🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

شناسایی محوطه تاریخی ۵ هزار ساله در نهبندان

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهبندان از شناسایی محوطه تاریخی و سنگ نگاره در غرب شهرستان در منطقه‌ای به نام نخلستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های  اخبار  از بیرجند  ، شبانی سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهبندان گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده، قدمت این محوطه و نقوش سنگ نگاره مربوط به دور‌های اشکانی و اسلامی است.

او افزود: این نقوش در دو قطعه سنگ حجاری شده، به طوری که قطعه نخست که نقوش مهم‌تری بر آن واقع است در سمت شرق محوطه تاریخی نخلستان قرار دارد و نقش‌ها بر وجه شمالی، غربی و سطح فوقانی آن حک شده است.

شبانی تصریح کرد: حدود هشت متری غرب سنگ‌نگاره اول، سنگ‌نگاره دوم قرار دارد و نقش‌های آن به دو قسمت تقسیم شده است که نقوش در وجه شمالی قطعه اصلی و بر بخش فوقانی قطعه جدا شده حجاری شده‌اند.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهبندان با بیان اینکه نقوش سنگ نخست شامل نقوش گیاهی و جانوری است، ادامه داد: نقوش جانوری شامل بز، گاو‌های کوهان‌دار شاخ‌دار و سگ است و نقوش گیاهی شامل تصویر درختی در حد واسط دو حیوان (بز) است.

او اظهار کرد: این درخت یکی از منحصر بفردترین عناصر نقوش صخره‌ای است که بیشتر در نقوش برجسته دیده می‌شود.

شبانی عنوان کرد : تصویر حیوانات نیز استلیزه نیست، چراکه هنرمند تلاش نموده تا پیکره حیوانات را تا حد امکان نشان دهد، از این رو تاریخ‌گذاری آن را محتمل‌تر کرده است.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهبندان با بیان اینکه در نقش گاو کوهان‌دار، به خوبی کوهان و شاخ و بدنه جسیم گاو مشخص است، اضافه کرد: از سویی وجود نقش درخت و بز‌های قرینه در طرفین آن یادآوری نقوش ادواری باستانی است که قدمت آن را می‌توان از پنج هزار سال پیش تا عهد اشکانی تخمین زد.

او گفت: با توجه به اسناد و مدارک بسیار که دلالت بر سکونت و آبادانی منطقه در دوره اشکانی دارد، می‌توان گفت این نقوش درهمان دوره حجاری شده و یکی از زیباترین نقوش صخره‌ای منطقه خراسان‌جنوبی است.

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋