در این کارگاه علیاکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر ضرورت تعیین نقشه راه برای خلق ایدههای نوین در پژوهشها، گفت: تهیه نقشه مفهومی کامل و هدفمند چه در سطح فرد، چه دانشکده و چه کل دنیا، برای خلق ایدههای بزرگ و ایجاد نگاه جدید به حوزه سلامت، نقش مهمی دارد و وجود سیر فکری منسجم در روند پژوهشها، میتواند سبب ایجاد استحکام فکری در یک حوزه و جلوگیری از پراکندهکاری شود.
او با بیان اینکه طبهای مکمل عمدتا بر پایههای فلسفه استوار میشوند، تاکید کرد: اگر این پایههای فلسفه درست دیده شده و با خروج از موضوع خشک فلسفی، بهصورت کامل و مستحکم به بحثهای عملیاتی تبدیل شده باشند، میتوانند مانند قطبنما، نقشی هدایتگرانه داشته و راحتتر و سریعتر ما را به نتایج مورد نظر برسانند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین با اشاره به لزوم نوآوری و بدیع بودن در موضوع پژوهش، گفت: برای آنکه بتوانیم در روش تحقیق طب سنتی قدمهای مشخص و رو به جلویی برداریم باید به این نکته توجه کنیم که یافتن یک دارو در منابع طب سنتی و مقایسه آن با یک داروی جدید، اگرچه برای نشان دادن حقانیت این علم و تایید اینکه در تخیلات و خرافات قدم نمیزنیم، لازم است و باید به آن پرداخته شود، اما بهتنهایی کافی نبوده و باید به لایههای عمیق فلسفی موضوع و بدیع و نو بودن نگاهمان به سلامت نیز توجه کنیم.
او با تاکید بر لزوم تبدیل نتایج علمی پژوهشها به زبان مخاطبان، افزود: یافته پژوهشی ما باید به گوش مخاطب برسد و به عمل و خرد تبدیل شود تا عامل تغییر رفتار باشد و این موضوع مهمی است که باید برای کاربردی کردن نتایج پژوهشها، بهطور ویژه به آن بپردازیم.
پاسخ ها