🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

بزرگ‌ترین اشتباه امپراتور

ماه دسامبر در زندگی ناپلئون بناپارت یادآور دو جنگ بزرگ است که یکی با پیروزی و افتخار همراه بود و دیگری یکی از بزرگ‌ترین شکست‌هایی بود که یک فرمانروا می‌توان تجربه کند.

بزرگ‌ترین اشتباه امپراتور
به گزارش گروه وبگردی اخبار ، ناپلئون که در جوانی افسر توپخانه ارتش فرانسه بود، پله‌پله مدارج ترقی را طی کرد و درنهایت نخستین امپراتور فرانسه شد و بر تخت نشست، اما همه هنر او در شیوه حکومتداری‌اش نبود. به گواه تاریخ دلیل اغلب پیروزی‌هایی که ارتش فرانسه در زمان ناپلئون کسب کرد، به نحوه مدیریت میدان نبرد و استفاده از تاکتیک‌های بدیع جنگی او برمی‌گشت. هرچند همیشه هم شانس با او یار نبود و همچون بسیاری دیگر از فرمانروایان نامدار تاریخ برخی از بزرگ‌ترین اشتباهاتش را در بزرگ‌ترین نبردهایش مرتکب شد.

پیروزی در نبرد سرنوشت‌ساز

دوم دسامبر ١٨٠٥ میلادی روز بزرگی در تاریخ فرانسه و حتی اروپا به شمار می‌رود. در این روز دهکده استرلیتز که امروزه در کشور چک واقع شده و آن زمان جزئی از امپراتوری اتریش به شمار می‌رفت، شاهد یکی از مهیب‌ترین جنگ‌هایی بود که اروپا تا آن زمان به خود دیده بود. ارتش‌های دو امپراتوری روسیه و اتریش برای پایان دادن به افسانه ناپلئون بناپارت خود را به این دهکده رسانده بودند تا شر او را برای همیشه از سر الکساندر اول تزار روسیه و فرانتس دوم امپراتور اتریش کم کنند، اما پس از ٩ساعت جنگ بی‌وقفه فرانسوی‌ها با فرماندهی شخص ناپلئون نبرد امپراتور‌ها را به نفع خود پایان دادند. نتیجه این پیروزی بزرگ امضای پیمان پرسبورگ بود که به موجب آن اتریش ضمن پرداخت ٤٠‌هزار فرانک غرامت، همه متصرفات خود در ایتالیا را به فرانسه واگذار کرد. ناپلئون همچنین در کمال بزرگواری اجازه داد باقی‌مانده ارتش شکست‌خورده روسیه به کشور خود بازگردند، به این ترتیب فرانسه برای نخستین بار طی تاریخ خود در قامت یکی از قدرت‌های قاهر اروپا ظاهر شد.

گرسنه و سرمازده در مسکو

هفت سال پس از نبرد استرلیتز، ناپلئون بزرگ‌ترین لشکرکشی تاریخ اروپا تا آن زمان را رقم زد و در سال ١٨١٢ میلادی با ٥٠٠‌هزار سرباز برای فتح روسیه راهی سرزمین تزار‌ها شد. او پس از درهم‌کوبیدن روس‌ها در نبرد بورودینو موفق شد راه خود را به سمت مسکو باز کند. در پایتخت تزار‌ها پیروزی دیگری انتظار فرانسوی‌ها را می‌کشید و آن‌ها موفق شدند شهر را به تمامی تصرف‌کنند، اما نکته اینجا بود که روس‌ها قبل از فرار از مسکو آن را آتش زده و تمام غلات موجود در انبار‌ها را با خود برده بودند. حالا ارتش امپراتوری با شهری سوخته طرف بود که نه سرپناهی برای سربازان داشت و نه غذایی برای سیرکردن شکم‌شان. در چنین وضعیتی ناپلئون چاره دیگری نداشت جز آنکه دستور عقب‌نشینی به سمت فرانسه را صادر کند. ٢٠٧‌سال پیش، برابر چهاردهم دسامبر ١٨١٢ میلادی، آخرین سرباز فرانسوی از خاک روسیه خارج شد. ناپلئون هنگام حمله به روسیه ٥٠٠‌هزار سرباز داشت، اما در بازگشت تنها ٣٠ نفر از آن‌ها موفق شدند دوباره رنگ وطن را ببینند.

منبع: شهروند

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋