🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

نظارت جدی بر مجریان ذیصلاح در کارگاه های ساختمانی

اسدی گفت: حضور سازندگان ذیصلاح در کارگاه‌های ساختمانی مورد توجه ناظران عالی قرار گرفته و برای کارگاه‌هایی که فاقد مجری هستند دستور توقف یا اصلاح صادر می‌شود.

به گزارش گروه استان های  اخبار  ازقم  ، اسماعیل اسدی رئیس اداره نظام مهندسی و نظارت قم گفت: با نگاهی به شرح وظایف سازندگان می‌توان دریافت که بخش اعظمی از وظایف مجریان، هم اکنون بر عهده ناظران ساختمانی قرار گرفته است و متاسفانه این موضوع به علت عدم اهتمام برخی دستگاه‌ها و مراجع کنترل ساختمان در این خصوص و غفلت و یا عدم آگاهی ناظران، به ضرورت حضور سازنده ذیصلاح در عملیات ساختمانی است.

او ادامه داد: ناظران زمانی متوجه این دسته از مسئولیت‌های پنهان خود می‌شوند که در مراجع انتظامی و قضایی مقصر وقوع حادثه و یا عدم رعایت مقررات و ضوابط شناخته می‌شوند. این در حالی است که سازنده ذیصلاح، تعریف و جایگاه قانونی دارد و ناظران جهت سلب این دسته از مسئولیت‌ها می‌بایست به هنگام عقد قرارداد با مالک، یک نسخه از قرارداد مالک با مجری را نیز دریافت نمایند و نزد خود نگهداری کنند.

او به ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، اشاره کرد و گفت: بهره مندی و استفاده از خدمات افراد صلاحیت دار در بخش‌های مختلف صنعت ساختمان، توسط قانون گذار در این قانون پیش بینی شده و خوشبختانه طی سال‌های اخیر فرهنگ سازی لازم و ایجاد انگیزه به لحاظ استفاده از خدمات مهندسان در بخش‌های نظارت و طراحی ساختمان‌ها، انجام شده است.

رئیس اداره نظام مهندسی و نظارت برمقررات ملی و کنترل ساختمان این اداره کل با بیان اینکه حلقه مفقوده میان مالک و ناظر، سازنده ذیصلاح است. اذعان داشت: طبق تعریف سازنده ذیصلاح، نماینده فنی صاحبکار در اجرای ساختمان است و می‌بایست پاسخگوی تمامی مراحل اجرای کار به ناظر یا ناظران و دیگر مراجع کنترل ساختمان باشد.

او در ادامه گفت: مسئولیت درستی و صحت عملیات اجرائی ساختمان ها، مطابق با «مقررات ملی ساختمان- ضوابط معماری و شهرسازی - نقشه‌های مصوب»، از اولین لحظات عملیات اجرایی تا تهیه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، بر عهده مجری ذیصلاح است.

اسدی رعایت اصول ایمنی و حفاظت کارگاه را از دیگر وظایف سازنده ذیصلاح بیان کرد و گفت: این وظیفه، از جمله مسئولیت‌های خطیر و قابل توجه در تمامی مراحل اجرای ساختمان است.

اسدی به مباحثی که در ساخت و ساز‌ها فراموش شده و بهره برداران اصلی ساختمان از آن غافل هستند اشاره داشت و تصریح کرد: بیمه تضمین کیفیت ساختمان، به علت عدم حضور پررنگ سازنده ذیصلاح و نبود شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، به دست فراموشی سپرده شده است. در صورتی که بر اساس مفاد شناسنامه فنی و ملکی، می‌بایست کلیه مصالح و فرآورده‌های ساختمانی در مقاطع مختلف مورد تائید و نظارت ناظران و طراحان قرار گیرد تا علاوه بر اطمینان استفاده از مصالح استاندارد در نقل و انتقالات ساختمانی تحویل خریداران شود و به این صورت خریداران از مشخصات ساختمانی که خریداری کردند مطلع می‌شوند.

او ضمن اشاره به بازدید‌های نظارت عالیه در سطح استان تاکید کرد: با توجه به اطلاعیه‌ها و ابلاغیه‌های قبلی، از این پس حضور سازندگان ذیصلاح در کارگاه‌های ساختمانی نیز مورد توجه ناظران عالی قرار گرفته و برای کارگاه‌هایی که فاقد مجری هستند دستور توقف یا اصلاح صادر می‌شود.

او به مهندسان ناظر توصیه کرد: چنانچه مالکان در کارگاه‌های ساختمانی خود، مجری ذیصلاح نداشتند و یا از پذیرش آن امتناع کردند، مهندسان ناظر می‌بایست با ارسال گزارش تخلف به مراجع صدور پروانه ساختمانی، توقیف عملیات را از مراجع مذکور درخواست کنند.

رئیس اداره نظام مهندسی و نظارت برمقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان قم، ضمن ابراز امیدواری جهت استفاده بیش از پیش از خدمات سازندگان ذیصلاح در سراسر استان گفت: حضور سازندگانی که توسط وزارت راه و شهرسازی تعیین صلاحیت شدند می‌تواند در حفاظت و صیانت از سرمایه‌های ملی کشور و آیندگان موثر واقع شود.

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋