به گزارش خبرنگار گروه استان های اخبار از ساری ،چند هفتهای میشود که یک مثلث مرگبار دست به دست هم داده است تا فوبیای خاموشی بگیریم، شب که میشود، خیابانها تاریک، کوچهها تاریک، خانهها تاریک، هر کداممان هم تجربههایی از این خاموشیها داریم برق که نباشد مجبوری با قلوه سنگ به اهالی داخل خانه بفهمانی که در را باز کنید، یا مجبوری در شبی رمانتیک زیر نور شمع، شام نوش جان کنید.
اما همه چیز این خاموشیها آنقدر رمانتیک نیست، شوک آور هستند از سرقت خودرو و منازل زیر نور ماه گرفته تا افزایش تصادف و تلفات جادهای، رد این خاموشیها را که میخواهی بزنی در تاریکی گم و ناپدید میشوند، یکی تقصیر را میاندازد گردن استخراج کنندگان بیت کوین، یکی میاندازد گردن مردم که گاز زیاد مصرف میکنند.
یکی دیگر باز میاندازد گردن مردم که برق زیاد مصرف میکنند، یکی میاندازد گردن نیروگاهها که مازوت کافی برای زمستان ذخیره نکردند، یکی میاندازد گردن یک نفر که مازوتها را فروخت، یکی هم میاندازد گردن کرونا که میخواهند خیابانها را خلوت کنند، آنچه واقعیت دارد این است که مثل شوم مازوت، خاموشی و شهر تاریک این روزها ترسناک و مرگ آفرین هستند.
طرح تعدیل روشنایی برای خروج از بحران
خورشید هنوز غروب نکرده خیابانهای شهر در تاریکی غلیظی فرو میروند روشناییهای خیابانها، معابر و پارکها خاموش میشود مسئولان مازندرانی از این اقدام به عنوان طرح تعدیل روشنایی خبر میدهند و میگویند شرکت توانیر در تهران این خاموشیها را اعمال میکند.
سپری مدیر عامل شرکت توزیع برق مازندران میگوید: طرح تعدیل روشنایی معابر و خیابانها با همکاری این شرکت، اداره راه و شهرسازی و شهرداریها در سه بخش روشنایی بزرگراهای بین شهری، معابر شهری، بیلبوردهای شهری و فضای سبز در حال اجرا است.
او افزود: به فرمانداران و مدیران دستگاههای اجرایی استان نیز ابلاغ شده است از ساعت ۱۳ لوازم گازسوز ادارات را خاموش و واحدهای تولیدی، صنعتی، گردشگری و تاسیسات دولتی و خصوصی هم سامانه گرمایشی خود را دوگانه سوز کنند.
او افزود: این محدودیتها به دلیل بروز مشکلات در تامین سوخت نیروگاهها اجرایی میشود.
بخش زیادی از برق مصرفی مازندران از نیروگاه شهید سلیمی نکا تامین میشود یکی از بزرگترین نیروگاه های کشور با قدرت تولید ۲۲۱۴ مگاوات در ساعت که تابستانها با گاز و زمستانها با مازوت و گازوئیل برق تولید میکند
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا مهمترین مطالبه خود از مسئولان را تخصیص ۱۰۰ درصدی سوخت گاز طبیعی میداند و میگوید: نیروگاهها تمایلی به استفاده از سوخت مازوت و تحمل هزینهها و پیامدهای منفی آن را ندارد.
او افزود: وظیفه ما تولید پایدار برق مورد نیاز شبکه است با تمام قدرت دارد انجام میشود.
هر چه که هست طرح تعدیل روشنایی با هدف استمرار توزیع برق و کاهش خاموشی مشترکان خانگی در حال اجرا است، اما به نظر میرسد در اجرای این طرح از یک اصل مهم در زندگی شهری غافل شدند، امنیت خیابانهای تاریک و افزایش تلفات جادهای، طرح تعدیل روشنایی، خاموشی را نه تنها به بزرگراهها بلکه به معابر شهری هم کشانده تا سایه ناامنی شهروندان را تهدید کند آنان از شکلگیری ناامنی، سرقت، احتمال تصادف و خفتگیری گله میکنند.
خانم مهیار از ساکنان کمربندی شرق ساری است و به طنز میگوید انگار مسئولان بعد از ناامیدی از نابودی ما توسط کرونا حالا شهر را در تاریکی فرو بردند تا شاید حادثهای ناگوار تکلیف ما را مشخص کند.
او میگوید تا چند روز قبل خاموشی روشنایی خیابان یک در میان بود حالا سراسر خیابان را خاموش کردند و تنها نوری که خیابان را روشن میکند نور خودروهایی است که بی محابا میروند و هر لحظه امکان دارد حادثهای برای عابران رقم بخورد.
گفتههای این بانوی ساروی بیراه نیست، سرهنگ قدمی رئیس پلیس راه مازندران هم میگوید: دو اصل مهم در جلوگیری از تصادفات وجود دارد خوب دیدن و خوب دیده شدن و تاریکی دیدِ راننده را محدود میکند.
او افزود: برخیها بر این باور هستند که عابران پیاده شبها به دلیل کاهش ترددها کمتر در معرض خطر تصادف هستند، اما با تاریکشدن هوا عابران پیاده به دلایلی مانند نبود روشنایی در خیابانها و معابر دیده نمیشوند.
رئیس پلیس راه مازندران با بیان اینکه خاموشیهای اخیر معابر، تلفات عابران پیاده در تصادفهای رانندگی را افزایش داده است از عابران خواست برای حفظ جانشان یا از پلهای عابر پیاده عبور کنند یا لباسهای روشن بپوشند و رانندگان نیز در ساعات خاموشی سرعت مطمئنه را رعایت کنند.
پای مسئولان قصورکننده یا مقصر گیر است
به نظر میرسد با توجه به گفتههای مسئولان تا زمانی که هوا گرم و بجای مازوتهای سیاه گاز طبیعی به نیروگاهها نرسد باید شاهد تاریکیهای آمازونی، افزایش تصادفات، ناامنی شبانه، سرقت، مزاحمتهای خیابانی، گزیدن توسط سگهای ولگرد یا سقوط در چالههای خیابانهای تاریک باشیم، اما یک نکته باریکتر از مو برای همه افرادی که این مصیبتها را به دلیل تاریکی متحمل میشوند وجود دارد پای مسئولان از نظر قانونی گیر است.
ستوانیکم مرتضی ابراهیمی کارشناس پلیس راهور مازندران میگوید: در تصادفات منجر به فوت یا جرح علاوه بر مشخص کردن سهم راننده، براساس تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، سهم تقصیر تصادفات نیز برای سازمانهای مرتبط در نظر گرفته شده است.
او افزود: چنانچه محل تصادف بدون روشنایی و دلیل اصلی تصادف هم عدم روشنایی باشد، کارشناسان پلیس به سازمان مربوطه سهم تقصیر میدهند و مقامات آن سازمان باید در مراجع قضائی پاسخگو باشند و جبران خسارت کنند.
جبران خسارتهای مادی و معنوی افراد زیان دیده فقط مربوط به تصادفات ناشی از تاریکی خیابانها نمیشود بر اساس قانون مسئولیت مدنی سازمانهایی که با کوتاهی در انجام وظایف خود سبب خسارت به دیگران شوند نیز مسئول هستند.
سید اسماعیل کریمی حقوقدان در این باره گفت: بر اساس ماده یک، دو و یازده قانون مسئولیت مدنی اگر هر سازمان یا دستگاه دولتی یا غیر دولتی عمداً یا سهوا به جان، سلامتی و مال افراد لطمهای وارد کند مسئول جبران خسارت است.
او افزود: دیوان عدالت اداری یکی از عادلانهترین مراجع قضایی است و مردم در صورتی که به دلیل قصور یا تقصیر ادارات یا سازمانها، متحمل خسارت جانی یا مالی شدند از طرح دعوا در این مرجع ناامید نباشند.
در حالیکه مردم این روزها با صبوری و متانت بی سابقهای خاموشیهای کشدار شبانه را تحمل میکنند شاید وقت آن باشد که نهادهای دولتی نیز با ثبات قدم بیشتری مسئولیتهای مدنی خود بپذیرند.
پاسخ ها