به گزارش خبرنگار گروه استان های
اخبار
از مشهد
، محمود امتی رئیس شورای راهبردی کمیسیونهای اتاق بازرگانی خراسان رضوی در کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: تقویت مسیرهای حمل و نقل یا خلق مسیرهای حمل و نقل در دستور کار همه کشورها است و تقریبا همه دنیا برای رشد و توسعه اقتصادی خود، توجه ویژهای به بخش حمل و نقل دارند.
او افزود: در ۴۰ سال گذشته، تحرکات زیادی در دنیا پیرامون حمل و نقل شکل گرفته است که شاید بزرگترین سرمایه گذاری مربوط به چین به میزان یک هزار میلیارد دلار بوده است و در دو یا سه بخش خود را به اروپا متصل میکند.
رئیس شورای راهبردی کمیسیونهای اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: دنیا به سمت ایجاد مسیرهای جدید حمل و نقل پیش رفته است، همان طور که طی ۱۲ سال گذشته در منطقه خاورمیانه مسیر لاجورد با وجود طولانی و پُرهزینه بودن آن، ایجاد شد. متاسفانه ایران در این مدت با وجود قرار داشتن در چهارراه حمل و نقلی دنیا، نه تنها مسیر جدید ایجاد نشد بلکه جاده ابریشم که قدمت چندین ساله داشت را نیز از دست دادیم.
امتی بیان کرد: در سالهای اخیر از سوی حوزه دولتی و بخش خصوصی ایران تحرکاتی در جهت ایجاد مسیر حمل و نقل جدید شکل گرفت که مهمترین انگیزه آن موانعی بودند که دولت ترکمنستان برای ایران در مسیر ترانزیتی با کشورهای آسیای میانه به وجود آورد، زیرا طی ۳۰ سال گذشته هر سال شاهد ایجاد یک مانع یا بروز یک مشکل جدی از سوی ترکمنستان در مسیر ترانزیت با کشورهای آسیای میانه بودهایم.
او تصریح کرد: در چندین نشستی که با فعالان اقتصادی کشور افغانستان برگزار شد، پیرامون «کتای» (به عنوان مسیر حمل و نقل باری و ترانزیت کالا از مبدا ایران به سمت آسیای میانه با عبور از کشورهای افغانستان و تاجیکستان تا قرقیزستان و مرکز قاره آسیا) برحسب نیاز حمل و نقلی ایران و کشورهای دیگر بحث و تبادل نظر شد تا بتوان از طریقی مسیر کتای فعال شود.
رئیس شورای راهبردی کمیسیونهای اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: پیشتر جاده اسلام قلعه – هرات مسیری ناایمن و تخریب شده بود که عبور یک کامیون از این مسیر ۱۲۰ کیلومتری و رسیدن به هرات یک روز به طول میانجامید، اما ایران در دهه ۷۰ سرمایه گذاری برای بهسازی مسیر مزبور انجام داد که سالها هر دو کشور از محل آن منتفع شدند و به لحاظ سیاسی و اجتماعی برد زیادی در کشور افغانستان داشت.
امتی اظهار کرد: اکنون برای فعال شدن مسیر کتای چند کشور شامل ایران، افغانستان، ازبکستان و قرقیزستان گرد هم آمدند تا مسیر افغانستان برای رسیدن به کشورهای آسیای میانه را جایگزین مسیر فعلی ترکمنستان برای رسیدن به کشورهای مزبور کنند، مشکلات و مزایای مسیر افغانستان بررسی شد که مهمترین آن، هزینه بالای حمل و نقل در این محدوده به میزان هفت هزار دلار برای تجار و طولانی شدن زمان عبور کامیون از این مسیر به دلیل ناامنیها بود.
او با اشاره به مزیتهای فعالان بخش خصوصی افغانستان و تعامل خوب آنان با دولت این کشور، افزود: دو بحث امنیتی و هزینهای، دو معضل بزرگ برای بهسازی مسیر کتای از سوی افغانستان به شمار میآید. به استناد مصوبه هشتمین اجلاس حمل و نقلی بین دو کشور ایران و افغانستان، این کشور همسایه مکلف شد تا مسیر هرات تا مزار شریف (۷۰۰ کیلومتر) را بهسازی کند و ما به عنوان فعالان بخش خصوصی باید پیگیر اجرایی شدن مصوبه مزبور از سوی کشور افغانستان باشیم تا زمینه بازگشایی مسیر کتای فراهم شود.
رئیس شورای راهبردی کمیسیونهای اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: در صورتی که دولت ایران برای گشایش و تقویت مسیر کتای سرمایهگذاری کند، هم ارزش افزوده داشته و هم کمکی به بخش ترانزیت کشور خواهد بود و امکان تردد برای کامیونهای ایرانی در این مسیر فراهم خواهد شد و هزینههای حمل کالا و ترانزیت برای تجار ایرانی کاهش خواهد یافت و خود به خود کشور افغانستان نیز راغب به مشارکت در تقویت این مسیر خواهد بود.
امتی بیان کرد: هیچ کس مخالف تقویت مسیر کتای نیست و حتی افرادی که موجبات ناامنی در این مسیر را فراهم میکنند، از تقویت کتای نفع میبرند لذا باید ارادهای از سوی دو کشور برای تقویت مسیر کتای به وجود آید.
او تصریح کرد: مصوبه کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این نشست میتواند پیگیری بندهای ۴ و ۵ هشتمین اجلاس حمل و نقلی بین دو کشور ایران و افغانستان باشد که این مهم نیز باید از مسیر وزارت امور خارجه و سازمان حمل و نقل جادهای کشور انجام بگیرد.
پاسخ ها