🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

مرمت و احیاء حسینیه مشیر شیراز

معاون بهره وری اقتصادی اوقاف فارس گفت: مرمت و بازسازی حسینیه موقوفه مشیر یا قوام (مدرسه سلطانی) در بافت تاریخی شیراز با اعتبار ۱۸۰ میلیون تومان درحال اجرا است.

به گزارش گروه استان های  اخبار  از شیراز ، سعید شریفی معاون بهره وری اقتصادی اوقاف و امور خیریه استان گفت: با مرمت حسینیه تاریخی موقوفه مشیر این بنای تاریخی، مذهبی در مسیر بازسازی و احیاء قرار گرفته است.

او افزود: ۱۸۰ میلیون تومان اعتبار عمرانی از محل اعتبارات عمرانی دولتی برای این مکان اختصاص یافته است که تاکنون حدود ۷۰ درصد آن هزینه شده است.

به گفته معاون بهره وری اقتصادی اوقاف فارس، این اعتبار صرفاً برای سردر و راهروی ورودی حسینیه مشیر بوده است که در حال حاضر کار مرمت سردر به پایان رسیده است.

شریفی ادامه داد: در سال‌های قبل از انقلاب در این مکان آتش سوزی رخ داده است و بخش زیادی از ساختمان چوبی این بنا در آتش سوزی سوخته است، سعی این است که بنای فعلی حفظ شود و در صورت امکان بخش‌های آسیب دیده حسینیه مجدد مرمت و احیا شود.

او افزود: هم اکنون نگهبان به صورت ۲۴ ساعته در محل حسینیه مستقر شده است و این مکان حراست می‌شود.

شریفی ادامه داد: با توجه به اینکه مکان مذکور موقوفه با کاربری حسینیه و مذهبی است، در حال حاضر کلیه برنامه‌های اداره کل اوقاف فارس برای حفظ بخش‌های تاریخی مجموعه است.

او با بیان اینکه مسئولیت حفظ و نگهداری این حسینیه با اوقاف است و در این زمینه با اداره میراث فرهنگی همکاری و هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود، عنوان کرد: هرگونه فعالیت در حوزه مرمت این بنا زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی انجام می‌شود.

حسینیه تاریخی موقوفه مشیر در ایام محرم و صفر و دیگر مناسبت‌های مذهبی محل اجرای مراسم و مجالس عزا و یکی از نقاط مهم شهر شیراز بوده که تعزیه در آن اجرا می‌شد.

در این حسینیه طبق منابع مختلف کاشی‌کاری بی‌نظیری در قسمت سنتوری یا پیشانی بنا وجود داشته که ۸ متر طول داشته و روی این سنتوری تصاویری از عاشورا درج شده که جزو نخستین نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای و بسیار بی‌نظیر بوده است که امروز هیچ اثری از آن نیست، اما کپی از آن نقاشی در امامزاده ابراهیم شیراز وجود دارد.

حسینیه مشیر مربوط به سده ۱۳ ه. ق است و در شیراز، خیابان قاآنی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۵۱ با شماره ثبت ۹۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋