در سهمیه بندی سوخت قایقهای صیادی بیتدبیری اساسی دیده میشود که با در نظرگرفتن سهمیه ۳۰۰ لیتری نقدی سبب خانهنشینی بسیاری از صیادان خواهد شد.
میزان مصرف سوخت قایقهای صیادی تابع فرمول خاصی به نام فرمول «فائو» است و مثلا برای یک قایق با قدرت موتور ۴۸ اسب بخار در ۱۵ روز حدود بیش از ۷۰۰ لیتر بنزین نیاز است و این در حالی است که هنوز قایقها بعد از گذشت ۳ ماه از سهمیهبندی سوخت، بلاتکلیفاند.
مصرف شناورهای صیادی به مسافت طیشده و اینکه در کدام مسیرهای دریایی صید ماهی انجام میدهند هم بستگی دارد بهطوری که برای مسیرهای نزدیکتر به ساحل روزانه ۲۵۰ لیتر سوختگیری و برای راههای دورتر ۴۰۰ لیتر سوختگیری انجام میشود.
آن دسته از صیادانی که هنوز موفق نشدهاند گواهینامه های قدیمی خود را تعویض کنند، نیز نمیتوانند همین سهمیه ۳۰۰ لیتری را دریافت کنند و شرایط برایشان سختتر شده است.
سهیمه ۳۰۰ لیتری برای چند روز صیادان کافی است و سوختگیری قایقها با نرخ آزاد علاوه بر اینکه به اقتصاد و معیشت خانواده صیادان صدمه میزند منجر به افزایش نرخ ماهی هم خواهد شد ضمن اینکه اگر قیمت ماهی متناسب با افزایش هزینه صید افزایش نیابد عملا صیادان توان کار با شرایط موجود را ندارند و بیشتر آنها به دریا نمیروند.
شهرام رضایی مدیر برنامهریزی شرکت پخش فرآوردههای نفتی گفت: سهمیه سوخت قایقها ۳۰۰ لیتر در ماه تعیین شده و از آنجائیکه امکان صدور کارت سوخت برای قایقهای صیادی وجود ندارد، بهصورت اعتبار به کارتهای بانکی مالکان این قایقها که توسط وزارت کشور در اختیار ما قرار میگیرد پرداخت خواهد شد.
این واریز نقدی پول سوخت قایقهای صیادی سیاست اشتباه دیگری است که به تدریج روحیه کار را از صیادان گرفته و در عمل موجب خانهنشینی تدریجی آنان خواهد شد.
على بقاپور دریایى یکى از صیادان قدیمى محله پشت شهر بندرعباس بیان کرد: دیدارى را در همین خصوص با مسئولان شیلات استان و حجتالاسلام عبادىزاده امام جمعه شهر بندرعباس داشتیم، اما هنوز نتیجهاى حاصل نشده است.
او به راکد ماندن صیادى در بندرعباس اشاره کرد و افرود: قیمت بالاى بنزین برایمان دردسرساز شده و اگر صیاد یک ماه بیکار بماند مجبور مىشود به قاچاق کالا روى بیاورد و همان معضل دهه ٦٠ و ٧٠ تکرار مىشود.
این صیاد اضافه کرد: شنیدهایم بنزین تخصیص یافته صیادان را ٤٠٠ لیتر در ماه محاسبه کردهاند که البته هنوز بهعلت مخالفت جامعه صیادى کشور تصویب نشده است.
بقاپور دریایى ادامه داد: ٤٠٠ لیتر در ماه به عبارتى حدودا ١٢ لیتر در روز محاسبه مى شود در حالى که ما روزانه به ٢١٠ لیتر بنزین نیازمندیم.
این صیاد کهنهکار تصریح کرد: ١٢ لیتر در روز تنها ٣ مایل جواب مىدهد و ما را تا قشم هم نمىرساند در حالیکه براى صیادى بایستى تا پشت جزیره قشم و لارک در دریا پیش برویم.
او افزود: صیادان حتى به روزانه ٧٠ لیتر هم راضى هستند.
حسین نهنگ رئیس اتحادیه صیادان محله پشت شهر بندرعباس در این زمینه گفت: با مدیرکل شیلات هرمزگان ملاقاتی داشتیم و نیازهایمان را به مسئولان اعلام کردهایم، اما این جلسه بىنتیجه ماند.
او افزود: پمپ بنزین اسکله صیادى پشت شهر آماده خدمات است و صیادان حاضرند حتى بنزین سه هزار تومانى خریدارى کنند، اما پمپ را پر نمىکنند و مخازن آن خالى است.
نهنگ اظهار کرد: جالب است شرکت پخش فرآوردههاى نفتى به ما پیشنهاد مىدهد که خودتان شخصأ بنزین را از ما بخرید و مخازن پمپ بنزین اسکله صیادى پشت شهر را پر کنید و به ازاى هر لیتر ٣٢٠٠ تومان بفروشید. در حالیکه این کار یک عمل غیرقانونى است.
رئیس اتحادیه صیادان محله پشت شهر بندرعباس بیان داشت: چرا پس از گذشت چند ماه هنوز مشکل صیادان را برطرف نکردهاند و از نجابت این قشر مظلوم سوءاستفاده مىکنند؟
او با بیان اینکه بالغ بر ٣٠٠ قایق صیادى بیش از یک ماه است به دریا نرفتهاند و در بندر خوابیدهاند، تصریح کرد: ١٢٥ قایق مجوزدار در پارکینگ بالاى اسکله و ١٥٠ قایق بدون مجوز در پارکینگ پائین این بندر صیادى متوقف شدهاند.
این صیاد افزود: به پیشنهاد نیروی دریایی سپاه در خصوص پیوستن به بسیج دریایی لبیک گفتیم و حاضریم در این امر خداپسندانه سهیم شویم و در این راه خدمت کنیم، اما بنزین نداریم که قایقها را بسیج کنیم. بیتدبیری دستمان را بسته است.
نهنگ گفت: صیادان شرمنده خانواده خود شدهاند و یک ماه است بیکار ماندهاند و من نمىدانم چگونه خرج و مخارج زندگى خود را تأمین مىکنند.
این پیشکسوت جامعه صیادى، مردمان محله پشت شهر بندرعباس را مردمى انقلابى، متدین و ولایتمدار خواند و افزود: صیادان پشت شهرى در تمامى عرصهها همراه با نظام بودهاند و کماکان پرچمدار اسلام هستند و در راه امام و رهبرى استوار و همراهی آنها با انقلاب شهره خاص و عام است.
دبیر و سخنگوی اتحادیه صیادان کشور اظهار کرد: شمار بالایی از قایقهای صیادی در استان هرمزگان از طریق دریا امرار معاش میکنند که با افزایش ناگهانی قیمت سوخت در کشور عملا توان به دریا رفتن ندارند و سهمیه ۳۰۰ لیتری در نظرگرفته شده برای صیادان آنهم به صورت نقدی اوج بیتدبیری است که برخی صیادها را خانهنشین میکند.
کامران آتین افزود: از همان اولین روزهای آغاز سهمیهبندی و افزایش قیمت سوخت با فرمانداریهای شهرهای ساحلی و استانداری هرمزگان نامهنگاری کردیم و پیگیر سهمیه سوخت صیادی شدیم و امیدواریم دولت سهمیه کافی برای صیادان در نظر بگیرد.
او گفت: سهمیه قایقهای صیادی در استانهای جنوبی کشور هنوز ابلاغ نشده و امیدواریم سهمیه مناسبی متناسب با نیاز صیادان به آنان اختصاص یابد.
دبیر و سخنگوی اتحادیه صیادان کشور با بیان این که شناورها به میزان مصرف سوخت بالاتری برای طی مسافتهای دریایی نیاز دارند، تصریح کرد: دولت تمامی ملاحضات در این زمینه را در نظر بگیرد.
آتین بر اهمیت ساماندهی شناورهای صیادی برای هدفمندشدن سهمیه اختصاصی نیز تأکید کرد و گفت: تعاونیهای صیادی محلی در این زمینه میتوانند به دولت کمک کرده و نقش محوری در این بخش را بر عهده بگیرند.
منبع: فارس
پاسخ ها