🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

۶۱.۳ درصد روستاهای سیستان و بلوچستان بعد از انقلاب آبرسانی شدند

علیرضا قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های  اخبار  از زاهدان ، با بیان اینکه تعداد جمعیت روستایی بهره‌مند از آب آشامیدنی سالم و پایدار یک میلیون و ۱۲۸ هزار و ۳۳ نفر است اظهارداشت: فقط ۳۵ هزار و ۷۰۰روستا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از آب بهره‌مند بودند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: به برکت انقلاب اسلامی درصد کل روستاهای دارای تاسیسات آب در این استان رشد ۶۱.۳ درصدی داشته که این میزان در قبل از انقلاب تنها هفت درصد بوده است.

او  با بیان اینکه تا قبل از سال ۹۳ بیشتر پروژه‌های آبرسانی سیستان و بلوچستان به صورت کوتاه‌مدت و از منابع اعتباری استانی تامین اعتبار می‌شد افزود: متوسط تخصیص این اعتبارات تا قبل از این سال سالانه کمتر از ۲۰ میلیارد تومان با تخصیص زیر ۵۰ درصد در بیشتر سال‌ها بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با ایجاد ردیف اعتبارات ملی از سال ۹۳ و تخصیص منابع اعتباری از محل منابع صندوق توسعه ملی به پروژه‌های آبرسانی در واقع عمده فعالیت‌های آبرسانی به روستاهای کشور آغاز شد.

او  با بیان اینکه هم‌اینک تعداد روستاهای سیستان و بلوچستان به پنج هزار و ۵۹۴ مورد رسیده که ۶۸.۳ درصد آن دارای تاسیسات آبرسانی بوده گفت: به برکت انقلاب و خدمات شایسته نظام ۲ هزار و ۹۶۵ روستا دارای آب است.

قاسمی درصد بهره‌مندی از آب آشامیدنی و بهداشتی در شهرهای کشور را ۹۹.۸۲ و در سیستان و بلوچستان ۹۵.۷ درصد اعلام کرد و افزود: در حالی درصد بهره‌مندی آب آشامیدنی و بهداشتی روستاهای استان ۶۸.۳ درصد اعلام می‌شود که این شاخص در کشور ۷۶ درصد بوده و به منظور ارتقای این شاخص اقدام‌های جدی را آغاز کرده‌ایم.

او بیان کرد: خطوط انتقال آب و شبکه اجرا شده تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۵۹۵ کیلومتر بوده که در بعد از انقلاب به ۱۶ هزار و ۵۲۰ کیلومتر افزایش یافته که یکی دیگر از خدمات ارزنده انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ۲ هزار و ۶۲۹ روستای این استان فاقد تاسیسات آب آشامیدنی و بهداشتی است بیان‌کرد: به برکت انقلاب اسلامی تعداد مشترکان آب روستایی از چهارهزار و ۸۰ به ۱۸۲ هزار و ۱۵ مورد افزایش یافته است.

او  با بیان اینکه با توجه به اعتبارات تخصیصی از اعتبارات متمرکز ملی به سیستان و بلوچستان تاکنون ۳۵۱ روستا با جمعیت ۹۹ هزار نفر از نعمت آب آشامیدنی و بهداشتی پایدار برخوردار شده‌اند گفت: تاسیسات ۱۴ روستا با جمعیت سه هزار نفر به طور کامل بازسازی شده است.

قاسمی با بیان اینکه علاوه بر اعتبارات ملی و با تخصیص چهار هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال از اعتبارات استانی در سال‌های اخیر، ۲۷۹ روستا با جمعیت ۵۵ هزار نفر از آب آشامیدنی پایدار بهره‌مند شدند اظهارداشت: متناسب با مجموع این اعتبارات ۶۴۴ روستا با جمعیت حدود ۱۵۷ هزار نفر از آب آشامیدنی و بهداشتی پایدار برخوردار شده‌اند.

او با اشاره به نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب برای استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی جهت تسریع در اجرای پروژه‌های آبرسانی روستایی و هدف‌گذاری انجام شده در دولت افزود: در قالب طرح ملی آبرسانی به تک روستاها و تکمیل مجتمع‌های آبرسانی اولویت‌دار روستایی، ۲ هزار و ۱۹۴ روستای سیستان و بلوچستان با جمعیت ۷۵۳ هزار نفر معادل ۵۶.۲ درصد جمعیت روستایی این استان مشتمل بر یکهزار و ۵۹۹ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۵۹۵ روستای زیر ۲۰ خانوار، با برآورد اولیه ۲ هزار میلیارد تومان تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از سال ۹۴ نیز در راستای تحقق اهداف تعریف شده ۶ هزار و ۵۰ میلیارد ریال معادل ۱۰ درصد کل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای تسریع در اجرای پروژه‌های آبرسانی استان تخصیص یافته تصریح کرد: متناسب با آن شاخص بهره‌مندی استان با رشد ۹ درصدی از ۵۹ به ۶۸.۳ درصد ارتقا پیدا کرده به طوری که در سال ۹۸ مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان و در سال ۹۹ نیز ۱۵۸ میلیارد تومان به استان ابلاغ شده است.

او  با اشاره به اینکه در شرایط بد اقتصادی کشور هر سال اعتبارات آبرسانی در ردیف اول توزیع اعتبارات سیستان و بلوچستان قرار داشته گفت: با بروزرسانی برآورد احجام پروژه‌های باقی‌مانده اعتبار مورد نیاز استان برای تحقق اهداف موردنظر بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآوردشده است.

قاسمی با اشاره به برنامه‌های سال ۹۹ از محل اعتبارات ملی، بیان کرد: امسال فقط از محل اعتبارات متمرکز ملی، مبلغ ۱۵۸ میلیارد تومان برای کل سیستان و بلوچستان مصوب و ابلاغ شده که در صورت تخصیص کامل اعتبارات برنامه‌ریزی برای تامین آب پایدار ۱۷۳ روستای فاقد شبکه با جمعیت ۵۳ هزار نفر تا پایان سال هدف‌گذاری شده است.

او  با تاکید براینکه تا پایان امسال ۹۰ روستا از نعمت آب آشامیدنی پایدار بهره‌مند و از آبرسانی سیار حذف می‌شود گفت: همچنین برنامه‌ریزی شده تا پایان سال ۱۴۰۰ شاخص بهره‌برداری از آب آشامیدنی روستایی استان ۷۳ درصد ارتقا یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اشاره به مصوبات جدید برای تسریع در امر آبرسانی روستایی در این استان گفت: پیرو سفر رییس مجلس شورای اسلامی به استان و به منظور تسریع در عملیات اجرایی آبرسانی به یکهزار و ۶۲ روستای فاقد شبکه و دارای تنش آبی منطقه با جمعیت افزون‌بر ۳۴۵ هزار نفر در بازه زمانی ۱۸ ماهه تصمیماتی گرفته شد.

او تصریح کرد: بر این اساس با استفاده از تسهیلات ماده ۵۶ به منظور تامین آب روستاهای زیرمجموعه سد پیشین به تعداد ۱۴۹ روستا با جمعیت تحت پوشش ۷۳ هزار نفر با اعتبار ۲ هزار میلیارد ریال اقدام می‌شود که تمامی مجوزها اخذ شده و در فراخوان انتخاب سرمایه‌گذار است.

قاسمی خاطرنشان کرد: استفاده از تسهیلات ماده ۵۶ برای تامین آب روستاهای فاقد شبکه و دچار تنش آبی سیستان و بلوچستان ۱۸۶ روستا با جمعیت تحت پوشش ۳۲ هزار نفر و اعتبار سه هزار میلیارد ریال نیاز در دستور کار است که مدل مالی تهیه در مرحله اخذ مجوز قرار دارد.

او  بیان کرد: تامین اعتبار یکهزار و۶۰۰ میلیارد ریالی از محل ردیف ملی مجتمع‌های آبرسانی روستایی کشور به منظور انتقال آب به ۱۷۳ روستا با جمعیت تحت پوشش ۵۳ هزار نفر از دیگر برنامه‌های این تفاهم‌نامه است که بر این اساس تا پایان سال ۹۰ روستا بهره‌مند خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اظهارداشت: تسریع در اجرای پروژه‌های آبرسانی به ۱۵۰ روستای فاقد شبکه استان با جمعیت تحت پوشش ۶۳ هزار نفر با اعتبار یکهزار و ۵۵۰ میلیارد ریال از سوی استانداری این استان از دیگر مصوبات محسوب می‌شود که از محل اعتبارات استان طرح‌های آبرسانی روستایی درحال انجام است.

او  بیان کرد: تامین اعتبار از محل اعتبارات بند(هـ) تبصره(۵) برای سرعت بخشیدن با ساخت تصفیه‌خانه آب مجتمع تلنگ با جمعیت ۷۴ هزار نفر و اعتبار یکهزار میلیارد ریال نیز از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است که اسناد مناقصه طرح در مرحله نهایی‌سازی قرار دارد.

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋