🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

پشت صحنه تعطیلی بخش مهمی از بازار

در چند روز اخیر بلوایی از طرف صنف طلافروشان در شهرهای مختلف کشور به پاشده.

برترین‌ها: در چند روز اخیر بلوایی از طرف صنف طلافروشان در شهرهای مختلف کشور به پاشده. درباره این مشکل، دو تفسیر که یکی از طرف طلافروشان و دیگری از سمت منتقدان این صنف مطرح شده که در ادامه به آنها می‌پردازیم. دلیل این اعتراض (اعتصاب) هم به مصوبه مالیاتی مجلس و فعالیت دوباره «سامانه جامع تجارت» برمی‌گردد که باعث شده طلافروشان شهرهای تهران، تبریز، همدان، اصفهان، مشهد، شیراز و اردبیل و...، تعطیل کنند.

پشت‌پرده تعطیلی بخش مهمی از بازار

در این باره روزنامه فرهیختگان (متعلق به دانشگاه آزاد) در نقد این اقدام بخش مهمی از بازار نوشت: 

یکی از موضوعاتی که بعضی از طلافروشان ظاهرا از آن به عنوان نگرانی خود عنوان می‌‌کنند، موضوع افزایش مالیات پرداختی این صنف است. آمارها نشان می‌دهد که در سال 1402 به طور میانگین هر طلافروش ماهانه 824 هزار تومان مالیات داده ولی از حقوق هر کارمند بین یک تا دو میلیون تومان برای مالیات کسر شده است. جواد اسکندری کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوالی جنجالی در این خصوص که آیا طبق مصوبه مجلس، طلا‌فروشان مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند، گفت: «اولا صرف خرید و نگهداری طلا مشمول مالیات نمی‌شود. لذا براساس این مصوبه آنچه مهم است فروش طلا است و هیچ الزامی به ثبت موجودی طلا نیست و نگهداری طلا به هیچ عنوان مشمول مالیات نمی‌شود.» وی افزود: «ثانیا در صورتی که مردم عادی طلای خود را به طلافروشی‌های رسمی بفروشند، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند. به عبارت دیگر مصوبه مجلس به دنبال شفافیت این بازار مهم بوده‌ است.»

پشت‌پرده تعطیلی بخش مهمی از بازار

طرف مقابل اما نظر دیگری دارد. در همین زمینه کاربری توئیتری به «گلد گالری» به این ابهامات دامن زد: 

داستان این است که یک سامانه طراحی کرده‌اند که فروشندگان طلا، سازندگان و بنکداران باید سرمایه اولیه خودشان را ثبت کنند!؟ حالا ایرادش چیست؟ اول اینکه با سیستمی دارند که یک‌روز سامانه سوخت، یک‌روز شهرداری و یک‌روز صداوسیما هک می‌شود، دارندگان سرمایه تارگت‌های گروه‌های شاید خلافکار شوند. دوم اینکه آقایان بالا رفتن تورم را عایدی سرمایه در نظر می‌گیرند یعنی اگر امسال مثلا یک کیلو طلا، سه میلیون و چهارصد هزار تومان است و با رشد تورم چهار میلیون و چهارصد هزار تومان می‌شود، یک کیلو طلای شما یک کیلو و صد گرم نشده اما از ارزش ریالی‌اش مالیات می‌گیرند، یعنی یک کیلو طلا بدون هیچ کاری تبدیل به نهصد گرم می‌شود. حالا بیایم سراغ مصرف کننده که فکر نکنید فقط یقه‌ی این صنف را می‌گیرند. شما به طور مثال سی میلیون تومان پول داری و برای حفظ سرمایه‌ات ده گرم طلا می‌خری، سال دیگه با افزایش تورم ارزشش طلای شما سی‌وسه میلیون می‌شود! می‌خواهی طلایت را بفروشی، پول لازمی و سه میلیون سود کردی. روی آن سه میلیون سود، سی درصد یعنی نهصد هزار تومان باید مالیات بدهی، راه فرار هم نداری چون زمان خرید شماره ملی و مشخصات شما ثبت شده. یعنی آقایان از تورمی که خودشان باعثش هستند هم می‌خواهند کسب درآمد کنند، در حالی که شما سود نکردی و سرمایه‌ات ثابت مانده است.

پشت‌پرده تعطیلی بخش مهمی از بازار

به نظر نمی‌رسد این اعتراضات که به نظر گسترده است به این زودی‌ها خاتمه یابد و باید دید نظر کدامیک از طرفین پیروز این میدان خواهد شد!

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋