به گزارش گروه استان های اخبار
از اصفهان،مرضیه فرشاد مدیر کل بهزیستی استان اصفهان گفت: سلامت روان، جزیی از مفهوم سلامت است که در دوران شیوع ویروس کرونا باید توجه ویژهای به آن داشت.
وی با ارائه گزارشی از عملکرد پیشگیرانه بهزیستی استان در خصوص ویروس کرونا، گفت: در سطح استان ۱۲۰ مرکز شبانه روزی فعال هستند که در قرنطینه کامل به سر میبرند و کلیه اصول بهداشتی مراقبتی در آنها رعایت میگردد.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان افزود: علاوه بر این مراکز، حدود ۸۰ مرکز به صورت شبانه روزی یا به صورت تیمهای سیار همچون شلتر، تی سی و موبایل ون به ارائه خدمات میپردازند. دو موبایل ون با حضور در پاتوقها و مناطق حاشیه ای، بستههای بهداشتی و ارزاق بین افراد توزیع میکنند و با ارائه آموزشهای لازم به دنبال کنترل و کاهش شیوع این ویروس در این مناطق هستند.
مرضیه فرشاد افزود: خط ۱۴۸۰ در از اسفند ماه ۹۸ تا الان در سه شیفت از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب به هم استانیهای عزیز خدمات مشاورهای ارائه میکند. آمارها نشان میدهد تعداد تماسها با خط ۱۴۸۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دوبرابر شده است.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: در کنار پیامدهای منفی که ویروس کرونا میتواند ایجاد کند؛ آسیب به سلامت روان افراد و به تبع آن کاهش بهزیستی روانی اجتماعی مردم عزیز، دور از ذهن نیست. به همین جهت ما متعقدیم میبایست از تمامی ظرفیتها برای غربالگری و ارائه خدمات روانشناختی استفاده کرد. در همین راستا دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در قالب طرح محب (مشاوره و حمایتهای روانی- اجتماعی در بلایای طبیعی و انسان ساخت) با تشکیل کارگروه علمی و فنی، تدوین محتوی و زیرساخت و فن آوری؛ سامانه «خود ارزیابی وضعیت روانشناختی» را طراحی کرد که در این فرآیند، خدمات بر اساس سطح بندی و سیستم ارجاع ارائه خواهد شد.. افراد پس از مراجعه به سامانه به نشانی http://corona.behzisti.ir ضمن تکمیل اطلاعات جمعیت شناختی، به سوالات تخصصی پاسخ خواهند داد. در صورتیکه فرد در هر یک از آیتمها از حد طبیعی عبور کرده باشد، به منظور افزایش دقت در ارزیابی به تناسب نمره، سوالات دیگری را پاسخ خواهد داد. سپس در پایان فرآیند، متناسب با نمره غربالگری، توصیههای روانشناختی ارائه میشود.
مرضیه فرشاد قابلیت دیگر سامانه را ارجاع به صدای مشاور (۱۴۸۰) سازمان عنوان کرد و گفت: بدین صورت افرادی که در گروه امتیازی بالاتر از حد طبیعی قرار میگیرند (تنش شدیدتری را تجربه میکنند)، میتوانند با ارائه شماره تلفن و کد ملی در سامانه خود ارزیابی روانشناختی؛ کد شناسه خدمت دریافت کنند و با صدای مشاور تماس (۱۴۸۰) بگیرند تا از خدمات تخصصی بهرهمند شوند و چنانچه بر اساس تشخیص و مصاحبه مشاوران و روانشناسان صدای مشاوره (۱۴۸۰)، به خدمات تخصصی نیاز باشد، به مراکز تخصصی سازمان ارجاع میشوند.
او افزود: این چرخه تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت. البته لازم به ذکر است تمامی فرآیند خدمت به صورت رایگان ارائه میشود.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در پایان ابراز داشت: امیدواریم با مراجعه مردم به سامانه خود ارزیابی روانشناختی؛ ارتقای کیفیت زندگی، کاهش تاثیرات منفی اجتماعی و مدیریت و پیشگیری از آسیبهای روانی و اجتماعی، اقدامات به موقع و در دسترسی را شاهد باشیم و بار سیستم بهداشتی و درمانی کشور در خصوص ویروس کرونا را کاهش دهیم.
م
پاسخ ها