به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی اخبار ، با شیوع ویروس کرونا و مصوبه ستاد مقابله با این بیماری، بانک مرکزی موظف شد با ابلاغیه به تمام بانکها برداشت اقساط وامهای قرض الحسنه را تا اطلاع ثانوی لغو کند تا در این روزهای کرونایی و بر هم خوردن بازار کسب درآمدها فشاری بر مردم با پرداخت اقساط وامهای قرض الحسنه خود وارد نشود.
اما این ابلاغیه بانک مرکزی در بسیاری از بانکها اجرایی نشد و اقساط وامهای قرض الحسنه از حساب آنها برداشت شد.
یکی از بانکهایی که شهروندان با ارسال نظر در بخش کاربران نسبت به بازپرداخت اقساط وامهای حسابهای قرض الحسنه اعتراض و گلایه داشتند، بانک شهر بود که بر خلاف مصوبه ستاد ملی کرونا و ابلاغیه بانک مرکزی عمل کرده بود.
در اولین پیگیری انجام شده از سوی اخبار حمید رضا عظیمی مدیر مرکز ارتباطات و امور بین الملل بانک شهر علت برداشت اقساط وامهای قرض الحسنه از حساب مشتریان این بانک را یکپارچه بودن سیستم بانکی اعلام کرد و گفت: زمانی که یکی از مشتریان بانک شهر تسهیلاتی از این بانک دریافت میکند و بر اساس قرارداد موجود، سیستم بانکی به شکل یکپارچه عمل میکند و در تاریخ مشخص اقساط تسهیلات پرداختی را از حساب مشتریان برداشت میکند.
مدیر مرکز ارتباطات و امور بین الملل بانک شهر ادامه داد: ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبهای داشت مبنی بر برداشت نشدن اقساط وامهای قرض الحسنه از حساب مشتریان بانکها که ما این مصوبه را به تمام شعب خود ابلاغ کردیم تا روند برداشت اقساط وامهای قرض الحسنه از حساب مشتریان متوقف شود، اما باید به این نکته توجه کرد به دلیل یکپارچه بودن سیستم تغییر در روند برداشت اقساط وامهای قرض الحسنه از حساب مشتریان اقدامی زمان بر است.
عظیمی ادامه داد: در زمان اصلاح سیستم ممکن است اقساطی از حساب مشتریان برداشت شود که ما این وعده را به مشتریان خود میدهیم، ظرف مدت یک هفته اقساط برداشت شده به حساب مشتریان باز گردد.
اما با گذشت دو هفته از وعده مدیران بانک شهر مبنی بر بازگشت اقساط برداشت شده از حساب مشتریان باز هم از سوی مشتریان بانک شهر پیام هایی با این مضمون دریافت شد که بسیاری از اقساط برداشت شده به حساب مشتریان برگشت داده نشده است.
در دومین پیگیری انجام شده حمید رضا عظیمی مدیر مرکز ارتباطات و امور بین الملل بانک شهر در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به وعده یک هفتهای برای بازگشت اقساط برداشت شده اما هنوز این وعده عملی نشده است؟ گفت: لازم است مشتریانی که اقساط وامهای قرض الحسنه از حساب آنها برداشت شده، اطلاعات حساب خود را به بانک شهر اعلام کنند تا فرآیند بازپرداخت اقساط اخذ شده به حساب آنها انجام شود.
عظیمی ادامه داد: شهروندانی که اقساط وام های قرض الحسنه از حساب آنها برداشت شده است می توانند با مراجعه به شعبه بانک و یا تماس با سامانه ۸۶۵۵ شماره تسهیلات خود را اعلام کنند تا در کوتاه ترین زمان ممکن اقساط برداشت شده به حساب آن ها باز گردد.
اما باز هم با توجه به وعده داده شده از سوی مدیر روابط عمومی بانک شهر هنوز تعدادی از مشتریان با ارسال پیام اعلام کردند که سامانه ۸۶۵۵ پاسخگوی درخواست بازپرداخت اقساط برداشت شده از تسهیلات آنها نیست و هیچ پولی تا به امروز به حساب آن ها برگشت داده نشده است.
حمیدرضا عظیمی مدیر مرکز ارتباطات و امور بین الملل بانک شهر در گفتوگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی اخبار ، در پاسخ به این سوال که چرا تا به امروز بر اساس قول های داده شده باز هم برخی مشتریان از بازگشت داده نشدن اقساط برداشت شده به حساب هایشان گلایه دارند؟ گفت: بر اساس آخرین گزارش ها اقساط برداشت شده از حساب مشتریان در حال برگشت به حساب آن هاست و من نمی دانم به چه علت هنوز تعدادی از مشتریان ما گلایه هایی دارند.
مدیر مرکز ارتباطات و امور بین الملل بانک شهر در واکنش به این موضوع که شهروندان از نسبت به کارا نبودن سامانه ۸۶۵۵ در ثبت درخواست آن ها برای بازپرداخت اقساط برداشت شده آن ها از حساب گلایه دارند گفت: سامانه ۸۶۵۵ درحال خدمت رسانی به شهروندان است و می توان این موضوع را رصد کرد.
او در پاسخ به این سوال که حالا سازو کار بازپرداخت اقساط برداشت شده از حساب مشتریان بانک شهر که تا به امروز اقساط برداشت شده به حساب آن ها برگشت داده نشده چه می شود؟ گفت: من حاضرم اطلاعات تک تک مشتریانی که اقساط تسهیلات قرض الحسنه به حساب آن ها عودت داده نشده را دریافت کنم تا در کوتاه ترین زمان ممکن مشکل این تعداد از مشتریان نیز حل شود.
حال با توجه به گذشت چند هفته از ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر برداشت نکردن اقساط وام های قرض الحسنه از حساب مشتریان، باز هم مدیران بانک شهر وعده امروز و فردا برای بازگشت مبلغ اقساط وام های قرض الحسنه به حساب مشتریان می دهند.
این امروز و فردا کردن مدیران بانک شهری در حالی است که از دریافت کنندگان وام های قرض الحسنه خواسته شده است تا حد امکان به منظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی و قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا از مراجعه به شعب بانک شهر اجتناب کنند و موضوع بازگشت اقساط خود را از طریق سامانه ۸۶۵۵ پیگیری کنند، سامانه ای که نه تنها مشکلی از مشکلات مشتریان بانک شهر حل نکرده است، بلکه به گفته مشتریان بانک سازوکار ثبت درخواست بازگشت اقساط برداشته شده از حساب آن ها نیز از طریق این سامانه مشخص نیست.
پاسخ ها