🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

با ۵ روش ساده فرزند خود را به نابغه ای خلاق تبدیل کنید

یک روانشناس کودک و نوجوان گفت: والدین می توانند با به کارگیری روش های ساده کودکانی خلاق را تربیت کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های  اخبار  از مشهد ،  والدین در دنیای معصومانه کودکان و رفتار‌های آن ها، نقش تاثیر گذاری دارند، زیرا آن‌ها هستند که می‌توانند مسیر ذهنی کودک را هدایت کنند و به تفکر خلاق کودکان مسیر دهند. با این ۵ روش به شما والدین عزیز خواهیم گفت که چگونه می‌توانید کودک خود را به نابغه‌ای خلاق تبدیل کنید.

 

مریم احمدی روانشناس کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های  اخبار  از مشهد ، با تاکید بر اینکه برای خلاق بودن، نیازی به داشتن هوش و ذکاوت بالا نیست، گفت: یک فرد خلاق الزاماً فردی با هوش نیست، بلکه تنها با استفاده از تجربه، آزمایش و البته کنجکاوی و بررسی درباره پدیده‌های محیطی‌اش، قوه خلاقیت و ابتکار خود را متجلی می‌سازد. 

 

او با اشاره به اینکه کودکان ذاتاً خلاق‌ هستند افزود: اگر بتوانیم شرایط و موقعیتی برایشان فراهم آوریم که سرشار از ایده‌ها و ابتکارات جالب شوند و آن‌ها بتوانند بدان وسیله استعدادها و مهارت‌های ناشکفته خود را شکوفا سازند و فرصتی برای رشد و پرورش نیروی خلاقانه‌شان پیدا کنند، کودکمان خلاق خواهد بود.

 

این روانشناس کودک و نوجوان با بیان اینکه کودکان برای ارائه کارهای خلاقانه خود نیازمند ایده‌ها و اطلاعات خامی‌اند که با ترکیب کردن آن‌ها بتوانند قوه ابتکار و نوآوری‌شان را نمایش دهند، ادامه داد: کتاب، بازی‌های گوناگون، لوازم و مواد خام اولیه، نوارهای موسیقی، عروسک‌های نمایشی، از جمله مواردی هستند که می‌توانند انگیزه و عاملی برای احیا و بروز خلاقیت هنری – علمی بچه‌ها باشند.

 

احمدی بیان کرد: راههایی متفاوتی برای افزایش خلاقیت کودکان  پیشنهاد می شود که از جمله آنها می توان به پنج روش ساده زیر اشاره کرد:

 

۱. کودک را درگیر یک نمایش خیالی کنید

 

خلاقیت کودک

فعالیتی همراه با تخیل و تظاهر که کودک داستان و ایده آن را از ابتدا می‌سازد و از وسایل مختلف برای نشان دادن ایده‌هایش استفاده می‌کند. برای مثال، یک جعبه به یک تلفن یا هیولا تبدیل می‌شود که نشان دهنده، خلاقیت اوست! نتایج تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که میزان و کیفیت تخیل، مهارت‌های داستان‌گویی و بیان احساسات که کودکان در نمایش خیالی از خودشان بروز می‌دهند، با توانایی‌های تفکر خلاق همراه خواهد شد.


۲. الگویی خلاق برای کودک‌تان باشید

 

خانواده و کودک خلاق
وقتی در کنار فرزندتان هستید، سعی کنید خلاق باشید. وقتی کودکان شخص بسیار خلاق دیگری را تماشا می‌کنند، خودشان خلاق‌تر می‌شوند؛ از این رو اگر می‌خواهید فرزند شما خلاق باشد، ایده خوبی است که تلاش کنید تا خودتان خلاق باشید. اما چطور می‌توانید این کار را انجام دهید؟ یک روش ساده این است که به راه‌های متفاوت زیادی برای استفاده از یک شی فکر کنیم. به عنوان مثال هنگامی که در کنار فرزندتان هستید، می‌توانید از یک حوله نه فقط به عنوان یک حوله بلکه به عنوان یک شنل، پتو، کلاه و موارد دیگر استفاده کنید.



۳. به تماشای فیلم‌های تخیلی بنشینید

 

تماشای فیلم با کودکان

 

فیلم‌های تخیلی را با کودک خود تماشا کنید. اگر کودکان یک ویدئو کلیپ ۱۵ دقیقه‌ای با محتوای تخیلی را مشاهده کنند، خلاق‌تر می‌شوند. در مورد کتاب‌های تخیلی نیز به همین صورت است، آن‌ها در ذهن خود شخصیت کتاب را تصور و خلق می‌کنند، شخصیتی با افکار کودکانه خود.

 

 

۴. همه آزادی‌هایش را نگیرید

 

خلاقیت کودکان

 

اگر والدین خواسته‌های کمتری از فرزندان خود داشته باشند و آزادی بیشتری به آن‌ها (مثلا برای انتخاب اسباب‌بازی یا یک دفتر) بدهند و در مقابل بیشتر پاسخگوی ایده‌های آن‌ها باشند، خلاقیت کودکان افزایش می‌یابد، نباید به دفعات زیاد به آن‌ها بگویید، چه کار‌هایی را انجام بدهد و چه کار‌هایی را انجام ندهد؛ بنابراین شاید به جای این‌که فرزند خود را به اجبار در هر کلاس زبان‌خارجی و هنری که خودتان به آن‌ها علاقه‌مند هستید ثبت‌نام کنید، می‌توانید به حرف فرزندتان گوش کنید و ببینید که او شما را به کجا می‌برد و علایق‌اش چیست.


۵. نسل صفحه لمسی را درک کنید

 

با ۵ روش ساده فرزند خود را به نابغه‌ای خلاق تبدیل کنید


اگر والدین در صورت اصرار بیش از حد از شما اجازه استفاده از تلفن همراه و رایانه لوحی را گرفتند، باید اجازه دهید او با برنامه‌هایی بازی کند که به وی اجازه می‌دهد تا تصمیمات خلاقانه‌تری بگیرد؛ برنامه‌هایی که به کودکان امکان نوشتن، نقاشی، کولاژ، طراحی و نواختن می‌دهد، خلاقیت را در کودکان پرورش می‌دهد. لزوما استفاده از تلفن همراه و کامپیوتر، خلاقیت آن‌ها را محدود نمی‌کند.

 

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋