به گزارش گروه فیلم و صوت اخبار ، اولین راه آهن در ایران، در دورۀ ناصرالدین شاه تاسیس شد وقتی سال ۱۲۶۱، یک خط تراموا بین تهران و شاه عبدالعظیم به طول ۸۷۰۰ متر کشیده شد. اما تکنولوژی این راهآهن و قطاری که در آن استفاده شد، در دست فرانسویها و بلژیکیها بود. بعدها روسها هم در صنعت قطار وارد ایران شدند. در زمان رضاشاه نیز قطارهای ایران را آلمانها و انگلیسیها میساختند. در تمام دوران پهلوی، ایران هرگز به سمت تولید موتور قطار و ساخت لوکوموتیو حرکت نکرد. برای همین حتی بعد از انقلاب، یعنی در طول دوران جنگ و سالهای پس از آن نیز ایران تا مدتها متکی به واردات لوکوموتیو از خارج از کشور بود. بعد از مطالعات اولیه، از آبان ۱۳۸۷ احداث کارخانه در فضایی ۱۶ هکتاری در استان البرز آغاز شد و تولید آزمایشی از خرداد ۱۳۹۰ با موفقیت به نتیجه رسید. سرانجام از بهمن ۱۳۹۱، صد و سی سال پس از ورود قطار به ایران، اولین خط تولید لوکوموتیو بومی در ایران با ظرفیت تولید ۶۰۰ دستگاه آغاز به کار کرد. پیش از این، از ۱۹۵ کشور جهان، تنها ۳۹ کشور توانایی ساخت لوکوموتیو را داشتند که قدرت عمده در اختیار کشورهای آمریکا، آلمان، انگلستان، فرانسه، لهستان، ایتالیا، کانادا و اسپانیا بود. اما حالا ایران نیز برای اولین بار در تاریخ خود به یک کشور تولیدکنندۀ موتور قطار و لوکوموتیو بدل شده است.
پاسخ ها