دختر شیخ ابراهیم زکزاکی افزود: در همان دانشگاه چندبار ایشان را دستگیر کردند که یک امتحان را نتوانستند بدهند، چون در زندان بودند و بعداً به سختی اجازه دادند امتحان بدهند، اما گفتند مدرک شما را نمیدهیم در حالی که بهترین مدرک و بهترین نمره را گرفته بودند و چند باری خواستند اخراجشان کنند، بعد از آن چند بار دستگیر شده و حدود سه چهار سال زندان بودند که هر بار دستگیری داستان مفصلی دارد.
او تاکید کرد: بیشتر زندگی ایشان در زندان گذشته و هنگامی که فرزند اول و دوم ایشان که به دنیا آمد در زندان بودند، چند بار هم دستگیر شدند.
او درباره مقاومتهای شیخ زکزاکی و همسرش افزود: در سال ۲۰۱۴، ۳ برادر من ظرف یک ساعت شهید شدند بعد از این اتفاق چیزهای عجیب از پدر و مادر میدیدم، خیلی صبورانه برخورد میکردند، ما همه گریه میکردیم، اما آنها میگفتند صبر کنید و تصور کنید چه اتفاقی برای امام حسین (ع) و خانوادهاش افتاده است.
زکزاکی با مطرح کردن این موضوع که بعد از ماجرا افراد زیادی را کشتند و کشتهها را آتش زدند، هیچکس از زن و مرد برایشان مهم نبود و جنایاتی که کردند قابل تصور نیست، تصریح کرد: با وجود تمام این جنایات، چهل سال است به شیخ ظلم میکنند و صدای کسی درنمیآید.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ادامه این جلسه با تاکید بر اینکه خواستیم صدای مظلومیت شیخ زکزاکی از دانشگاه فردوسی شنیده شود، گفت: بالاترین انفاق این است که انسان از عزیزانش بگذرد، حضرت اباعبدالله در یک نیم روز از تمام عزیزان خود گذشتند.
حجتالاسلام سیدمهدی حسینی مطلق افزود: شیخ زکزاکی از جان ۶ فرزندش گذشت، تصور اینکه از یک خانواده ۶ فرزند فدا شود، خیلی بزرگ است و فقط خانوادههای بزرگ میتوانند این کار را انجام دهند و شیخ زکزاکی ذرهای از اهداف خود کوتاه نیامد.
یک فعالی فرهنگی و عرصه بینالملل نیز در ادامه با اشاره به اینکه شیخ زکزاکی سند زنده حقوق بشری کاریکاتوری جهان و سند رسوایی بهشتی ساختگی که در ذهن جوانان ما ایجاده شده، است، گفت: تربیت توحیدی انسانها را بدون مرزهای جغرافیایی تربیت میکند اگر اینگونه فکر میکنیم که مرزهای جغرافیایی در ما پررنگ است، یعنی از تربیت توحیدی فاصله گرفتیم.
حسین کمیلی با مطرح کردن این گفته امام (ره) که تاکید داشتند کسی نگوید این انقلاب یک انقلاب ملی است بلکه این یک انقلاب اسلامی و قرآنی است، بیان کرد: تربیت قرآنی بر اساس مرزها نیست، تنها مرز بهرسمیت شناخته شده برای انسان مومن مرزهای اعتقادی است، به میزانی که ما از شعارهای بنیادی انقلاب اسلامی در عمل فاصله گرفتهایم، قدرتمان را از دست دادهایم و این ربطی به دولتهای مختلف ندارد، در برخی امور سیر افولی داشتیم، شعارهای ما شعارهای دینی و جهانی بوده و بهتدریج عملکرد ما مذهبی شده است.
او تصریح کرد: حضرت امام (ره) درباره این مسئله زنگ خطر را بهصدا درآورده بودند که اگر از مبانی انقلاب اسلامی تبیین جدی صورت نگیرد، جریانات مختلفی در فضای دینی و حوزههای علمیه و کشور وجود دارد و چه بسا آنها بر این نگاه فائق آیند و در نسلهای بعدی انحراف فکری اتفاق بیافتد.
این فعال فرهنگی و عرصه بینالملل ادامه داد: اگر ما به ارزشهای اسلامی و مقوله شیخ زکزاکی نگاه کنیم، خیلی با آن احساس قرابت میکنیم، مرزها به چشم ما نمیآید و میبینیم این خانواده رنگ امام حسینی و زینبی دارد، ما در گام دوم هستیم و رهبری فرمودند گام دوم متعلق به تمدنسازی و جوانان است، باید این را تبدیل به شاخص کنیم و حیات علمی خود را در این شاخص ارزیابی کنیم.
کمیلی بیان کرد: هویت دایره تعلقات ماست، باید ببینیم از چه چیزی خوشحال و ناراحت میشویم و هرکسی از خودش بپرسد، اگر چیزی را در دایره تعلقات خود تعریف نکرده باشید، دنبال آن نمیروید و پیگیری نمیکنید، یک افول اعتقادی در ما اتفاق افتاده و اگر از قدرت ما کم شده به این دلیل است که از قدرت نرم ما کاسته شده است.
کمیلی اظهار کرد: تمدن اسلامی یعنی ما معتقدیم اسلام برنامهای برای زندگی بشر دارد که بشر با آن سعادت بالاتری را تجربه میکند، تا از مرزهای ذهنی که برای خود ساختهایم عبور نکنیم نمیتوانیم به تمدن نوین اسلامی دست یابیم، مادامی که این پوسته را نشکنیم تحقق تمدن اسلامی یک شوخی است، تلاش میکنیم کارایی خود را به حداکثر برسانیم.
این فعال فرهنگی و عرصه بینالملل با بیان اینکه، چون از مبانی عبور کردیم قدرتمان را از دست میدهیم، عنوان کرد: در فضای مردمی تکلیف خود را روشن کنیم، رهبری فرمودند در هر عرصهای که توانستیم کار را به مردم واگذار کنیم، موفق شدیم، اما حضور مردمی در جریانهای بینالمللی ضعیف است.
پاسخ ها