🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

ظرفیت بالای تربت جام در توسعه کشت گیاهان دارویی

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام گفت: این شهرستان، ظرفیت بالایی در توسعه کشت گیاهان دارویی دارد.

اصغر خوشخو مدیر جهاد کشاورزی تربت جام در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های  اخبار  از مشهد ، گفت: اقلیم خشک و گرم در قسمت اعظمی از ایران تغییر الگوی کشت را برای بیشتر زارعین الزام آور نموده است و خشکی یکی از مهم‌ترین عوامل محدودکننده رشد گیاهان در سرتاسر جهان و شایع‌ترین تنش محیطی است که تقریباً تولید ۲۵ درصد اراضی جهان را محدود ساخته است.

او افزود: در مقایسه با بسیاری از گیاهان دیگر، گیاهان دارویی مقاوم به خشکی، می‌توانند عملکرد قابل ملاحظه‌ای تولید کنند که از نظر درآمد و ایجاد اشتغال مقرون به صرفه باشد.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام ادامه داد: گیاهان دارویی به‌ علت استفاده کردن یا استفاده محدود از کود‌های شیمیایی و سموم مختلف، یک محصول سالم خواهد بود. از جمله این گیاهان ارزشمند می‌توان به زیره سیاه اشاره کرد. این گیاه در مناطق خشک و نیمه‌خشک به خصوص در مناطقی که تفاوت دمای شب و روز زیاد باشد و بارندگی سالانه کم‌تر از ۱۵۰ میلی‌متر است، قادر به تولید محصول است.

خوشخو بیان کرد: زمان کاشت بذر در شهرستان تربت جام پس از پایان سرمای زمستانه است. عمق کاشت بذور یک تا ۲ سانتی‌متر بوده و در کشت ردیفی بهترین فاصله بین ردیف‌ها و بوته‌ها ۴۰ سانتی‌متر است و زیره در ۲ سال اول و دوم حالت رویشی دارد و از سال سوم ساقه گل دهنده میدهد.

او تصریح کرد: عملکرد حدود ۳۵۰ کیلوگرم در هکتار می‌باشد، برداشت زیره از حدود اوایل خردادماه آغاز و تا حدود اواخر خردادماه ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام تاکید کرد: برداشت صد درصد سنتی و با دست انجام می‌گیرد که برای جلوگیری از ریزش دانه‌ها بایستی قبل از خشکیدن کامل دانه‌ها وقتی که هنوز کمی رطوبت دارد، جمع‌آوری شود. پس از برداشت، محصول را در مقابل آفتاب قرار می‌دهند تا کاملا خشک شود و سپس با کوبیدن بوته‌ها توسط کارگران یا خرمن‌کوب، بذور زیره از ساقه‌ها جدا شده و با الک کردن دانه‌ها از دیگر ضایعات جدا می‌شود.

ز. ج

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋