmedical999

خرید مواد قالبگیری دندان

قالب گیری در دندانپزشکی

قالب گیری دندان با هدف های گوناگونی انجام میشود و از جمله گام های مقدماتی و ضروری برای بیشتر درمان های دندانپزشکی (مانند ارتودنسی، لمینت و روکش های دندانی، ساخت پروتز های متحرک و یا بریج دندانپزشکی ) و ساخت ابزارهای ارتودنسی است.

مراقبت از سلامت دندان ها اهمیت زیادی دارد. ولی بعضی اوقات به دلیل تصادف یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان سبب میشود که دندان دچار آسیب شدید شده و از بین برود.

 برای جایگزین کردن دندان از دست رفته یا نجات آن حتی در شرایط سخت (عصب کشی) از روش هایی مانند بریج، روکش دندان و ایمپلنت استفاده می شود. که برای مطمئن شدن از یکی بودن روکش دندان، بریج و دیگر روش های جایگزینی دندان با دندان ها اصلی، از دندان بیمار قالب گیری می شود.

Ngt-Medical.com

 

 قالب گیری دندان باعث میشود تا مدل دقیقی از دهان و دندان بیمار ایجاد شود و دندان ساخته شده دقیقا مانند مدل طبیعی آن ساخته شود. قالب گیری صحیح باعث می شود که دندان ساخته شده بافت نرم و حساس دهان را در داخل گونه و لثه آزار ندهد و موجب فرسایش دیگردندان ها نشود.

در پروسه قالب گیری از مواد مختلفی استفاده می شود که هر کدام دارای خصوصیات متفاوتی بوده و با توجه به مقاومت مورد نیاز انتخاب می گردند.

برای نمونه پلی سولفید ( یکی از انواع مواد قالبگیری ) ماده ای سخت بوده که دارای زمان میکس 1 دقیقه و 20 دقیقه setting time می باشد. کارشناسان ساخت کست ها ( سازه های گچی تشخیصی ) این زمانبندی را هم در کنار مقاومت مورد نیاز در انتخاب مواد قالبگیری دندانپزشکی مد نظر قرار میدهند.

پس هنگام خرید مواد قالبگیری باید دقت زیادی شود و از فروشگاه های معتبری خریداری کرد فروشگاه نماد گستر تاوریژ از جمله فروشگاه های معتبری است که دارای مواد قالبگیری باکیفیت و قیمت مناسب است.

 


تاریخچه استفاده از مواد قالب گیری

قبلا در دندان پزشکی ،از مواد قالبگیری آگار استفاده می شد و به علت درگیر شدن کشور ژاپن، که به عنوان منبع اصلی آگار به شمار میرفت، در جنگ جهانی دوم و کمبود مواد قالبگیری آگار، دانشمندان نوع دیگری از مواد قالب گیری را کشف کردند که توانستند با نوع آگار  جایگزین کنند و در نتیجه به مواد قالب گیری آلژیناتی که دارای ویژگی هایی همانند نوع آگاری بود دست یافتند.

ساختار آلژینات

ساختار تشکیل دهنده این نوع مواد قالب گیری دندان یک پلیمر خطی طبیعی به نام آلژینیک اسید است که از جلبک به دست می آید و دارای گروه های متعدد کربوکسیلیک اسید روی زنجیره پلیمری است.

اما این شکل آن محلول در آب نیست و به همین خاطر به وسیله ی واکنش با یون های یک ظرفیتی مثل سدیم یا پتاسیم، آن را قابل حل در آب می کنند و در نتیجه محلولی که همان “سل” است به دست می آید.

برای قالب گیری “سل” باید به “ژل” تبدیل شود و برای این کار کلسیم سولفات به پودر اضافه می شود که پس از مخلوط شدن آب و پودر، واکنش بین سدیم و آلژینات و کلسیم سولفات صورت می گیرد و یون های کلسیم جایگزین سدیم می شوند و بدین ترتیب یون دو ظرفیتی کلسیم موجب اتصال دو رشته آلژینات به همدیگر می شود.

افزون بر دو ماده اصلی بالا (در مجموع حدود ۳۰ درصد) مواد دیگری در فرمول بندی قالب گیری آلژیناتی دندان، مثل خاک دی اتمیت و روی اکسید (حدود ۶۰ درصد) به عنوان مواد پرکننده، پتاسیم تیتانیم فلورید (حدود ۳ درصد) به عنوان سرعت دهنده، سدیم فسفات (حدود ۲ درصد) به عنوان کند کننده و یا مواد مشابه افزوده می شود که در مجموع تشکیل دهنده قسمت پودر هستند.

برای خوش طعم و خوش بو کردن و همچنین ضدعفونی کردن، به طور معمول مواد دیگری به مقدار کم به قسمت پودر اضافه می شود.

Ngt-Medical.com

قالب گیری با آلژینات

قالب گیری آلژیناتی که خریداری می شوند اغلب  پودرهایی به رنگ های صورتی یا سفید هستند که با مقدار معینی آب مخلوط شده تا به صورت خمیری با قوام مشخصی آب قاطی میشود تا به صورت خمیری با قوام معینی درآید تا آن را روی ظرف مخصوص گذاشته و به درون دهان برای قالب گیری منقل شود.

روان بودن این مواد باعث می شود که به اطراف اجزای بافت های نرم و سخت نفوذ کرده و به آرامی شروع به سخت شدن می کند تا این که به شکل ژل سختی درآمده و از دهان خارج می شود.

باید دقت شود که تمام واکنش های انجام شده شیمیایی است و تا هنگامی که مواد قالب گیری به طور کامل در ظرف ویژه با هم قاطی نشود واکنش صورت نمیگیرد.

ژل سفت شده پس از خارج شدن در گچ ویژه قرار گرفته و از این راه قالب مورد نظر برای انجام امور بعدی دندان پزشکی تهیه می شود.

ویژگی های آلژینات

مواد قالب گیری آلژیناتی دندان در مقایسه با دیگر مواد قالب گیری از ویژگی های زیر برخوردارند:

  • متداول ترین مواد قالب گیری دندان هستند.
  • کار با آن ها بسیار ساده هستند.
  • بیماران در دهان خود احساس راحتی می کنند.
  • به علت این که اجزای سازنده آن ها مواد ساده ای هستند در مقایسه با دیگر مواد قالب گیری ارزانند.
  • برای حرارت دادن یا سرد کردن آن ها به دستگاه ویژه ای نیاز نیست.
  • به صورت پودر عرضه می شوند که به سادگی می توان آن ها را با آب مخلوط کرد.
  • به آن ها به سادگی می توان در حین مخلوط کردن با آب یا در هنگام تهیه پودر اولیه مواد ضدعفونی کننده اضافه کرد.

با توجه به دلایل بالا و انجام بررسی ها و نظر خواهی های متفاوت از دندانپزشکان، یکی از متدوال ترین مواد قالب گیری آلژیناتی در ایران ،مورد بررسی دقیق کیفی و کمی قرار گرفته شده  و بعد از مشخص شدن اجزای متشکله آن، مبادرت به تهیه فرمول بندی آن شده است.

Ngt-Medical.com

 

مواد قالب گیری الاستومری در دندانپزشکی

نوع دیگری از مواد قالب گیری ،مواد قالب گیری الاستومری است که دارای خاصیت سفت شوندگی خود به خودی در دندانپزشکی می باشد که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بازخورد ها نشان می دهد که این ماده توانسته است به جایگزین مناسبی برای سایر مواد قالب گیری در دندانپزشکی تبدیل شود.

امروزه مواد قالبگیری الاستومری هم به صورت کاتالیزور و هم به صورت base در دسترس است که مشتریان می توانند در دو متد، تیوب های خمیری یا سیستم پوتی (کارتریج) ، از آنها در فرایند تزریق استفاده کنند.

 

نتیجه گیری

امروزه مواد قالب گیری دندان جز مواد ضروری دندانپزشکی به شمار میرود و با توجه به کارایی مفید آلژینات، جایگاه ویژه آن را در قالب گیری را نمی توان نادیده گرفت.

بطوریکه امروزه در ایران این ماده متداول ترین ماده جهت قالب گیری دندان ها می باشد.

برای خرید مواد قالبگیری با کیفیت با قیمت مناسب پیشنهاد میکنیم از فروشگاه نماد گستر تاوریژ این کار را انجام دهید .

منبع : تجهیزات پزشکی ودندان پزشکی نماد گستر تاوریژ

ngtmedical999
ngtmedical999

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋