به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی اخبار ، سعید نمکی در دویست و هشتادمین جلسه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به اینکه اپیدمی کووید ۱۹ باعث شد نتوانیم به برنامههای مهمی که از قبل درنظر داشتیم به نحو شایسته رسیدگی کنیم، افزود: یکی از مباحث جدی که علاقه داشتم به طور ویژه به آن بپردازم و با تجربهای که در سالهای گذشته و در حوزه برنامه و بودجه ریزی کشور داشتم، بسیار با آن درگیر بودم، اصلاح ساختار تربیت نیروی انسانی کشور نه فقط در عرصه بهداشت و درمان، بلکه در تمام عرصههای آموزشی بود که البته این اقدام را از آموزش و پرورش آغاز کردیم.
او در این جلسه با اشاره به حکم انتصاب معاون آموزشی وزارت بهداشت در سال ۹۷، دو بند از این حکم را اینگونه قرائت کرد: "سالهای پس از انقلاب اسلامی با توسعه آموزش پزشکی دستاوردهای ارزشمندی در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در راستای خودکفایی کشور به دست آمد که این گسترش علاوه بر جبران کاستیهای گذشته، در تامین نیروی انسانی اثربخشی فراوانی در مدیریت نظام سلامت و دسترسی به شاخصهای ارزنده این عرصه نیز داشت. مع الوصف پس از سالها بازنگری دقیق در شیوه اداره دانشگاهها تعدد رشتههای تحصیلی تعداد دانشجویان مبتنی بر نیازسنجی سالهای آتی ضروری است که منابع محدود کشور را صرف تربیت نیروهایی نکنیم که در آینده جایگاهی برایشان در نظام ارائه خدمت تعریف نکردیم. سیاست سالهای اخیر، افزایش تحصیلات تکمیلی و برچیدن دورههای کوتاه مدت است، این شیوه تربیت نیروی انسانی علاوه بر هزینه سنگین اثربخشی هزینه کرد را زیر سوال میبرد و زیرساختهای نظام ارائه خدمت را که در سالهای اخیر با هزینه فراوان تهیه شده به دلیل عدم حضور نیروی انسانی ماهر و موردنیاز بلااستفاده میگذارد. "
نمکی در ادامه تصریح کرد که این دو بند گویای صحبت هایم در این جلسه است و افزود: بنده از روز اول، سوالی را از دست اندرکاران آموزش کشور داشتم؛ پرسیدم که اگر روزی به مسئولان تراز اول نظام بخواهیم پاسخ این پرسش را بدهیم که ما چه کسی را؟ و با چه سطحی از دانش و مهارت؟ در چه زمانی؟ کجا؟ توسط چه کسی؟ با چه هزینهای و برای کدام جایگاه در نظام ارائه خدمت قرار است تربیت کنیم؟ جواب خودمان را گرفته ایم، اما هنوز این پاسخ را نداریم.
تاکید بر واکاوی ساختار نظام ارائه خدمت
او در ادامه بر واکاوی ساختار نظام ارائه خدمت، توجه به نقش ملی و منطقهای دانشگاههای علوم پزشکی، پژوهشهای مبتنی بر ضرورتهای کشور و نیازسنجیها و اولویتهای حوزه آموزش علوم پزشکی و شغل و حرفه دانش آموختگان بعداز فارغ التحصیلی، تاکید کرد و گفت: بنابراین، مجموعه مسائلی که در نظام آموزشی طراحی میکنیم، فقط جنبه آموزشی ندارد، بلکه جنبه روانی، اجتماعی و سیاسی و .. نیز دارد.
گفتنی است، در این جلسه مصوبات جدید شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی با حضور وزیر بهداشت، دکتر حق دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت و اعضای شورای گسترش، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و به تصویب رسید.
پاسخ ها