🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

رویش مجدد باغ های سرمازده خراسان شمالی

رویش مجدد باغ‌های سرمازده خراسان شمالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از رویش مجدد درختان میوه سرمازده این استان از جمله تاک، گردو و برخی دیگر از گونه‌های باغی در چند روز اخیر خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های اخبار از بجنورد ، محمدعلی شریکیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این گونه‌های درختی بر اثر بارش برف بیستم فروردین و سرمای پس از آن دچار سرمازدگی شده بودند، که اکنون بعضا مشاهده می‌شود با گرم شدن تدریجی هوا جان دوباره گرفته اند.

شریکیان افزود: البته فرایند زایش دوباره گونه‌های باغی و گل دادن آن پس از سرمازدگی بعضا دیده می‌شود، اما محصول آن از نظر کمیت و نیز کیفیت دچار کاهش می‌شود.

او گفت: برخی ارقام میوه از جمله بادام نیز جزو درختان زودگل هستند که معمولا با هر سرمای غیرمنتظره آسیب می‌بینند، اما بر خلاف گردو و تاک بازگشت دوباره‌ای ندارند.

شریکیان عنوان کرد:بارش برف و سرما در نیمه دوم فروردین امسال افزون بر هشت هزار میلیارد ریال به کشاورزان خراسان شمالی خسارت وارد کرد که بیش از پنج هزار میلیارد ریال آن مربوط به ۲۳ هزار هکتار باغ بود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: عمده خسارات سرمای دیرهنگام بهار امسال به محصولات باغی از جمله زردآلو، بادام، گردو و در برخی مناطق نیز به تاکستان‌های استان وارد آمد که بسته به هر منطقه میزان آسیب‌ها متفاوت بود.

شریکیان از کشاورزان خواست تا باغ را پس از سرمازدگی رها نکنند و افزود: برای جبران خسارات، باید باغ با تغذیه مناسب و اصول فنی به باغی، رعایت بهداشت باغ، سمپاشی، مبارزه با بیماری‌ها و آفات و همچنین هرس به موقع مدیریت شود.

او تاکید کرد: باغداران باید اصول علمی و فنی را در باغ ها، به خصوص تاکستان‌ها رعایت کنند و به صورت سنتی و پاچراغی تاک‌ها را در زمستان زیر خاک نکنند بلکه انواع روش‌ها از جمله طرح فراز و داربستی اجرا شود تا باغ از نظر کمی و کیفی عملکرد بهتری داشته باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: تاکنون طرح فراز در ۷۵ هکتار از تاکستان‌های خراسان شمالی اجرا شده که بخشی از آن با کمک و ارایه تسهیلات دولتی و بخشی نیز توسط خود باغداران اجرا شده است.

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋