🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۸ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

بزرگترین عملیات علیه داعش در عراق؛ از «ارادة النصر» تا «ثأر الشهداء»

نیرو‌های عراقی و حشد شعبی عراق تاکنون عملیات‌های بزرگی علیه داعش در عراق انجام داده اند که جدیدترین آن‌ها عملیات «انتقام خون شهیدان» است و هدف آن انهدام مواضع تروریست‌های شکست خورده و در هم پیچیدن طومار آنهاست.

به گزارش گروه وبگردی اخبار ، عراق در دسامبر سال ۲۰۱۷ پس از سه سال و نیم جنگ با داعش که بخش اعظم این کشور را تحت اشغال درآورده بود بر تکفیری‌ها فائق آمدند و همه اراضی را از دست تروریست‌ها آزاد کردند.

به غیر از برخی مناطق که کانون بازمانده‌های داعشی محسوب می‌شد، پایتخت عراق یعنی بغداد از حدود سه سال قبل شاهد عملیات تروریستی بزرگی نبود تا اینکه عملیات انتحاری و خونبار میدان «الطیران» بغداد رخ داد.

عملیات بزرگ علیه داعش در عراق؛ از «ارادة النصر» تا «ثأر الشهداء»

این رخنه بزرگ امنیتی سرو صدا همه عراقی‌ها اعم از تحلیلگران و محافل سیاسی و پارلمانی عراق را درآورد.

جدای از عوامل پشت پرده این حملات خونبار و تصمیمات بحث برانگیزی که مصطفی الکاظمی فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق درباره عزل برخی فرماندهان امنیتی گرفت که برخی محافل عراقی هنوز هم ملاحظاتی روی آن دارند باید برای تکرار اقدامات تروریستی به ویژه با توجه به اینکه گفته می‌شود که واشنگتن طرح احیای داعش را با قدرت دنبال می‌کند، اقدامی صورت می‌گرفت. خواسته‌ها انجام عملیات نظامی گسترده بود و اینکه اجازه اقدامات بعدی به تروریست‌ها داده نشود.

عملیات بزرگ علیه داعش در عراق؛ از «ارادة النصر» تا «ثأر الشهداء»

عملیات «ثأر الشهداء»

نبردی سخت با داعش آغاز شد و آن نبرد اطلاعاتی و اقدامات پیشدستانه بود تا گلوی داعش را بفشارند و انتقام کشته شدگان گرفته شود.

بنابر این، پس از عملیات تروریستی خونباری که در بازاری مردمی در بغداد رخ داد و طی آن ۳۲ نفر کشته و ۱۱۰ نفر دیگر زخمی شدند، نیرو‌های امنیتی عراق به حرکت درآمدند.

عملیات «ثأر الشهداء» (انتقام خون شهیدان) نام گرفت و محدوده جغرافیایی آن کرکوک، بغداد، الانبار و صلاح الدین بود که اهداف از پیش تعیین شده با موفقیت کامل به انجام رسید و طی آن ضربات مهلکی به تروریست‌ها وارد شد.

یکی از سرکرده‌های معروف داعشی «جبار سلمان فرحان هراط العیساوی» معروف به «ابو یاسر العیساوی» موسوم به والی داعش در جریان این عملیات به هلاکت رسید و چندین سرکرده دیگر نیز کشته شدند.

هدف از عملیات «ثأر الشهداء» پاکسازی مناطقی که داعش از آنجا حملات خود را ترتیب می‌داد بود از جمله الانبار و اطراف بغداد و کرکوک به ویژه منطقه «وادی الشای»، «فلوجه»، «الکرمه» و «هیت» در شمال «الرمادی» در الانبار.

یکی از محدود‌های این عملیات منطقه «العیث» و مناطق مجاور آن در شرق استان صلاح الدین بود که نتایج مهمی به دنبال داشت و نیرو‌های شرکت کننده در آن هم نیرو‌های امنیتی و حشد شعبی بودند که بالگرد‌های ارتش عراق هم آن‌ها را مورد پشتیبانی قرار دادند.

عملیات بزرگ علیه داعش در عراق؛ از «ارادة النصر» تا «ثأر الشهداء»

در جریان این عملیات، اسناد مهمی از داعش کشف شد، مقر داعش در صحرای الانبار در غرب عراق منهدم و طرح تروریستی بزرگی در نطفه خفه شد.

فاز دوم این عملیات در بغداد و پاکسازی مناطق شمالی بغداد را شامل شد.

جزئیات عملیات «ثأر الشهداء»

این عملیات در روز ۲۲ ژانویه ۲۰۲۱ شروع شد و این عملیات بغداد و برخی استان‌های دیگر را شامل می‌شود.

اهداف عملیات؛

خونخواهی کشته شدگان میدان «الطیران»

تعقیب و درهم کوبیدن داعش

پاکسازی مناطق از شبکه‌های داعشی

نقشه جغرافیایی عملیات؛

بغداد: «باب المعظم»، «الرضوانیه»، «الطارمیه»

الانبار: «عامر الفلوجه»، «الکرمه»، «هیت»، «الرمادی»

کرکوک: «دور الفیلق» و «وادی الشای»

نتایج عملیات تاکنون؛

بازداشت ده‌ها داعشی از جمله سرکرده‌های بارز این گروه خونریز و هلاکت آنچه معاون خلیفه و والی عراق داعش نامیده می‌شود.

کشف اسناد مهم داعشی

درهم کوبیدن مخفیگاه‌های داعش

شکار داعشی دانه درشت

همانطور که در بالا اشاره شد، در جریان این عملیات، یکی از سرکرده‌های معروف داعشی «جبار سلمان فرحان هراط العیساوی» معروف به «ابو یاسر العیساوی» به هلاکت رسید.

عملیات بزرگ علیه داعش در عراق؛ از «ارادة النصر» تا «ثأر الشهداء»

نام کامل:«جبار سلمان فرحان هراط العیساوی» معروف به ابویاسر العیساوی

سمت‌ها: والی داعش در دوره ابوبکر البغدادی

ارتقای مقام پس از کشته شدن البغدادی و معرفی سرکرده جدید این گروه خونریز و ارتقا به عنوان آنچه «نایب الخلیفه» خوانده می‌شود و در واقع مرد شماره ۲ داعش در سلسله مراتب داعش.

محل هلاکت: منطقه «وادی الشای» در کرکوک

در کنار این عملیات البته نیرو‌های عراقی به عملیات‌های دیگری هم برای درهم شکستن داعش ادامه می‌دهند و لحظه‌ای از مبارزه با تکفیری‌ها دست برنداشته‌اند.

عملیات «ابطال العراق»

نخستین مرحله از عملیات «ابطال العراق» در ۲۳ بهمن ماه سال گذشته در استان «الانبار» عراق برای پاکسازی این استان و مناطق اطراف آن در مرز‌های مشترک با سوریه و اردن در پنج محور آغاز شد و مرحله دوم و سوم هم به پاکسازی مناطقی از استان‌های صلاح‌الدین، دیالی و کرکوک اختصاص داشت.

عملیات ابطال العراق یا قهرمانان عراق در چهار مرحله انجام شد که نخستین مرحله از عملیات موسوم به «ابطال العراق» (قهرمانان عراق) برای پاکسازی استان «الانبار» و مناطق اطراف آن در مرز‌های مشترک عراق، سوریه و اردن در ۲۳ بهمن ماه آغاز شد و طی آن حشد شعبی ۱۷۵۰ کیلومتر مربع از صحرا را پاکسازی کرد.

مرحله نخست عملیات «أبطال العراق» باهدف پاکسازی استان الأنبار و مناطق اطراف آن در غرب عراق در فوریه ۲۰۲۰ به پایان رسید.

مرحله دوم به دستور «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و فرمانده کل نیرو‌های مسلح و نظارت ستاد عملیات مشترک در مناطق جنوب غربی استان کرکوک در ۱۳ خرداد سال ۹۹ انجام شد.

هدف از این عملیات، پاکسازی مناطق جنوب غربی کرکوک در حد فاصل استان‌های صلاح‌الدین و کرکوک بود و در مساحتی بالغ بر ۷۳۸.۵ کیلومتر مربع انجام شد.

مرحله سوم عملیات «ابطال العراق» برای پاکسازی و تفتیش مناطق در استان صلاح الدین و مرز‌های فاصل بین فرماندهان عملیات دیالی، سامراء و کرکوک از سه محور در دوم تیرماه ۹۹ با مشارکت واحد‌هایی از دو وزارت کشور و دفاع و حشد شعبی انجام شد.

مرحله چهارم آن به دستور «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر در ۲۱ تیرماه ۹۹ آغاز شد. این مرحله برای پیگرد بقیه تروریست‌ها و برقراری امنیت و ثبات در استان دیالی و برخی از مناطق مورد مناقشه میان اربیل و بغداد که داعش از آن برای عملیات‌های خود استفاده می‌کرد، انجام شد.

در جریان این عملیات ۴۳ روستا پاکسازی، ده‌ها مخفی‌گاه، تونل و ۶۱ بمب، کمربند انتحاری و دیگر تجهیزات داعشی کشف و منهدم شد.

عملیات بزرگ علیه داعش در عراق؛ از «ارادة النصر» تا «ثأر الشهداء»

عملیات «اراده پیروزی»

این عملیات در ۱۶ تیرماه ۹۸ برای پاکسازی سه منطقه محصور میان سه استان در غرب عراق انجام شد. هدف از مرحله نخست اراده پیروزی، پاکسازی مناطق مشترک میان سه استان صلاح الدین، نینوی و الانبار تا مرز عراق با سوریه بود که محقق شد.

در عملیات مذکور، گروه‌های فرماندهی عملیات بغداد، فرماندهی عملیات دیالی، سامرا، الانبار، ریاست پلیس فدرال، لشکر واکنش سریع، گروه‌های لشکر زرهی نهم، حشد شعبی و هنگ نیرو‌های تکاور، اداره عملیات وابسته به ستاد مشترک ارتش و هنگ مأموریت‌های خاص وابسته به سازمان اطلاعات نظامی شرکت داشتند.

مرحله نخست این عملیات، با هدف پاکسازی ۳۰ هزار کیلومتر از مناطق بیابانی که سه استان آزاد شده الانبار، صلاح‌الدین و نینوا را به هم متصل می‌کند، صورت گرفت.

مرحله دوم در اواخر تیرماه ۹۸ مرحله دوم عملیات «اراده پیروزی» برای «تقویت امنیت و ثبات در مناطق شمالی بغداد و مناطق اطراف آن در استان‌های دیالی، صلاح الدین و الانبار» انجام شد.

مرحله سوم در ۱۴ مرداد ماه ۹۸ آغاز شد و به پاکسازی روستا‌های شمال «جلولاء» و شمال «المقدادیه» و پاکسازی مناطق جنوب موصل و کوه‌های «عطشانه» و «بادوش» به‌منظور پایان دادن به تهدید داعش و سرکوب بقایای این گروه تروریستی، اختصاص داشت.

مرحله چهارم در دوم شهریور ماه همان سال به پاکسازی مناطق صحرایی و مناطق مشخص شده در الانبار اختصاص داشت.

عملیات بزرگ علیه داعش در عراق؛ از «ارادة النصر» تا «ثأر الشهداء»

مرحله پنجم در ۲۵ شهریور ۹۸ در مناطق شمال استان کربلا و جنوب الانبار به اجرا درآمد.

مرحله ششم در ۱۴ مهر همان سال در استان‌های صلاح الدین، الجزیرة، الانبار و کرکوک به اجرا گذاشته شد.

مرحله هفتم در ۱۶ آذرماه سال ۹۸ در چهار محور در استان‌های کرکوک، دیالی و صلاح الدین انجام شد.

مرحله هشتم در هشتم دیماه ۹۸ در ۵ محور فرماندهی نینوی، فرماندهی الجزیره، عملیات صلاح الدین، عملیات دیالی و عملیات کرکوک انجام شد. محور نخست با فرماندهی عملیات نینوا، محور دوم با فرماندهی عملیات الجزیره، محور سوم با فرماندهی عملیات صلاح الدین، محور چهارم با فرماندهی عملیات دیالی و محور پنجم با فرماندهی مقر کرکوک بود.

عملیات‌های بزرگ داعش را به زانو در می‌آورد

با توجه به تحرکات داعش عملیات‌های بزرگ به مثابه ضربه مهلکی به تکفیری‌هاست و آن‌ها را از کار می‌اندازد. داعش همچنان خطرآفرین است، اما گروه تروریستی قدرتمندی محسوب نمی‌شود مگر اینکه آمریکایی‌ها با دادن تسلیحات و تجهیزات نظامی و حمایت مالی آنرا مجددا به حرکت درآورند.

واقعیت این است که داعش در حال حاضر یک تشکیلات تضعیف شده است و افرادی که به آن ملحق می‌شوند هم متوجه می‌شوند که تنها سایه‌ای از آن مانده است. تاکتیک این گروه خونریز در حال حاضر روی آوردن به عملیات انتحاری و اقدامات انفرادی است.

آنچه عراق به آن نیاز دارد عملیات اطلاعاتی است تا پس از آن حرکت تروریست‌ها رصد و عملیات برق آسا علیه آن‌ها انجام شود.

عملیات بزرگ علیه داعش در عراق؛ از «ارادة النصر» تا «ثأر الشهداء»

عملیات‌هایی مشابه «ثأر الشهداء» در کنار اقدامات امنیتی دیگر می‌تواند در نابودی داعش نقش به سزایی ایفا کند. داعش معمولا با حداکثر ۱۰ نفر دست به تحرکات می‌زند و آنهم در نقاط دورافتاده و حملاتی هم که در شهر‌های بزرگ مانند بغداد انجام می‌دهد با هدف این است که خودی نشان دهد و وانمود کند که حضور دارد. داعش توانش به تحلیل رفته است. تاکتیک داعش از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است و تحرکات خود را برحسب منطقه تعیین می‌کند که دست به حملات انفرادی بزند یا حداکثر ۱۰ نفره.

آنچه در پایان می‌توان گفت این است که نیرو‌های عراقی باید با عملیات‌های متوالی هسته‌ای خفته داعش را نابود کرده و به آن‌ها اجازه خودنمایی ندهند.

منبع:تسنیم

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋