برای پاسخ به این نیاز، اپراتورها نسبت به ارائه خدمات پهنای باند اختصاصی اقدام کردهاند. در واقع اپراتورها با ارائه خدمات پهنای باند اینترنت اختصاصی، سرویسی را در اختیار سازمانها، شرکتها و کسب و کارهایی قرار میدهند که نیاز به اینترنت نامحدود و پهنای باند اختصاصی را برای آنها برطرف میسازد. این سرویس بر روی بستر ارتباطات رادیویی و نیز فیبرنوری قابل دسترسی است و خدمات گستردهای را در اختیار مجموعهها قرار میدهد.
پنل مدیریت مصرف پهنای باند اینترنت اختصاصی
یکی از نکاتی که سازمانها و شرکتها باید هنگام انتخاب یک اپراتور برای دریافت خدمات پهنای باند اختصاصی به آن توجه داشته باشند، داشتن امکان استفاده از پنل مدیریت مصرف است. با استفاده از سرویس پهنای باند اینترنت اختصاصی، سازمانها امکان استفاده از حجم نامحدود را خواهند داشت، اما برای مدیریت بهتر حجم مصرفی کاربران و سرعت انتقال دیتا، نیاز است که پنلی مربوط به مدیریت مصرف کاربران، در اختیار مدیران قرار گیرد.
در واقع اپراتور با ارائه پنل مدیریت مصرف پهنای باند اینترنت اختصاصی، یک مزیت را در اختیار مدیران سازمانها و شرکتها قرار میدهد. تخصیص و تسهیم پهنای باند به افراد یا گروههای کاری، امکان تعریف IP Valid برای هر کاربر در زمان اتصال به شبکه، امکان گزارشگیری از مصرف مشتری با حفظ Log، افزایش امنیت شبکه و جلوگیری از ورود بدافزارها به شبکه داخلی سازمان و جلوگیری از کاهش ناخواسته سرعت به دلیل مصرف کنترلنشده کاربران درون شبکه، از جمله امکاناتی است که میتواند در یک پنل مدیریت مصرف ایدهآل، در اختیار مدیران و مسئولان سازمانها و شرکتها قرار گیرد.
امنیت پهنای باند اینترنت اختصاصی چگونه تامین میشود؟
یکی از نکاتی که برای هر یک از دریافت کنندگان خدمات پهنای باند اختصاصی مهم است، بحث تامین امنیت در سرویس و پهنای باند است. برای تامین امنیت پهنای باند، باید یک VRF مجزا برای ترافیک اینترنت در مرکز داده اپراتور تعریف شود.
امنیت شبکه از طریق دو Firewall یا تجهیزات Anti DDOS نیز قابلیت تامین دارد. همچنین پیشنهاد میشود اپراتور از سرویسهای Dual Home با حفظ امنیت لازم، پشتیبانی کند. انتظار میرود پهنای باند اینترنت جهت جلوگیری از Block شدن IP ها، به Anti-Spam نیز مجهز باشد.
چگونه از سطح کیفی ارائه خدمات پهنای باند اختصاصی اطمینان حاصل کنید؟
برخی از اپراتورها با ارائه فرصت امکانسنجی رایگان، به انتخاب درست شما کمک زیادی میکنند. امکانسنجی این فرصت را در اختیار مدیران و مسئولان سازمانها و شرکتها قرار میدهد تا نسبت به کیفیت و سرعت سرویس دریافتی و نحوه پشتیبانی از خدمات خود، اطمینان حاصل کنند. گاهی نیاز است که یک مسئول مشتری برای سازمان شما تعریف شود تا بهصورت اختصاصی کیفیت و وضعیت سرویس پهنای باند اختصاصی شما را رصد کند و در صورت بروز هرگونه مشکل، نسبت به رفع آن اقدام فوری انجام دهد؛ این همان نکتهای که افزایش پایداری سرویس شما کمک میکند و شما را در خدمات دریافتی، با چالشهای کمتری مواجه میسازد.
همچنین نکته دیگر آنکه، مجموعهای که نیاز به دریافت خدمات پهنای باند اختصاصی اینترنت دارد، در صورت نیاز باید سرویسی را دریافت کند که از لحاظ مالی نیز برای آن توجیه داشته باشد. به همین منظور برخی از اپراتورها این امکان را برای سازمانها و شرکتها ایجاد میکنند که خدمات موردنظر خود را براساس ویژگیهایی که میخواهند، انتخاب و دریافت کنند.
نکات پایانی
باید در نظر داشت که اکنون اپراتورهای مختلفی خدمات پهنای باند اختصاصی ارائه میکنند، اما یکی از نقاط ضعف آنها، عدم پشتیبانی ویژه از شرکتها و سازمانهای مشغول به فعالیت در شهرستانها است. سازمان یا شرکتی که در شهرستان خدمات پهنای باند اختصاصی دریافت میکند، باید از پشتیبانی نیروی فنی مستقر در همان شهرستان بهرهمند شود.
بحث پایداری نیز دیگر موردی است که باید هنگام انتخاب یک اپراتور برای دریافت خدمات به آن توجه کرد. اپراتورها برای انتقال و توزیع دیتا، از شبکه اختصاصی خود استفاده میکنند که ظرفیت آن نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. بررسی پایداری سرویس به ویژه در دوره امکانسنجی همچنین بررسی ظرفیتی که در شبکه اختصاصی اپراتور وجود دارد، به شما کمک میکند که با دید باز، در مورد انتخاب اپراتور ارائه دهنده خدمات پهنای باند اختصاصی تصمیم گیری کنید.
منبع: دیجیاتو
پاسخ ها