علاوه بر مدلهای استاندارد هاچبک، استیشن اسپورت واگن و ProCeed استیشن اسپورت تر، شاسیبلند XCeed هم عرضه شده که یک کراس اوور کوچک شکل گرفته بر پایه مدل هاچبک میباشد. این خودرو هماکنون با قوای محرکه پلاگین هیبریدی عرضه شده است.
حذف مشوقهای خرید خودروهای پلاگین هیبریدی برای خریداران شخصی یک مساله دردناک است. البته خریداران سازمانی میتوانند از معافیت مالیاتی ۱۰ درصدی لذت ببرند. البته XCeed پلاگین هیبریدی هزینههای کمتری خواهد داشت.
این خودرو از پیشرانه ۱.۶ لیتری بنزینی و واحد الکتریکی و باتری ۸.۹ کیلووات ساعتی استفاده میکند. قدرت ۱۳۹ اسب بخاری و گشتاور ۲۶۵ نیوتون متری این مجموعه نیز از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. البته این قدرت خیلی به چشم نمیآید مخصوصاً وقتی بدانید XCeed حدود ۱۱۵ کیلوگرم سنگینتر از مدل بنزینی میباشد.
به همین خاطر پرفورمنس خودرو کمی تحتالشعاع این قضیه قرار گرفته است. کیا ادعا میکند XCeed پلاگین هیبریدی شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۱۰.۶ ثانیهای و حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعتی داشته و این موضوع همانگونه که تصور میکنید کمی کند به نظر میرسد. فقدان سرزندگی و چالاکی کاملاً در این خودرو دیده میشود. XCeed پلاگین هیبریدی شتاب گیری کندی داشته و حتی سبقتهای ساده نیز یک چالش خواهد بود. یک حالت اسپورت نیز برای رانندگی وجود دارد، اما خب تأثیر چندانی در سواری خودرو ندارد.
قوای محرکه پلاگین هیبریدی روی فضای کابین و بار هم تأثیر گذاشته است. فضای بار ۲۹۱ لیتری این خودرو ۱۳۵ لیتر کمتر از نسخه بنزینی بوده و از این نظر باید با سوپرمینیهای کلاس B مقایسه شود تا شاسی بلندهای کوچک کلاس C. کابین هم از این قضیه بیتأثیر نبوده است. باتری خودرو زیر صندلی عقب جای گرفته و بنابراین صندلی کمی در ارتفاع بالا نصب شده است و این موضوع باعث کاهش فضای زانو شده است. این نقطهضعف مشترک خودروهای پلاگین هیبریدی بوده، اما چنین نقیصهای در XCeed بیش از رقبا خود را نشان میدهد.
البته نیمهی پر لیوان هم وجود دارد. قوای محرکه عملکرد آرام و بینقصی داشته و کیا چندی است که تکنولوژی پلاگین هیبریدی را توسعه میدهد و پیشرانه ۱.۶ لیتری این خودروساز نیز به خوبی شناخته شده است. کیا ادعا میکند این خودرو در نسخه تریم ۳ خود مصرف برجسته کمتر از ۲ لیتری دارد که قابلتوجه میباشد. در حالت الکتریکی نیز برد حرکتی ۵۸ کیلومتری وجود دارد.
برخی جزئیات هوشمندانه هم وجود دارد. با استفاده از حالت “فقط راننده” میتوان انرژی باتری را حفظ کرد. در این حالت تمامی ورودیهای هوا به جز ورودی سمت راننده بسته میشود تا انرژی ذخیره شود. همچنین میتوان شارژ خودرو را طی ساعات شب برنامهریزی کرد تا از تعرفه برق ارزانتر سود برد.
کابین XCeed نیز احساسبرانگیز بوده و از نظر کیفیت و متریال استفاده شده خودروی سطح بالایی به نظر میرسد. از جمله تجهیزات استاندارد تریم ۳ این خودرو میتوان به سیستم تهویه مطبوع خودکار، چراغهای جلوی خودکار، دوربین دندهعقب و رینگهای آلیاژی اشاره کرد. صفحهنمایش مرکزی XCeed هم ابعاد ۱۰.۳ اینچی داشته و از کیفیت خوبی برخوردار میباشد.
کیا XCeed هزینههای مالکیت کم و راحتی را بر فضای کابین و بار زیاد و تجربه رانندگی لذتبخش ترجیح داده است. اگر خواهان یک کراس اوور پلاگین هیبریدی هستید که در کل عملکرد بهتری داشته باشد کیا نیرو پلاگین هیبریدی توصیه بهتری خواهد بود. رنو کپچر E-Tech جدید هم شاید ارزش انتظار را داشته باشد. البته اگر هزینه سوخت کم و برد الکتریکی مناسب اولویت اصلی شما باشد و گارانتی ۷ ساله را نیز بخواهید، XCeed پلاگین هیبریدی میتواند در لیست خرید جای بگیرد.
قیمت: ۳۰۶۹۵ پوند
پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری بنزینی و واحدی الکتریکی
قدرت/گشتاور: ۱۶۵ اسب بخار/۲۶۵ نیوتون متر
گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۰.۶ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۶۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: کمتر از ۲ لیتر در هر صد کیلومتر
پاسخ ها