به گزارش خبرنگار گروه استان های
اخبار
ازقم
، در سوگ ریحانه رسول الله (ص) دلها غمگین و از چشمها باران اشک جاری است، سنگها در فراق یاس نبوی ندبه میخوانند، در غروبی که شاخه هایش را شکستند.
بیش از هزار و ۴۰۰ سال میگذرد از روزی که خانهای در آتش سوخت و یاس نبوی میان در نیم سوخته و دیوار خانه چنان قرار گرفت که هنوز ندای مظلومیتش در همیشه تاریخ به گوش میرسد.
بانوی بی نشان مزار تو در قلب عاشقان توست. پس از تو تمام یاسهای زمین، نیلوفری اند. خداحافظای مادر هستی، خداحافظ ای نخستین شهیده راه ولایت.
شهر کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه (س) در سالروز شهادت جانسوز بانوی آب و آیینه، حضرت فاطمه زهرا (س)، مملو از دلدادگانی است که از جای جای ایران اسلامی خود را به این بارگاه ملکوتی رسانده اند تا شهادت بانوی بی مزار را به حضرت معصومه (س) تسلیت بگویند.
دستههای زنجیر زنی و سینه زنی دلهای خویش را به ضریح حرم مطهر حضرت معصومه (س) گره زده اند و در فراق بانوی بی نشان اشک ماتم میریزند و بر سر و سینه میزنند.
ایستگاههای صلواتی در جای جای شهر برپا شده و هر کس به شکلی عشق و ارادت خود را به ساحت بانوی دو عالم نشان میدهند، تمام شهر سیاهپوش عزای یاس نبوی است، آیینهای عزاداری فاطمیه در جای جای این شهر در حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران، دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، بیوت مراجع تقلید، بقاع متبرکه، مساجد، تکایا و دیگر اماکن مذهبی قم با حضور خیل عظیم شیفتگان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت در حال برگزاری است.
حجت الاسلام جواد بهشتیپور مدیرکل روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس حضرت معصومه (س)در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های اخبار ازقم ،این آستان مقدس به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) برنامههای مختلف دینی فرهنگی برای زائران و مجاوران حرم مطهر تدارک دیده است.
او ادامه داد: روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) برنامههای مختلف عزاداری در آستان مقدس بانوی کرامت به صورت جداگانه برای زائران ایرانی و غیر ایرانی برگزار میشود.
مدیر کل روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس حضرت معصومه (س)گفت: حجتالاسلام سید حسین مؤمنی و حجتالاسلام سید مهدی میرباقری سخنران این مراسم هستند و آقایان قانع، حسینی نژاد، جوادی، سلحشور، شالبافان و نریمان پناهی به مداحی میپردازند.
حجت الاسلام بهشتی پور با بیان این که خیل عظیم ارادتمندان از شهرها و از کشورهای مختلف به زیارت بانوی کرامت مشرف شدهاند ادامه داد:: یادواره بانوان شهیده به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) با سخنرانی حجتالاسلام ولد عباسی و مداحی سیدمحمد جوادی ویژه بانوان زائر و مجاور در شبستان امام خمینی (ره)حرم مطهر برگزار خواهد شد.
مدیر کل روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس حضرت معصومه (س) عنوان کرد: این مراسم چهارشنبه ۹ بهمن همزمان با عصر روز شهادت بانوی دو عالم ،از ساعت ۱۵در حرم مطهر برگزار می شود.
حضرت فاطمه (س) در سال پنجم بعثت،۲۰ جمادی الثانی در مکه به دنیا آمد، خدا مژده ولادت حضرت زهرا (س) را در سوره مبارکه کوثر به پیامبر (ص) داده بود و برای دلداری و دلگرمی ایشان در برابر دشمنان سرسختی، چون ابوجهل و ابولهب که با درگذشت پسران پیغمبر او را ابتر و مقطوع النسل میخواندند، فرمود:به یقین ما به تو کوثر (خیر و برکت فراوان) عطا کردیم.
پس از ازدواج حضرت خدیجه (س) با رسول خدا (ص)، زنان مکه از وی کناره گیری کردند. خدیجه، چون فاطمه را باردار شد، خدای تعالی ساره همسر ابراهیم خلیل، آسیه همسر فرعون و مریم دختر عمران را فرستاد تا در وضع حمل به وی کمک کنند.
پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: دخترم را فاطمه نامیدم، زیرا خدای عز و جل او و کسی را که دوستدار او باشد از آتش جدا و دور کرده است، در جایی دیگر دلیل این نامگذاری را این گونه بیان کرده اند که از هر گونه بدی جدا و بریده شده است.
برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه ذکر شده است. ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه و ام ابیها از جمله کنیههای بانوی دو عالم است.
امام باقر (ع) در مورد لقب ام ابیها، به معنای مادر پدر فرموده است: فاطمه ریشهی شجره طیبه پیامبر خدا است، اگر ریشه نباشد درخت خشک می شود و اگر فاطمه (س) نبود شجرهی طیبه پیامبر خشک می شد. او به راستی ستون و اساس پدرش و مادر پیامبر خدا بود. خداوند خیر کثیر را در وجود او قرار داد و مراد از خیر کثیر نیز فرزندان علی و فاطمه است که در حقیقت بعد از رسول گرامی، آنان حافظ و موجب بقای اسلام اند.
پیش از حضرت علی (ع) ابوبکر و عمر آمادگی خود را برای ازدواج با حضرت زهرا (س) اعلام کرده بودند و هر دو از پیامبر یک پاسخ شنیده بودند و آن این که دخترم برای ازدواج منتظر وحی الهی است.
علی علیه السلام هنگامی که برای خواستگاری دختر پیامبر (ص) به خانه ایشان رفته بود، با سخنانی شیرین خواستهاش را چنین بازگو کرد:یا رسول الله وقتی خردسال بودم مرا با غذای خود و به اخلاق و منش خود بزرگم کردید. اکنون که بزرگ شدهام، دوست دارم خانه و همسری داشته باشم تا در سایه انس با او، آرامش یابم. آمدهام تا دخترتان فاطمه را از شما خواستگاری کنم.
چرا گفته میشود آب مهریه حضرت زهراست و یا اینکه چرا در منابر و روضهها بارها و بارها شنیدهایم آب فرات را بر روی پسر فاطمه (س) بستند، در حالی که مهر مادر ایشان بوده است.
حجت الاسلام ایمانی کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های اخبار ازقم ، گفت: هنگامی که حضرت علی (ع) به قصد ازدواج با فاطمه (س) به منزل پیامبر (ص) رفت، پیامبر به ام سلمه فرمود: «برخیز و در را بگشای، که این همان است که خدا و رسولش او را دوست دارند.» ام سلمه فوراً در را باز کرد و علی (ع) داخل شد. در حالی که امام اول شیعیان در کمال حجب، حیا و خجالت بود پیامبر (ص) فرمود: علی جان حاجتی داری؟ آسوده باش، امیدوارم که حاجت تو برآورده شود. علی (ع) نیز قصد خود را بازگو نمود و از فاطمه (س) خواستگاری نمود. پیامبر فرمود: چه چیزی برای تو است که مهریه فاطمه (س) قرار دهی؟ ایشان عرض کرد: ای رسول خدا! تو خود شاهد هستی که برای من به جز شمشیر و شتر و زره، از مال دنیا چیزی نیست. پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: ای علی شمشیر و شتر مورد نیاز توست، اما زره ات را بفروش و با آن مراسم ازدواج با فاطمه (س) را فراهم کن.
او ادامه داد:قدر مسلم این است که مهریه آن حضرت بیشتر از پانصد در هم و کمتر از چهار صد درهم نبوده است، و این مقدار پانصد درهم عبارت از مقدار مهریهای است که رسول خدا (ص) تعیین نموده و از آن تعبیر به مهر السنه هم میشود و این سیره الگویی برای سایر مسلمانان و گروندگان به اسلام قرار گرفت.
این کارشناس مذهبی ادامه داد:این مطلب که در زبان بعضی از مردم مشهور شده که آب مهریه حضرت زهرا (س) است منشأ روایی دارد که به چند نمونه از این روایات اشاره میشود:امام باقر(ع)میفرمایند: چهار نهر فرات، نیل، نهروان و بلخ در روی زمین برای حضرت زهرا سلام الله علیها قرار داده شده است.
و همچنین در حدیث دیگر آمده که امام باقر (ع) فرمودند: مهریه حضرت زهرا (س) در آسمان یک پنجم دنیا و ثلث بهشت و چهار رود از رودهای دنیا. فرات، نیل، نهروان و بلخ مقرر شده و در زمین هم مهر السنة یعنی پانصد درهم بوده است.
حجت الاسلام ایمانی گفت:بنابراین معنی «آب مهریه زهرای اطهر است»، عبارت از، آب رودهایی است که خداوند متعال آنها را به عنوان مهریه در روی زمین برای آن حضرت قرار داده و چون که این چهار رود آبهای زیادی در ذخیره دارند، بدین لحاظ تعبیر به «آب مهریه زهرا است» میکنند.
او ادامه داد:علت این نوع مهریه این است که حضرت زهرا سلام الله علیها را خداوند به حضرت علی علیه السلام تزویج کرده است و وقتی که خداوند دختری را به عقد پسری درآورد هدیهای با عظمت در نظر می گیرد. هدیه خداوند بهطور حتم یک هدیه مهمی خواهد بود.
فدک در زمان حیات رسول خدا(ص)، دهکدهای آباد بود در نزدیکی خیبر بود. پس از تصرف قلعههای خیبر از سوی مسلمانان، مردم این دهکده همین که پایان کار خیبر را دیدند، با پیامبر(ص) صلح کردند که نیمی از این دهکده از آن او باشد و آنان در مزرعههای خود باقی بمانند. چون سربازان اسلام در فتح این دهکده شرکت نداشتند به پیامبر رسید. رسول خدا(ص) درآمد این زمین را به مستمندان بنی هاشم میداد، سپس آن را به دستور قرآن، به دختر خود فاطمه(س) بخشید.
پس از فوت پیامبر(ص)، ابوبکر با به دست گرفتن قدرت ،دستور تصرف فدک را صادر کرد و چون فاطمه(س) فرمود:من دختر پیامبرم و مثل هر کسی از پدرم ارث میبرم، ابوبکر گفت: از پیامبر شنیدهام که ما پیامبران ارث نمیگذاریم و آنچه از خود باقی میگذاریم صدقه است. فاطمه از شنیدن این حدیث در بهت و شگفتی فرورفت که چطور پیامبر(ص) چنین سخنی گفته است و من که وارث اویم خبر ندارم، این بود که فاطمه به شدت در مقابل خلیفه ایستادگی کرد به طوری که در مسجد پیامبر در اجتماع مهاجران و انصار به ایراد خطبه فدکیه پرداخت و با توجه به آیات قرآنی ارث، ابوبکر را به شدت محکوم کرد.
سیر تاریخى فدک یکى از شگفتیهاى تاریخ اسلام است، هر یک از خلفا در برابر آن موضعى داشتند، یکى می گرفت و دیگرى پس می داد،این وضع آن قدر ادامه یافت تا این سرزمین به کلى ویران شد و برباد رفت.
پس از رحلت پیامبر(ص)، به گواه تاریخ سخت ترین دوران عمر حضرت فاطمه (ص) بود، حوادث دردناکی برای ایشان رخ داد که این حوادث، به شهادت ایشان منتهی شد.
آتش زدن در خانه حضرت فاطمه و سیلى زدن به آن حضرت در منابع تاریخى و روایى شیعه آمده است، پس از آن که کار بیعت گرفتن از مردم تمام شد، حضرت على(ع) بیعت نکردند، به خانه آن حضرت حمله کردند. در را سوزاندند،حضرت فاطمه را تحت فشار در قرار دادند و کار به جایى رسید که فرزندش سقط شد تازیانه های بی شماری بر جان و روح ایشان نشست.
حضرت زهرا(س)نخستین زنی است که تمام قد پای ولایت ایستاد،ایشان در حالی که از عمر مبارکش هجده سال بیشتر نمی گذشت، بر اثر شدت جراحات ناشی از هجوم به خانه ایشان، به روایتی در ۱۳ جمادی الاول سال ۱۱ هجری قمری و بنابر روایتی دیگر در سوم جمادی الثانی سال ۱۱ هجری قمری به شهادت رسید.
حضرت فاطمه(س) در دوران بیماری،امام علی (ع)را وصی خویش قرار داد و وصیت نمود که پس از وفاتش،ایشان را شبانه غسل و کفن نماید و شبانه خاکسپاری کند و احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشته اند، در مراسم تدفین و نماز خواندن بر پیکرایشان حاضر نباشند.
فخر روحانی، کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های
اخبار
ازقم
، در خصوص ولایت پذیری بانوی آب و آیینه در حمایت از حضرت علی (ع) گفت:حضرت در مسجد خطبه فدکیه را میخوانند و در قالب خطبه سعی میکنند روشنگری کنند همین طور در عرصههای مختلف به صورت مجزا در خانه مهاجر و انصار میروند و عهد بیعت پیغمبر را به آنان یادآوری میکنند. اما گویا کسی برای شنیدن آمادگی ندارد و لذا فاطمه مادر سادات در عنفوان جوانی به شهادت میرسد، تا جایگاه ولایت به درستی برای مردم تبیین شود.
او ادامه داد:اگر حضرت زهرا(س) از وضعیت موجود با صدای بلند شکایت میکردند برای تازه مسلمانان این سوال پیش میآمد چرا آنقدر زود شخصیتهای محوری صدر اسلام باهم درافتادند حفظ نهال اسلام مهمتر بود.
فخر روحانی عنوان کرد:حضرت زهرا(س) با نوع وصیت ولایت مداری اش را ثابت میکند و وصیت میکنند نمیخواهم کسانی که پای ولایت نایستادند پای تابوت من را بگیرند و برای جسدم نماز بخوانند به همین دلیل پاره تن پیامبر در یک نقطه مخفی و تارک و پنهان در مدینه خاکسپاری میشود تا برای مردم تا انتهای حیات بشر معما بشود تا به همه تاریخ ولایت مداری را درس بدهند.
بهترین پاسخ به سوال شما خود حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه داده اند، چه چیزی ارزشها رو تغییر میدهد، بهترین پاسخ را حضرت زهرا(س) داده اند که خار و خاشاک نفاق در جامعه هست .
او در خصوص پنهان بودن مزار حضرت صدیقه طاهره (س) گفت:یک علت مهم پنهان ماندن آرامگاه حضرت زهرا (س) این است که هنوز رفع ظلم از آن حضرت نشده است، زیرا کسانی که در حق آن حضرت ظلم نمودند و در واقع قاتل آن حضرت هستند هنوز به عنوان صحابی کبار و خلیفة الرسول مورد احترام و اکرام هستند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد:حضرت فاطمه زهرا (س) در زمان نزدیک به شهادتشان و وصیت آن حضرت به دفن شبانه بدون حضور کسانی که آن مظلومه را آزردند، یک شیوهای است که آن حضرت برای رسوا نمودن کسانی که مورد غضب پاره تن رسول (ص) قرار گرفتند، انتخاب نمودند.
فخر روحانی گفت:وقتی که امام زمان (عج) ظهور میکند مصداق قد تبین الرشد من الغی است، حقیقت آشکار خواهد شد و آنچه پیامبر (ص) فرموده بود و خداوند امر کرده بود به وسیله فرزند ایشان حاکم خواهد شد و چون خواست و مشیت الهی در آن زمان محقق میشود دیگر دلیلی برای پنهان بودن مزار ایشان نمیماند و پنهان بودن مزار به خاطر اثبات حقانیت است که با ظهور امام زمان (ع) حقانیت اهل بیت (ع) نیز آشکار میشود.
سیده عفت حسینی،کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های
اخبار
ازقم
،گفت: سخن از حضرت زهرا سلام الله علیها سخن از یک شخصیت و یک انسان نیست بلکه سخن از حقیقتی متعالی و نوری از انوار الهی بر روی زمین است که در شخصیتی والا و اسوه متجلی شده است.
او افزود:در تبیین مقام والای ایشان همین بس که در روایات، معرفت ایشان هم رتبه معرفت شب قدر معرفی شده است: فمن عرف فاطمه حق معرفتها فقد ادرک لیله القدر. بنابراین عقل ناقص ما توان درک حقیقت وجودی این بانوی بزرگوار را ندارد لذا به سیره زندگانی ایشان متوسل می شویم و از لابلای صفحات نورانی این حیات طیبه، به گوشه هایی از جایگاه ایشان در نقش همسر، مادر و بالاخره زنی نمونه برای تمام اعصار و قرون می پردازیم.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: اسامی ایشان حکایت از مقامات بلندمرتبه ایشان دارد و از همه این اسامی بالاتر نام فاطمه است. در کتب روایی وجه نامگذاری حضرت در آسمان به منصوره و در روی زمین به فاطمه این گونه بیان شده است: این بانو در زمین فاطمه (س) نام دارد زیرا آدمیان قادر به شناخت حقیقی او نیستند و در آسمان، منصوره است زیرا آنچنان در صحرای محشر و عرصه های قیامت از جانب خدا و فرشتگانش یاری خواهد شد که همه شیعیان و دوستدارانش را به بهشت وارد می کند. این روایت ثابت می کند بانویی که قرار است نمونه برتر زن، مادر و همسر باشد شخصیت منحصر به فردی که الگو و اسوه تمام زنان قبل و بعد از خود هستند.
او بیان کرد:حضرت زهرا سلام الله علیها در مقام مادر به عنوان منبع عطوفت و مهرورزی، تمام زندگی خود را وقف خدمت به فرزندان می کردند و در تربیت آنان از هیچ کوششی فروگذار نمی کردند. یکی از نمونه های مهرورزی آنان با فرزندان شان را در مواجهه ایشان با بلال می خوانیم، زمانی که بلال از صحابه رسول خدا برای کمک به حضرت زهرا در آرام کردن گریه فرزندانشان شتافتند حضرت به بلال فرمودند: من به کودک مهربانترم. این جمله نشان از الویت نقش مادری و نسپردن این مسئولیت به دیگری دارد.
این کارشناس مذهبی افزود: ایشان آموزه های تربیتی متعددی نظیر اهتمام به عبادت، خداخواهی، توجه به آخرت، لزوم همدلی و اهمیت به همسایگان، مردم داری و صله رحم را نیز به فرزندان می آموختند.
حسینی اظهار کرد: در مقام همسری، ایشان الگوی تمام نمای انجام وظایف زناشویی، اطاعت از همسر، ایجاد فضایی سرشار از آرامش در خانه، خیرخواهی و نصیحت گری ایشان، و عدم به خشم آوردن همسر بودند. در تایید نقش همسری حضرت زهرا(س) همین بس که امام علی علیه السلام ایشان را بهترین یاور برای اطاعت خدا و عامل فراموشی و از یاد بردن غصه ها و نگرانی هایشان خواندند.
او ادامه داد: مسئله دیگر، همراهی و دفاع از همسر است که در جای جای زندگی حضرت موج می زد و اوج آن را در جریانات بعد از رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام و دفاع ایشان از ولایتمداری امیرالمومنین می توان دید تا جاییکه ایشان جان خود را در برابر ولی خدا ایثار نمودند.
این کارشناس مذهبی گفت: با مرور زندگانی این بانوی بزرگوار به این نکته می رسیم که ویژگی بارز و مشهود در سرتاسر زندگانی ایشان، جامعیت حضرت در برخورداری از تمام صفات یک زن شایسته و نمونه مسلمان است که ایشان را به سیده زنان دو عالم تبدیل کرد.
او بیان کرد: آن بانوی والا مقام با اين که حريم عفاف و حجاب را به طور کامل رعايت می کرد، در عين حال، در بحراني ترين حوادث سياسی و اجتماعی، حضور و ظهور داشت.
حضرت زهرای اطهر(س) بانوی بزرگواری که مظهر کمالات الهی و برترین اسوه ی انسان ها به ویژه زنان هستند، از نظر عفاف و حجاب الگوی بی نظیری هستند. با دقت در سیره و زندگانی آن حضرت به اوج عظمت ایشان می توان پی برد.
این کارشناس مذهبی در ادامه عنوان کرد: به تعبیر امام خمینی(ره)، حضرت صدیقه طاهره(س) الگوی هر انسان آزاده ای است. هرکس که بخواهد اصالت و انسانیت خودش را حفظ کند باید از زهرا(س) الگو بگیرد.
حجت الاسلام موسوی، کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگارگروه استان های
اخبار
ازقم
،گفت:هرکس بخواهد ثواب زیارت حضرت زهرا (س) را درک کند، به زیارت فاطمه معصومه (س) برود، خداوند سبحان، مقام حضرت فاطمه (س) را به فاطمه معصومه (س) عنایت فرموده است.
حجت الاسلام موسوی عنوان کرد: ولایت پذیری حضرت معصومه (س) که قصد داشتند از برادرشان در راه ولایت حمایت کنند یادآورحمایت حضرت زهرا (س) از امیرالمومنین (ع) است که سرانجام در همان راه به شهادت رسیدند و این دلیل برابر بودن ثواب زیارت این دو بانوی بزرگوار تاریخ اسلام است.
او افزود: حضرت معصومه (س) به علت بیماری از دنیا رفتند، اما یکی از دلایل بیماری این بود که به کاروان حضرت حمله شد و برادران و یارانش را قتل عام کردند، پس میتوان گفت که معصومه (س) رحلت شهادت گونه داشتند.
این کارشناس مذهبی در خصوص فضایل زیارت بانوی کرامت اظهار کرد:حضرت معصومه (س) به کریمه اهل بیت (س) شهرت دارند، چرا که ایشان بر اثر عبادت به مرتبهای رسیده اند که واسطه فیض الهی شده اند، ایشان دارای مقام شفاعت هستند.
او عنوان کرد: در برخی منابع شیعه روایاتی در فضیلت حضرت معصومه (س) آمده است، زیارت بارگاه منور حضرت معصومه (س) دارای فضیلت فراوانی است و بسیار مورد سفارش ائمه معصوم (ع) است، از امام جواد (ع) نقل شده که فرمود: هر کس عمهام را در قم زیارت کند، بهشت از آن اوست، همچنین امام رضا (ع) برادر بزرگوار ایشان فرموده اند: کسی که فاطمه معصومه (س) را زیارت کند سزاوار بهشت خواهد بود.
در هزاره بلند دیروز فقط فدک به نامتان بود، آن هم با آن همه آتشی که به دلتان نشاندند، اما یادشان رفت که خدا تمام خلقت را به نامتان کرد، خدا از ابتدا به نام عصمت شما، تمام ذرات خلقت را به مهربانیتان بخشید.
ظهور مهدی موعود (عج) پایانی خواهد بود بر روایت بیش از هزار و ۴۰۰ سال حدیث غریبی یاس بی نشان علی (ع) و او خواهد آمد تا نشانی باشد بر اثبات مظلومیت ام ابیها و حقانیت خاندان پاکش، روزی که جهان به شمیم عطر ظهورش فاطمی میشود.
پاسخ ها