🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

نشست های ادبی «پنج شنبه عصر» کانون در ایام کرونایی همچنان ادامه دارد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان از تداوم نشست‌های ادبی «پنج‌شنبه عصر» کانون در قالب پیک امید در ایام کرونایی خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های اخبار از اهواز ، وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان گفت: نشست مجازی «پنج‌شنبه عصر» انجمن ادبی صبا کانون پرورش فکری در حالی در ایام کرونایی به فعالیت خود همچنان ادامه می‌دهد که پنجمین جلسه این رویداد با حضور هوشنگ بهداروند، شاعر و نویسنده خوزستانی و مدرس ادبیات با موضوع مؤلفه‌های داستان‌نویسی برگزار شد.

هوشنگ بهداروند در ابتدای این نشست تخصصی پس از تعریف و تبیین مبحث شخصیت‌پردازی در داستان، چیستی شخصیت و انواع و جایگاه مهم آن در داستان گفت: شخصیت، حاصل اندیشه، احساس و عمل نویسنده است.  اندیشه شخصیت، متأثر از جهان‌بینی، و احساس او ناشی از عواطفی است که به خرج می‌دهد.

او شخصیت‌پردازی را حاصل جمع تمام خصایص قابل مشاهده یک فرد انسانی دانست و افزود: این خصایص همچون سن و میزان هوش، جنس، سبک حرف زدن، علایق، میزان تحصیلات و شغل، وضعیت روحی و عصبی، ارزش‌ها و نگرش‌ها و به‌طورکلی تمام وجوه انسان هستند که می‌توان با بررسی زندگی روزانه یک فرد فهمید.

بهداروند در بخش دیگری از سخنان خود به شیوه‌ی تشخیص و متمایز کردن شخصیت اصلی و فرعی در داستان پرداخت و بیان داشت: شخصیت اصلی، فردی است که ماجرای اصلی داستان با تکیه بر او جلو می‌رود و شخصیت اصلی، محور اصلی کشمکش داستان است.

او تصریح کرد: شخصیت اصلی، مهم‌ترین فرد در داستان به‌حساب می‌آید به‌طوری‌که داستان، ماجرای زندگی اوست و عنصر «نداشتن تعادل» در زندگی او پدید می‌آید و با حل مشکل او هم اغلب، داستان به پایان می‌رسد.

نویسنده کتاب ارابه زندگی در توضیح شخصیت فرعی داستان اظهار داشت: به شخصیت‌های دیگری که در داستان، اهمیت آن‌ها به مراتب کمتر از شخصیت اصلی است و به‌گونه‌ای نیرو‌های کمکی هستند؛ شخصیت فرعی می‌گویند.

این مدرس ادبیات در ادامه نشست مجازی «پنج‌شنبه عصر» به تشریح شخصیت‌های پویا و ایستا، تفاوت شخصیت و تیپ و مراحل شخصیت‌پردازی در داستان پرداخت.

نویسنده «مترسک مین» که در کارنامه خود داوری جشنواره‌های ملی داستان را دارد در بخش پایانی این نشست ضمن نقد آثار نوجوانان به سؤال‌های اعضا شرکت کننده پاسخ داد.

انجمن ادبی صبا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و مراکز فرهنگی هنری، فعالیت‌های خود را در راستای آشنایی نوجوانان با شعر، داستان و نقد ادبی به‌صورت مجازی انجام می‌دهد.

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋