مرندی مقدم با اشاره به اینکه در سال ۹۶ استانداردها را از ۵۵ مورد به ۸۵ استاندارد رساندیم گفت: این ارتقا هم در حوزه کیفی و هم در حوزه کمی بود، برای خودروهای داخلی نیاز به طراحی و قطعهسازی داریم، به طوری که در شورای عالی استاندارد مصوب شد تا خودرو پراید و پژو از سال دیگر تولیداتشان متوقف شود، اما برای مدتی برای تاکسی پژو از نوع گازسوز اجازه تولید داده شد به طوری که برای خودروهای پژو بنزین سوز و سواری اجازه تولید از تاریخ ۳۱ شهریور سال ۹۹ داده نشده است.
او با اشاره به اینکه این دو خودرو باید از رده خارج شوند افزود: تیراژ پراید و پژو بالا بود لذا به دلیل مشکلاتی که این خودروها داشتند مورد اعتراض مردم قرار گرفتند و این خودروها نمیتوانستند استانداردها را پاس کنند.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه مطابق قانون هوای پاک تا سال ۱۴۰۰ بایستی بنزین و گازوئیل بر اساس استاندارد ملی ایران داشته باشیم ادامه داد: استاندارد ملی ایران معادل یورو ۴ است، امسال وزارت نفت ۸۰ درصد پوشش جمعیتی را با بنزین یورو ۴ داشته باشد.
مرندی مقدم با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ باید به یورو ۴ دست پیدا کنیم افزود: متاسفانه بین خودروسازان و وزارت صنعت چالشهایی پیرامون نوع سوخت وجود دارد، در سال ۱۴۰۰ باید در کل کشور بنزین توزیعی یورو ۴ باشد و از سوی دیگر هم وزارت نفت باید به دنبال تولید استاندارد بنزین یورو ۵ باشد.
او تصریح کرد: از سال ۹۶ استانداردها برای تمامی خودروهایی که قرار بود وارد کشور شوند الزامی شد؛ یعنی خودروها باید ۸۵ استاندارد را رعایت کنند، دیگر اجازه ندادیم خودرویی وارد کشور بدون رعایت ۸۵ استاندارد شوند، خودروهای داخلی در فرآیند تولید نیاز به قطعه سازی و طراحی دارند لذا درسه زمان ۸۵ استاندارد را تقسیم کردیم ما امروز از مرحله دوم عبور کردیم یعنی خودروهایی که در حال تولید شدن هستند ۶۳ استاندارد را پاس کردند، اما به دلیل برخی از مشکلات برای خودروهای تجاری و سواری ۳ استاندارد برای خودروهای سواری و ۳ استاندارد برای خودروهای سنگین مانند اتوبوس و کامیون وجود ندارد لذا در شورای عالی استاندارد قرار شد دو خودرو پراید و پژو از دایره تولید متوقف شوند.
در حال تکمیل ....
پاسخ ها