🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

تکرار رسم مبارک

کاشت نمادین نهال از دوران ریاست‌جمهوری حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای تا امروز همه ساله در هفته منابع طبیعی از سوی ایشان انجام شده است.

تکرار رسم مبارک

به گزارش گروه وبگردی اخبار ، فردا اولین روز هفته ملی منابع طبیعی است که در تقویم رسمی کشور با عنوان «روز درختکاری» نامگذاری شده است. مناسبتی که همه ساله رهبر معظم انقلاب توجهی ویژه به آن دارند و بار‌ها این روز را به عنوان «یک رسم مبارک» توصیف کرده‌اند. دیروز نیز به روال سال‌های گذشته دو اصله نهال میوه با دستان حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای به زمین هدیه شد. اقدامی که بار دیگر نگاه خاص ایشان را به لزوم حفظ منابع طبیعی ثابت کرد.

مراسم روز درختکاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، با سال‌های گذشته دو تفاوت مهم داشت؛ نخست این که رهبر معظم انقلاب دیروز برای رعایت نکات بهداشتی با دستکش پلاستیکی نهال‌ها را غرس کردند و دوم این که ایشان در حاشیه این مراسم برخلاف روال سال‌های قبل که همواره توصیه‌های زیست‌محیطی داشتند، این بار سخنان خود را به مسائل بهداشتی اختصاص دادند.

دغدغه حفظ منابع طبیعی
رهبر انقلاب معمولا هر سال در مراسم درختکاری سخنانی درباره لزوم توجه به محیط‌زیست، حفظ جنگل‌ها و مراتع و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی بیان می‌کردند. مثلا ایشان سال گذشته در روز ۱۵ اسفند پس از کاشت دو اصله نهال میوه فرمودند: «ما امروز از ناحیه بی‌اعتنایی به جنگل و مرتع و عدم توجه درست به پوشش گیاهی در سراسر کشور خسارت‌هایی را متحمل می‌شویم و اگر چنانچه در فرهنگ عمومی، حفظ پوشش گیاهی، درخت، گیاه و سبزه جایگاه درست خود را پیدا کند، کشور بهره‌های بیشتری خواهد برد.»

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای همچنین در آن مراسم با انتقاد از کاشت برخی نهال‌های مضر و غیربومی به بهانه جلوگیری از بیابان‌زایی فرمودند: «شنیده‌ایم در بعضی از مراکز کشور به‌خاطر جلوگیری از پیشرفت صحرا و بیابان‌زایی، برخی نهال‌ها و اصله‌هایی که مناسب نیست، کاشته می‌شود. خیلی ضروری است که دستگاه‌های مسؤول مراقبت کنند که چنین اتفاقی نیفتد.»

اشاره ایشان در این صحبت به کاشت نهال‌هایی همچون «کهور آمریکایی» و «کنوکارپوس» برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در برخی نقاط کشور بخصوص استان خوزستان در آن زمان بود. این در حالی است که این درختان گونه‌هایی مهاجم هستند که باعث تهدید کشت و زرع اطراف خود و از بین بردن منابع آب زیرزمینی می‌شوند.

توجه به باغستان‌ها
رهبر معظم انقلاب اسلامی در حاشیه مراسم روز درختکاری سال ۹۶ نیز که در آن دو نهال انجیر و زردآلو کاشته بودند، به نکاتی مهم درباره لزوم حفظ باغستان‌های پایتخت کردند و بیان کردند: «مسؤولان باید مانع از بین رفتن درختان موجود در شهر‌ها بشوند. در شهر تهران باغستان‌هایی وجود دارد، خانه‌های بزرگ یا باغ‌هایی در داخل شهر هست که صاحبان آن‌ها یا دیگران، چشم به آن‌ها دوخته‌اند که آن‌ها را از بین ببرند و برای این که از زمین به یک نحوی استفاده کنند. اما باید جلوی این کار گرفته شود.»

توجه خاص به درختان میوه
تا پیش از سال ۹۵، رهبر معظم انقلاب اسلامی هر سال در مراسم روز درختکاری، به جای کاشت درختان میوه، نهال‌هایی مثل کاج، سرو و چنار می‌کاشتند، اما ۱۸ اسفند ۹۵ ایشان برای اولین بار به کاشت درختان میوه روی آوردند و دو نهال سیب و گیلاس را غرس کردند. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای آن روز درباره علت این کار خود فرمودند: «شخصی در یکی از یادداشت‌های مردمی که هر روز برای من می‌آید، نوشته بود که چرا درخت میوه نمی‌کارید؟ لذا امسال ما درخت میوه کاشتیم. البته درخت میوه، این امتیاز را هم دارد که میوه لذیذ مخصوص ایران را به مردم می‌دهد. آن‌طور که برای من نقل کردند، میوه‌های ما شیرین‌تر، خوش‌طعم‌تر، آبدارتر و مطلوب‌تر [از نمونه‌های خارجی]است. گرچه حالا شنیده‌ام که متأسفانه میوه هم وارد می‌شود، این هم جزو کار‌های غلط است و [جز در موارد ضرورت]، مسؤولان بایستی جلوی این کار را بگیرند.»

کاشت نمادین نهال از دوران ریاست‌جمهوری حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای تا امروز همه ساله در هفته منابع طبیعی از سوی ایشان انجام شده است. رهبر معظم انقلاب همچنین همواره روز درختکاری را رسمی مبارک دانسته‌اند، به عنوان مثال ایشان ۱۸ اسفند ۹۴ در حاشیه مراسم روز درختکاری فرمودند: «روز درختکاری، روز بابرکتی است؛ برای این که گیاه و درخت، مایه برکت زندگی بشر است، ما باید قدر این‌ها را بدانیم.»

وقتی عالی‌ترین مقام رسمی کشور در سال‌های متوالی این چنین بر لزوم حفظ منابع طبیعی کشور تاکید می‌کند و نسبت به مسائل زیست‌محیطی دغدغه دارد، مسؤولان عالی کشور نیز توجه به محیط‌زیست را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند و در این شرایط، انتظار از همه مدیران اجرایی این است که دیگر بدون در نظر گرفتن ضوابط زیست‌محیطی، طرحی را اجرا نکنند.

منبع: روزنامه جام جم

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋