به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی اخبار ، ماههاست که بانک آینده از پرداخت ۹۱۰ میلیارد تومان پول حاصل از فروش اوراق مشارکت شهردرای تهران که به منظور توسعه مترو به فروش رسیده بود، خودداری میکند و حالا یک عضو شورای شهر تهران ضربالاجل یک هفتهای تعیین کرده که اگر این پول به سرعت داده نشود، پشت پرده اهداف سهامداران بانک آینده از این رفتار را افشا خواهد کرد و مردم را در جریان جزییات قرار میدهد.
شورای اسلامی شهر تهران از طریق قانون پیش بینی شده، مجوز انتشار ۱۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای کمک به تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو را در دی ماه سال ۹۷ تصویب کرد.
شهرداری تهران برای این کار دو بانک صنعت و معدن و بانک آینده را به عنوان بانک عامل تعیین کرد و در دی ماه سال ۹۸ فروش اوراق مشارکت در این دو بانک انجام شد.
طبق دستورالعمل بانک مرکزی، این دو بانک موظف به واریز عین نقدینگی حاصل از فروش اوراق مشارکت به حساب شهرداری تهران نزد خزانه هستند.
بانک صنعت و معدن ۳۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخت که تمام آن را به حساب شهرداری تهران واریز کرد.
بانک آینده هم ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را به یک نفر فروخت که تاکنون ریالی از آن را به شهرداری پرداخت نکرده و در صندوق خود نگه داشته است.
شهرداری تهران که با پیش بینی رسیدن این پول به تهرانیها قول داده بود، در ۶ ماهه دوم سال، هر ماه یک ایستگاه افتتاح کند، از این کار باز ماند و تنها موفق به افتتاح سه ایستگاه شد.
بانک آینده در دفاع از اقدام خود مدعی کافی نبودن وثیقه از سوی شهرداری تهران است و دقیقا معلوم نیست دنبال چه وثیقهای است.
علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به اینکه نحوه تعامل و عملکرد بانک آینده، برنامهریزیهای شرکت مترو در سال ۹۸ به ویژه در نیمه دوم سال را دچار وقفه کرد، گفت: مقرر بود با مبلغ اوراق مشارکتی که نزد بانک آینده بلاتکلیف باقی مانده است، ۷ کیلومتر و ۶ ایستگاه دیگر از خط ۶ و نیز ۴ ایستگاه دیگر از خط ۷ تکمیل و به بهره برداری برسد.
او با بیان اینکه تاکنون هر ملکی که به بانک آینده پیشنهاد شده یا پذیرفته نشده و یا فرآیندهای طولانی اداری این موضوع را بلاتکلیف رها کرده است، گفت: علیرغم برخی تصورات در این خصوص که شاید چالشهای مالی بانک آینده باعث شده این منابع در ماههای گذشته در جای دیگر هزینه شود و در حال حاضر بانک نقدینگی لازم برای پرداخت سهم و اوراق مشارکت شهرداری تهران را ندارد، بعید است با توجه به توانمندی و سابقه بانک مذکور چنین مطلبی صورت پذیرفته باشد.
مدیرعامل شرکت متروی تهران خاطرنشان کرد:حال با توجه به اینکه شهرداری هیچ بدهیای به بانک آینده ندارد، این بانک نه تنها همکاری نمیکند، بلکه به بهانه بی اعتمادی، با نپذیرفتن تضامین مختلفی که ارائه شده و نیز طولانی کردن فرآیند اداری، حق مسلم شهروندان را به شرکت مترو پرداخت نمیکند.
امام با اشاره به اینکه شرکت مترو تهران علاوه بر پرداخت سهم ۵۰ درصدی خود برای تضمین اوراق مشارکت سهم ۵۰ درصدی تضامین دولت را نیز ارائه کرده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در این مدت اصل و سود اوراق مشارکت را نیز باید پرداخت کنیم و این به معنی یک ضرر بزرگ علاوه بر بلاتکلیف ماندن بهره برداری از ایستگاههای جدید است.
خودداری بانک آینده از عمل به وظایف قانونی خود، کم کم صدای اعضای شورای شهر را هم در آورد و کار را به بانک مرکزی کشاند.
مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران ۲۵ اسفند ۹۸ در جلسه شورای شهر با انتقاد شدید از رفتار بانک آینده، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی را خطاب قرار داد و طی تذکری گفت: جناب آقای دکتر همتی، امروز بانک آینده مسئول عدم توسعه مترو و تأخیر در پرداخت مطالبات کارگران شریف و مهندسان زحمتکش پروژه توسعه مترو است. این بانک تا زمان ادای دین خود مسئول کارشکنی در حل مشکل ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران شناخته میشود، لذا درخواست اینجانب به عنوان نماینده شریف مردم تهران از آقای همتی، ریاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پیگیری و حل این مشکل است.
با این سخنان تند و تیز انتظار میرفت که به سرعت اقدامات لازم صورت گیرد و پیش از پایان سال، ۹۱۰ میلیارد تومان مترو به حساب شهرداری واریز شود، اما نه تنها این پول نرسید، بلکه صدایی هم از همتی نیامد تا فراهانی و مردم تهران دل خوش به این باشند که عزمی برای حل این مشکل وجود دارد.
پس از آن که تذکر فراهانی کارساز نشد، سید محمود میرلوحی عضو دیگر شورای شهر تهران که مویی سپید کرده، وارد گود شد، اما میرلوحی یک راست به سراغ معاون اول رئیس جمهور رفت.
میرلوحی با اشاره به اینکه قبلا تذکری در مورد عدم واریز ۹۱۰ میلیارد تومان به رئیس کل بانک مرکزی داده شده بود، گفت: اکنون این تذکر را به آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ارسال میکنم و امیدوارم که پیش از پایان سال ۹۸ ترتیب اثر داده شود.
عقربههای ساعت چرخید و لحظه آغاز سال ۹۹ فرا رسید، اما خبری از پاسخ جهانگیری نیامد.
مردم تهران به علت شیوع ویروس کرونا تعطیلات نوروزی را در خانه سپری کردند و پس از تعطیلات نوروزی هم این خبر را شنیدند که برای حفظ سلامتی خود باید فاصله اجتماعی یک متر را رعایت کنند. وسایل حمل و نقل عمومی هم از رعایت فاصله یک متری مستثنی نبودند، البته در هفته ای که گذشت به علت تعطیلی بسیاری از مشاغل و کم بودن بار تعداد مسافران این قاعده به دلیل سهولت و اهمیتی که داشت از سوی شهروندان تهرانی رعایت شد.
متروی تهران ۲۴ فروردین
ناوگانی که تا پارسال در شرایط عادی برای مسافران ایستاده هم جا نداشت، حالا محدودتر شده و ایستادهها باید یک متر هم از یکدیگر فاصله داشته باشند. باید دید آیا از روز شنبه (۳۰ فروردین ماه) تهرانیها میتوانند همچنان شاهد ادامه رعایت فاصله اجتماعی باشند یا ناچارند شرایطی مشابه سال ۹۸ را تجربه کنند.
متأسفانه مردم تهران اسفند سال ۹۸ را در حالی سپری کردند که علیرغم شیوع کرونا هنوز هیچ مرکزی تعطیل نشده بود و رعایت فاصله اجتماعی هم هنوز از سوی کسی تا این حد جدی نگرفته شده بود و اگر تعداد واگنهای مترو بیشتر بود، مردم هم فاصله بیشتر از یکدیگر داشتند و به همان اندازه احتمال شیوع کرونا در تهران هم کاهش پیدا میکرد.
یک روز عادی در متروی تهران پیش از شیوع کرونا
در این شرایط اهمیت افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس صد چندان شده است. مردم برای جلوگیری از شیوع کرونا با فاصله بیشتری در مترو حضور دارند و پزشکان این سرزمین هم تا پای جان برای مقابله با آن تلاش میکنند.
در این شرایط، کسی از بانک آینده انتظار گذشت و ایثار ندارد، اما حداقل انتظار انجام وظیفهای است که از قضا نقش مهمی در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت عمومی جامعه دارد.
خودداری از انجام وظیفه و بی اعتنایی به سلامت عمومی جامعه توسط بانک آینده، سبب شد تا این بار میرلوحی لحن خود در مورد رفتار این بانک را تغییر دهد.
سید محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در گفتوگو با اخبار ، گفت: بانک آینده ۹۱۰ میلیارد تومان دیگر را که همه آن توسط یک نفر خریداری شده، گروگان نگه داشته و از آن سوء استفاده میکند.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: بانک آینده برای دادن این پول به شهرداری بهانه تراشی میکند و هر سندی را که شهرداری به عنوان وثیقه میدهد، رد میکند.
پس از پایان تعطیلات نوروزی به خاطر شرایط ناشی از کرونا، فعالیت بسیاری از کسب و کارها ممنوع اعلام شد و همین تصمیم سبب شد تا حدودی از بار حمل و نقل عمومی کاسته شود.
حالا قرار است از روز شنبه ۳۰ فروردین بسیاری از محدودیتهای ناشی از کرونا حذف شود و کم کم وضعیت کسب و کار و فعالیت مردم با حفظ پروتکلهای بهداشتی به روال عادی بازگردد.
این وضعیت خبر از افزایش بار حمل و نقل عمومی از روز شنبه میدهد و در این شرایط افزایش واگنهای مترو امری اجتناب ناپذیر میشود که تا امروز این قدر اهمیت نداشته است.
میرلوحی که به شدت پیگیر وصول این مطالبات است، هشدار داده و ضرب الاجل تعیین کرده که اگر این کار انجام نشود، پشت پرده اهداف بانک آینده از این کار را باز خواهد کرد.
سید محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی اخبار ، گفت: بانک آینده وثایقی را که شهرداری داده نمیپذیرد و به نظر میرسد علت این کار به خاطر چشم داشت سهامداران پشت صحنه بانک به وثیقهای بزرگتر است که آن را دنبال میکنند.
عضو شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد که در پی نامهای که در این مورد به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نوشته بود، مسئله حل شود.
او افزود: من یک هفته دیگر هم صبر میکنم و اگر مسئله حل نشد، آن وقت جزئیات چشم داشت سهامداران بانک آینده را بازگو خواهم کرد.
میرلوحی خاطر نشان کرد: اگرچه بانک آینده، یک بانک خصوصی است، اما تابع سیاستها و چارچوبهای دولت و بانک مرکزی نیست.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بانک آینده برای ندادن این پول، بهانه تراشی میکند و میگوید وثیقه در حد اعتبار نیست، تصریح کرد: اصل و سود اوراق قرضه بر عهده شهرداری است و بانک آینده برای این مقدار ۳ هزار میلیارد تومان وثیقه میخواهد.
گزارش از علی کاظمی
پاسخ ها